Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Men hur kan man häva utan att ha ha en grund för hävning....?
Du svara inte på frågan.
Eftersom det finns en person som är kallad att vittna i rätten om just värderingen så tror jag att du kan släppa tramsandet med datumet. Datumet på pappret saknar betydelse och kom dit när en papperskopia efterfrågades. Att du tror de tär viktigt bryr sig inte rätten om, och dessutom lär de inte läsa dina inlägg för att få tips och råd i saken.
Jag ska försöka förklara så att du också förstår.
När man hävt ett avtal, så är det hävt, också i de fall det var en grundlös hävning, eller om man kanske ångrar hävningen.
Det betyder att avtalet inte länge är gällande mellan parterna, det är ju hävt!
Om en part häver utan juridiska grunder är det avtalsbrott. Det ska finnas orsak till hävningen som har med motpartens prestationer enligt avtal att göra, om inte så är fallet, är hävningen ett kontraktsbrott som kan ge motparten skadestånd.
Att Ebba Busch skulle ha bättre rätt till fastigheten, är inte överensstämmande med praxis i dylika mål. Det handlar om att Esbjörn har brutit ett kontrakt, och vad det till äventyrs kommer kosta honom i det fall Ebba Busch får framgång i sin talan.
När Ebba kommer med sin utfästelse på Facebook, om att Esbjörn inte behöver sälja, har hon uppfattat att Esbjörn inte vill sälja, och jag tolkar det som att hon godkänner hävningen, och ger en accept på det, eller kommer med ett nytt anbud som Esbjörn accepterar när han vidhåller att han inte vill sälja.
Att det är avtal, anbud och accept huller om buller, är i sin ordning då vi har fri avtalsrätt med få undantag, (som det köpebrev Ebba Busch klantade sig med när det är formkrav enligt tvingande lag.)
Vad jag noterar så har Esbjörns ombud koll på att det är deras jobb att strukturera de olika turerna, och vad innebörden av olika utfall är rent avtalsrättsligt.
Skadeståndsfrågan blir knepigt, då det är allmänt känt efter Ebba Busch kontakter med media att Esbjörns hus är ett ruckel på en igenvuxen tomt. Det blir svårt för henne att få något större skadestånd, i det fall hon vinner tvisten, när hon inte drabbats av en ekonomisk skada som skulle vara överens med den sanning hon mörkat om huset rätta marknadsvärde.