Citat:
Jag tycker Esbjörns agerande tyder på att han är livrädd för Ebba. Han har sagt att Nej jag träffar henne inte. Varför han är så rädd vet jag inte. Men någon makt har hon över honom.
Det finns massor av punkter både Ebba och Esbjörn skulle agerat på ett annat sätt än vad de gjorde i denna affär.
Det finns massor av punkter både Ebba och Esbjörn skulle agerat på ett annat sätt än vad de gjorde i denna affär.
Citat:
Jag tycker att den skrivelse från Ebbas ombud till Esbjörns ombud som återfinns i aktbilaga 78 är mycket talande för Ebbas modus operans (Jag har tyvärr bara sett halva korrespondens mellan ombuden, dvs Ebbas, så jag vet inget om hur Esbjörns ombud formulerat sig). Skrivelsen i aktbilaga 78 är daterat 4 november 2020. Utgångspunkten för skrivelsen var att Ebba och hennes ombud ansåg att de visste vad Esbjörn egentligen ville och ombudet ifrågasatte häpnadsväckande nog om Esbjörns ombud verkligen företrädde Esbjörn. Hon insinuede att Esbjörns ombud agerar I strid med Esbjörns vilja. Ebba och hennes ombud hade bestämt att Esbjörn hade ett behov av att förklara sig inför Ebba, som vore han hennes undersåte. Jag har svårt att se hur detta behov skulle ha funnits eller finnas hos Esbjörn. Klar är att han inte behöver förklara sig för någon förutom domstolen.
Ebba ställde som villkor för att hon ens ska kunna presentera något förslag att Esbjörn infann sig personligen. I själva verket fanns det ingen anledning för henne att ställa något sådan villkor. Ebba och Esbjörn hade ingen personlig relation utan den enda anledningen till deras kontakt var att Esbjörn ägde två fastigheter som Ebba ville ha. Det parterna hade att diskutera kunde med fördel skötas av deras juridiska ombud.
En knapp månad tidigare, den 9 oktober 2020, publicerade Ebba Facebookinlägget där hon gjorde en offentlig och bindande utfästelse att hon inte kommer att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Jag förmodar att Esbjörns ombud påminnt Ebba och hennes ombud om denna utfästelse, men det är uppenbart att Ebba inte vill kännas vid att utfästelsen - så som den är formulerad - är bindande. Hon kan inte villkora den i efterhand, så som hon uppenbarligen försökte göra. Hon kan inte tvinga Esbjörn att träffa eller ens prata med henne. Hon kan definitivt inte med fog hävda att det var Esbjörns fel att processen gick i baklås och hänvisa till att han inte ville träffa henne.
Naturligtvis hade Ebba en baktanke med att kräva att få träffa Esbjörn, gärna - eller helst - på tu man hand. Hon vet ju att hon kan prata omkull honom som den professionella övertalare som hon är. Jag har full förståelse för om Esbjörn är rädd för Ebba. Han har nämligen fått känna inpå bara skinnet hur manipulativ och hänsynslös hon kan vara.
Citat:
Jag uppfattar också den artikel som publicerades i Expressen i måndags som att även Esbjörn ser ett värde i att få träffa Ebba och direkt dem emellan få förklara sig. Även min klient har sett detta som en viktig punkt. Först efter att ha ratt tala direkt med Esbjöm anser hon sig kunna presentera något konkret förslag på lösning. Utifrån detta är det mycket olyckligtom mötet imorgon skulle behöva ställas in.
Covid-19 pandemin är en svårighet för alla i dagens samhälle och restriktioner/rekommendationer har funnits en längre tid. Enbart det faktum att det nu tillkommit något striktare restriktioner i vissa regioner (dessa gällde redan sedan tidigare i Uppsala) innebär inte att hela samhället kan sättas på "vänt". Vissa saker åste helt enkelt redas ut och en fråga som berör tre personers möjlighet till framtida boende är en så pass viktig fråga anser jag. Sättet för detta kan dock behöva anpassas till situationen.
