2021-08-14, 22:22
Medlem
papperskulas avatar
Kom igång med träningen i våras och slog till på en sportklocka, garmin forerunner 245.

Är väl överlag nöjd, men har under sommaren kommit på några saker jag saknar.. och börjar gå i tankar på att byta... men är kanske e.g onödigt.. vad vet jag, hoppas på att få bolla lite här.

Det jag tror jag skulle ha nytta av är; Barometer, profiler för mountainbike&längdskidor, möjlighet att kolla på karta vart jag befinner mig.

Barometern är väl det jag känner mig säker på att jag vill ha, dom andra två vet jag inte riktigt om det är nödvändigt.
Jag kör på cykelprofilen när jag åker mountainbike, och kan ju skapa en egen för skidåkning, vad skiljer detta mot renodlade garmin profiler för dessa aktiviteter?
Karta är inte nödvändigt, jag känner igen mig där jag springer, mest att det hade varit roligt att se på kartan vart jag är någonstans exakt.. finns det till klockor med skärmar i 245:ans storlek? Känns klumpigt/fult att gå runt med en för stor klocka.

Någon som vill bjussa på klocktips ? Är förövrigt motionär och har inga planer på att elit-träna, så dom dyra varianterna upp mot 10k känns överflödigt, musik-möjligheter är ett måste.
Citera
2021-08-14, 22:30
Bannlyst
Äääääääääälskar min Apple Watch, så jävla bra , man kan ladda ner musik till den från Spotify den ser snygg ut också! köpte min för 3 och 5 värd pengarna
Citera
2021-08-15, 07:22
Medlem
Kolla in Garmin fenix 5, den har nog allt du söker och den är billigare nu.
Citera
2021-08-15, 09:38
Medlem
448s avatar
Garmin Tactix Bravo och Charlie om du vill ha fräsig design , dessa saknar dock pulsmätare i boeten p.g.a annat armband
Citera
2021-08-15, 12:27
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorgardinen
Äääääääääälskar min Apple Watch, så jävla bra , man kan ladda ner musik till den från Spotify den ser snygg ut också! köpte min för 3 och 5 värd pengarna

Den enda Apple produkt jag har ägt var en Iphone för några år sedan, uppfattade det som att jag blev låst till Apple-produkter/mjukvaror för att få ut det mesta av telefonen vilket kändes drygt.. vet inte om det är samma sak med Apple Watch, men det avskräckte mig iaf från att köpa något mer ifrån Apple

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Kolla in Garmin fenix 5, den har nog allt du söker och den är billigare nu.

Bra tips, tack! Priset är en viktig faktor, läste på lite och insåg att jag lär upp i plus-modellen för att få tillgång till musik, men dessvärre avskräcker batteritiden för storleken jag helst vill ha (42mm), hälften mot den jag har nu om jag kör gps+musik.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Garmin Tactix Bravo och Charlie om du vill ha fräsig design , dessa saknar dock pulsmätare i boeten p.g.a annat armband

Designen är inte jätteviktig för mig, det enda är att jag tycker det är galet fult med dom stora modellerna samt att jag har smala handleder.

Fyll på med mer tips, en riktig djungel det här med sportklockor.. även om man riktar in sig på ett märke så som garmin så blir det snårigt då varje serie har en jäkla massa modeller att välja på.
Citera
2021-08-15, 12:32
Medlem
448s avatar
Här kan du läsa om fenixarna

https://www.rizknows.com/buyer-guides/garmin-fenix-5-plus-vs-5x-vs-5s/

Om du köper used så jar jag för mig att Fenix 5 utan tillägg hade nått fel eller så

Du kommer bli nöjd med dessa.

Du kan t.ex ha Garmin tempe en liten tempsensor där den inte påverkas av kroppsvärmen så har tempen
Citera
2021-08-15, 12:37
Medlem
knullklassons avatar
Min Fenix 5S Plus har det du söker. Är helnöjd med den. Men varför i hela världen är barometer ett krav? Jag har aldrig ens ägnat en sekund åt den funktionen.
Citera
2021-08-15, 12:39
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Här kan du läsa om fenixarna

https://www.rizknows.com/buyer-guides/garmin-fenix-5-plus-vs-5x-vs-5s/

Om du köper used så jar jag för mig att Fenix 5 utan tillägg hade nått fel eller så

Du kommer bli nöjd med dessa.

Du kan t.ex ha Garmin tempe en liten tempsensor där den inte påverkas av kroppsvärmen så har tempen

Kruxet med 5:an är att den som har rätt storlek samt musik (5s plus) hade så dålig batteritid.
Citera
2021-08-15, 12:48
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Min Fenix 5S Plus har det du söker. Är helnöjd med den. Men varför i hela världen är barometer ett krav? Jag har aldrig ens ägnat en sekund åt den funktionen.

Eftersom jag bara springer i skogen typ, och på vissa turer är det rejäla höjdskillnader medans på andra är det rätt platt. Är ju lite roligt att jämföra pass med varandra, och just kuperingen påverkar ju tempot väldigt mkt så kul om man titta i efterhand på sånt

Du har aldrig upplevt några problem med batteritiden? Brukar sticka iväg lite då och då på vandringar med 1-3 övernattningar, brukar använda "gång" funktionen nu på den jag har och pausa den när jag stannar för mat/övernattning.. lite orolig att 5S Plus inte funkar till den typen av aktivitet då batteritiden verkar vara hälften så bra som för Forerunner 245 som jag har nu.
Citera
2021-08-15, 12:51
Medlem
448s avatar
Ja drar rätt mycket när man använder allt.

Jag klarar mig uppåt 2 veckor med Tactix Bravo om jag kör pulsband ibland o tar nån gps fix ellee nån kortare trackback vid terränglöpning , känns inte som ansträngade att hålla den laddad.

Har för mig att fenixarna nu finns med solpanel och då får man ju hyfsat med påfyll ing sommartid
Citera
2021-08-15, 12:59
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Eftersom jag bara springer i skogen typ, och på vissa turer är det rejäla höjdskillnader medans på andra är det rätt platt. Är ju lite roligt att jämföra pass med varandra, och just kuperingen påverkar ju tempot väldigt mkt så kul om man titta i efterhand på sånt

Du har aldrig upplevt några problem med batteritiden? Brukar sticka iväg lite då och då på vandringar med 1-3 övernattningar, brukar använda "gång" funktionen nu på den jag har och pausa den när jag stannar för mat/övernattning.. lite orolig att 5S Plus inte funkar till den typen av aktivitet då batteritiden verkar vara hälften så bra som för Forerunner 245 som jag har nu.
Var faktiskt ute igår och vandrade två timmar. Valde ”vandringsfunktionen” som då mäter i stort sett allt du kan tänka dig. Det var 33% kvar av batteriet när jag började och 10% kvar när jag var klar. Nu är min klocka ”default mode” så jag har inte vidtagit några batterisparande åtgärder. Misstänker att man kan stänga av bakgrundsbelysning, handledspuls och lite sånt.
Citera
2021-08-15, 13:41
Medlem
448s avatar
Räcker ju o ha på stegräknaren och gå/löpband nån mil per dag mycket så är jag nere på en vecka.

Skall man köra allt plus gps så snackar man max dygnet , gps har visserlugen ett ultrackläge som utlovar 2 dygn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in