Citat:
I Dplay-dokumentären uttalar en norsk professor i marinteknik sig om hål #1 och gör även beräkningar med utgångspunkt i alla tillgängliga uppgifter om Estonias konstruktion.Allt tyder på att skrovets skador OCH visirets skador hör ihop.. och att visiret har slagit in i sidan med en enorm kraft vilket såklart kan skapas om en stormvåg får tag i ett objekt som väger 55 ton.
Jag tycker som så att fysik och matematik är det enda som är intressant i skolor eftersom fysik och matematik är det enda som kan att testas, bevisas och helt enkelt vara greppbar medans allt annat i skolan handlar om att tro på det som man blir lärd utan att få se bevis.
Jag tycker som så att fysik och matematik är det enda som är intressant i skolor eftersom fysik och matematik är det enda som kan att testas, bevisas och helt enkelt vara greppbar medans allt annat i skolan handlar om att tro på det som man blir lärd utan att få se bevis.
Gällande bogvisiret som orsak till hål #1 säger den norska professorn i marinteknik i sista avsnittet av Dplay-dokumentären inledningsvis (innan han gjort några beräkningar) följande:
(Ordagranna citat enligt svensk text)
Det borde finnas skador på bogvisiret om det var det som träffade sidanNär han får se bilder på bogvisiret och bucklan i bogvisiret säger han:
Det är förmodligen bulben som har orsakat det där [bucklan i bogvisiret]Vidare säger han:
Jag ser inga märken [på bogvisiret] som tyder på att bogvisiret orsakade skadan [hål #1]
Professorn redovisar sedan sina beräkningar gällande vilken kraft som krävs för att orsaka skadan [hål #1] och vilken massa föremålet som träffade fartyget i så fall hade:
Vid 4 knop krävdes det en massa på 1000 ton och vid 2 knop en massa på 5000 ton är slutsatsen.
...och då var som sagt professorn inte informerad om att intryckningen är mycket större än vad han räknat på...
Angående hur han, efter att ha räknat på vilka krafter som krävs, ställer sig till att hål #1 kan ha orsakats av bogvisiret på 55 ton svarar professorn:
55 ton är en väldigt liten massa i sammanhanget. Det är det.En professon i marinteknik fastslår med säkerhet att hålet (hål #1) inte kan ha orsakats av bogvisiret.
Bogvisiret har inte orsakat skadan.
Så pass mycket vågar jag nog hävda
Här vet du alltså bättre än en professor i marinteknik?
Angående möjligheten att skadorna i skrovsidan uppstod på havsbotten säger professorn:
Det är även möjligt att en sten på havsbotten träffade fartyget vilket kan tänkas öka kraften.Man kan nästan ana vad han sagt om han fått veta att det finns berggrund i dagen precis där skadorna på styrbords sida är belägna...
Men det förutsätter att det finns sten där som har stöd mot havsbotten.
Men den möjligheten finns
Senast redigerad av Prudent 2021-08-15 kl. 02:33.
Senast redigerad av Prudent 2021-08-15 kl. 02:33.