Utifrån att jag har uppfattat att Esbjörn faktiskt vill träffa Ebba och få en möjlighet att förklara sig tycker jag att hans intresse bör väga tungt i detta. Har du ställt frågan direkt till honom vad han önskar? I nuläget är det som sagt samma rekommendationer till alla oavsett ålder. Det konferensrum vi planerat att sitta i har ett konferensrumsbord för ca tio personer. Det är fullt möjligt att sitta med mer än två meters avstånd till varandra. Det finns också fönster med goda möjligheter att vädra innan mötet. Jag uppfattar att tillräckliga avstånd för att upprätthålla befintliga Covid19 restriktioner kan efterlevas. De strängare riktlinjerna handlar ju främst om fysisk kontakt med andra än sitt hushåll och någon fysisk kontakt är ej avsedd.
Om du personligen ej önskar inställa dig pga behov av resor hit kan vi även möjliggöra för dig att vara med elektroniskt via Teams. Jag kan bistå Esbjörn med tekniska hjälpmedel så att han kan se och höra dig.
Ett annat alternativ är också att Ebba och Esbjörn ses själva utomhus i t.ex. Marielund och att du och jag antingen är närvarande via facetime/videolänk eller att vii vart fall finns tillgängliga via telefon om våra klienter så önskar. Det viktigaste anser jag är att våra klienter ges möjlighet att ses och diskutera
.
Covid-19 pandemin är en svårighet för alla i dagens samhälle och restriktioner/rekommendationer har funnits en längre tid. Enbart det faktum att det nu tillkommit något striktare restriktioner i vissa regioner (dessa gällde redan sedan tidigare i Uppsala) innebär inte att hela samhället kan sättas på "vänt". Vissa saker åste helt enkelt redas ut och en fråga som berör tre personers möjlighet till framtida boende är en så pass viktig fråga anser jag. Sättet för detta kan dock behöva anpassas till situationen.
Utifrån att jag har uppfattat att Esbjörn faktiskt vill träffa Ebba och få en möjlighet att förklara sig tycker jag att hans intresse bör väga tungt i detta. Har du ställt frågan direkt till honom vad han önskar? I nuläget är det som sagt samma rekommendationer till alla oavsett ålder. Det konferensrum vi planerat att sitta i har ett konferensrumsbord för ca tio personer. Det är fullt möjligt att sitta med mer än två meters avstånd till varandra. Det finns också fönster med goda möjligheter att vädra innan mötet. Jag uppfattar att tillräckliga avstånd för att upprätthålla befintliga Covid19 restriktioner kan efterlevas. De strängare riktlinjerna handlar ju främst om fysisk kontakt med andra än sitt hushåll och någon fysisk kontakt är ej avsedd.
Om du personligen ej önskar inställa dig pga behov av resor hit kan vi även möjliggöra för dig att vara med elektroniskt via Teams. Jag kan bistå Esbjörn med tekniska hjälpmedel så att han kan se och höra dig.
Ett annat alternativ är också att Ebba och Esbjörn ses själva utomhus i t.ex. Marielund och att du och jag antingen är närvarande via facetime/videolänk eller att vii vart fall finns tillgängliga via telefon om våra klienter så önskar. Det viktigaste anser jag är att våra klienter ges möjlighet att ses och diskutera
.
Citat:
Som du ser hade Ebba som villkor att Esbjörn skulle träffa henne så att hon fick tala direkt med honom för att hon ens skulle kunna presentera något konkret krav på lösning. Kravet fanns inte i den bindande utfästelse hon gjorde på Facebook. Jag kan inte se några sakliga skäl till ett sådant villkor utan alla kontakter dem emellan hade utan problem kunna skötts av deras juridiska ombud. Ebbas villkor ligger henne i fatet.
I början verkar det ha varit så men ju mer som har framkommit så har det varit svårt att få hans ombud att ens 6, utan till och med EBs ombud har fått läsa detaljer i tidningen.
Jag tycker inte det talar för en möjlighet att för henne kunna få till vare sig en förlikning eller anant.
se akt bilaga 78
Jag tycker inte det talar för en möjlighet att för henne kunna få till vare sig en förlikning eller anant.
se akt bilaga 78
Senast redigerad av DoraF 2021-08-16 kl. 03:19.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-16 kl. 03:19.