2021-08-15, 14:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Den enda Apple produkt jag har ägt var en Iphone för några år sedan, uppfattade det som att jag blev låst till Apple-produkter/mjukvaror för att få ut det mesta av telefonen vilket kändes drygt.. vet inte om det är samma sak med Apple Watch, men det avskräckte mig iaf från att köpa något mer ifrån Apple
...
Ja, Appleprylar trivs väldigt bra med andra Appleprylar.
Apple Watch kräver en iPhone, men man behöver inte ha med sig telefonen hela tiden.
Jag har bara använt Apples egna träningsapp (Fitness) som synkas med klockan. Ett träningspass (löpning och liknande) innehåller pulsdiagram, uppskattad energiförbrukning, tid, distans, plats, tempo per kilometer, lite data om nivåskillnad, väderdata samt en karta där färgmarkeringar visar temposkillnad.
Jag tvivlar på att de klarar tre övernattningar utan laddning.
Citera
2021-08-15, 15:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag gillar Garmin produkterna men använder själv Coros.
Jag behöver inte så många funktioner så jag har en billigare modell men titta gärna på deras bättre modeller jag tycker de gör mycket bra och är en stor utmanare till övriga märken.
Många ultralöpare har börjat få upp ögonen för coros som ett prisvärdigt alternativ till Garmin.
Citera
2021-08-15, 15:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Eftersom jag bara springer i skogen typ, och på vissa turer är det rejäla höjdskillnader medans på andra är det rätt platt. Är ju lite roligt att jämföra pass med varandra, och just kuperingen påverkar ju tempot väldigt mkt så kul om man titta i efterhand på sånt
Men när du ser på passen i Garmin connect får du ju höjdkurvor från kartan, så du behöver väl egentligen inte barometer?
Citera
2021-08-15, 16:53
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men när du ser på passen i Garmin connect får du ju höjdkurvor från kartan, så du behöver väl egentligen inte barometer?

När man klickar på ett pass får man ju upp en översikt med tempo/tid/distans samt höjdökning , hade ju varit smidigt om den sistnämnda faktiskt stämde överens med verkligheten tänker jag.
Citera
2021-08-15, 17:19
Medlem
448s avatar
Kör man på barometer får man det väldigt noga , känner lätt av ett våningsplan
Citera
2021-08-15, 17:25
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag gillar Garmin produkterna men använder själv Coros.
Jag behöver inte så många funktioner så jag har en billigare modell men titta gärna på deras bättre modeller jag tycker de gör mycket bra och är en stor utmanare till övriga märken.
Många ultralöpare har börjat få upp ögonen för coros som ett prisvärdigt alternativ till Garmin.

Tack, ska kika lite på märket när jag kommer hem.. har aldrig provat något annat än Garmin, och precis som du säger så pungar man ju ut pengar på funktioner som man (jag) e.g inte använder sig av samt att varumärket i sig gör att man får hosta upp extra slantar jämfört med ett annat märke som säkerligen hade fungerat minst lika bra.
Citera
2021-08-15, 17:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
När man klickar på ett pass får man ju upp en översikt med tempo/tid/distans samt höjdökning , hade ju varit smidigt om den sistnämnda faktiskt stämde överens med verkligheten tänker jag.
Men litar du inte på Garmins kartors höjdangivelser?
Citera
2021-08-15, 18:35
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men litar du inte på Garmins kartors höjdangivelser?

Höjkurvorna på kartan stämmer säkert, lite dåligt insatt i hur det fungerar , men höjdkurvorna är väl relativt havsnivån så säger väl inte så mkt om vilken höjdökning jag faktiskt gjort(?)

Det enda jag vet är att den höjdökning som anges i sammanfattningen då man går in på en aktivitet inte är att lita på, både av egen erfarenhet, samt en polare som fick en hyffsad höjdökning efter en tur med långfärdsskridskor
Citera
2021-08-15, 18:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Höjkurvorna på kartan stämmer säkert, lite dåligt insatt i hur det fungerar , men höjdkurvorna är väl relativt havsnivån så säger väl inte så mkt om vilken höjdökning jag faktiskt gjort(?)

Det enda jag vet är att den höjdökning som anges i sammanfattningen då man går in på en aktivitet inte är att lita på, både av egen erfarenhet, samt en polare som fick en hyffsad höjdökning efter en tur med långfärdsskridskor
Ok, min erfarenhet är att det brukar stämma bra, jämför med en kompis som har Suunto med barometer, våra värden brukar vara samma i höjdmeter.
Citera
2021-08-15, 18:44
Medlem
Citat:
Eftersom jag bara springer i skogen typ, och på vissa turer är det rejäla höjdskillnader medans på andra är det rätt platt. Är ju lite roligt att jämföra pass med varandra, och just kuperingen påverkar ju tempot väldigt mkt så kul om man titta i efterhand på sånt

Du har aldrig upplevt några problem med batteritiden? Brukar sticka iväg lite då och då på vandringar med 1-3 övernattningar, brukar använda "gång" funktionen nu på den jag har och pausa den när jag stannar för mat/övernattning.. lite orolig att 5S Plus inte funkar till den typen av aktivitet då batteritiden verkar vara hälften så bra som för Forerunner 245 som jag har nu.

Förstår inte riktigt, tänker du att du behöver barometer för att mäta höjdskillnad på passet? För en barometer mäter ju skillnad i lufttryck.
Citera
2021-08-15, 19:09
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Förstår inte riktigt, tänker du att du behöver barometer för att mäta höjdskillnad på passet? För en barometer mäter ju skillnad i lufttryck.

Är inte så insatt i hur tekniken fungerar, men jag har förstått att en barometrisk höjdmätare är att föredra om man är intresserad av höjdmeter.
Citera
2021-08-15, 19:12
Medlem
Citat:
Är inte så insatt i hur tekniken fungerar, men jag har förstått att en barometrisk höjdmätare är att föredra om man är intresserad av höjdmeter.

Det har jag aldrig hört, vanliga pulsklockor mäter höjd bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in