2021-08-14, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Återkom med din fråga om ett par månader. Delta smittar ungefär som vattkoppor, även bland barn. Barnsjukhusen här i USA svämmar över nu, de har inte en enda barnintensivvårdsplats ledig i Mississippi.

Arkansas hade en enda intensivvårdsplats ledig i hela delstaten här om dagen.

Det kommer att bli en intressant vinter igen i Swedistan!
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Bla bla bla.. bla bla bla.. om en månad.. bla bl abla.
Alltid om en månad.. vill du jag drar fram alla de inlägg ni skralt med kastrullerna "Om en månad"...

Ja gör det! Och tänk på att det som varnades för, faktiskt har inträffat; 3 gånger. Viruset har slagit till i 3 vågor.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... ni har fakta emot er.

Ni har inte haft rätt förr.. ni har inte rätt nu heller

Ni fanatiker är märkliga. Ni gör er lustiga över alarmister, efter att katastrofen har inträffat. Skulle du stå vi det nerbrunna huset, och förkunna att brandlarm inte är någonting att bry sig om?
Citera
2021-08-14, 22:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Jag vet att jag upprepar mig, men jag vill bemöta den återkommande lögnen om att en stor del av dödsoffren skulle ha dött "med och inte av" Covid.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kikar vi på Sverige så var Covid tredje största dödsorsaken 2020. Och då har vi inte tagit med de som blivit allvarligt sjuka, fått långtidseffekter eller anhöriga.

Så nog är den ofarliga snuvan lite värre än trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Kom ihåg att dom dog med, inte av covid-19.

I 10 % av fallen, så dog personerna "med och inte av" Covid. I 90 % av fallen, så var Kina-viruset inblandat i dödsfallen
Citera
2021-08-14, 22:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sluta med ordet suboptimala!? Det ordet sammanfattar ju stora delar av världens hantering av covid.

Är du efterbliven eller trollar du när du "inte förstår vad problemet är"?

Nej. Beskriv istället vad du har för problem med coronaåtgärderna? Vad stör dig? Ekonomin går ju uppenbarligen som tåget, så vad är ditt problem? Vad är suboptimalt? Det enda negativa jag kan komma på är en överbelastad sjukvård, 15 tusen döda och 100 tusen långtidssjuka. Vad tror du det kostar samhället??
Citera
2021-08-14, 22:59
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bara för att det finns något som är värre blir ju inte corona ofarligt och ointressant.

Sedan är det lite mera frivilligt att dö i förtid pga. rökning, så inte helt jämförbart.

Jag tror få påstår att det inte gjorde något att massor av människor led, skadades och dog under WW1 eftersom lika många eller flera drabbades av Spanska sjukan.

Jag bidrar bara med lite perspektiv. Vi har nu en livrädd befolkning som vill att alla ska ta ett helt nytt vaccin mot ett helt nytt virus (som med 99% sannolikhet har läckt ut från ett laboratorium), men var var du och alla andra som brydde sig så mycket om era medmänniskor innan pandemin? Varför stämplades inte judestjärnan in i pannan på alla rökare förra seklet? Är det först nu du börjat "tänka på andra", eller följer du en agenda?

Citat:
Vad det nu har med ämnet att göra? Postar i i jämställdhetens namn lika mycket i alla trådar på forumet?

Ungefär lika intressant.

Nej, du postar bara i Covid-trådar. Alla rökare som dör skiter du i.
Citera
2021-08-14, 23:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag bidrar bara med lite perspektiv. Vi har nu en livrädd befolkning som vill att alla ska ta ett helt nytt vaccin mot ett helt nytt virus (som med 99% sannolikhet har läckt ut från ett laboratorium), men var var du och alla andra som brydde sig så mycket om era medmänniskor innan pandemin? Varför stämplades inte judestjärnan in i pannan på alla rökare förra seklet? Är det först nu du börjat "tänka på andra", eller följer du en agenda?

Och du postar inte i alla trådar så du skiter i alla, alltid.
Citera
2021-08-14, 23:11
Medlem
Citat:
Kikar vi på Sverige så var Covid tredje största dödsorsaken 2020. Och då har vi inte tagit med de som blivit allvarligt sjuka, fått långtidseffekter eller anhöriga.

Så nog är den ofarliga snuvan lite värre än trafiken.

Allt är relativt. Tittar man på den åldersstandardiserade överdödligheten så bidrog covid med 1,7% vilket är ca 1:100. Nästan 90% tillhörde dessutom en riskgrupp. Hur många har vårdats pga av covid? Högst 100000 va? Under samma period har 1 miljon vårdtillfällen genomförde pga alkohol och 120000 barn har akutvårdats pga fallolyckor. Som sagt, risk är relativt och därför tycker jag att alla borde räkna ut sin egen risk med kalkylatorn från Oxford universitet och jämföra med andra risker. Risken för mig(30-årig frisk man) att dö av covid var 1:250000 och risken att dö av yttre skada, mestadels fallolyckor och huvudskador är ca 1:10000. Naturligtvis oroar jag mig inte för varken covid eller att snubbla/på annat sätt slå ihjäl mig.

Jag oroar mig snarare för att dra på mig nån livsstilssjukdom vilket står för ca 65% av alla dödsfall, alltså runt 60000 dödsfall om året. Man skulle ju även kunna inkludera de flesta som dött i covid såklart eftersom många led av just livsstilssjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck.

Testa själva att räkna ut er risk att dö eller behöva vård pga covid:

https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-14 kl. 23:20.
Citera
2021-08-14, 23:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Du får nog hitta på några bättre perspektiv än att jämföra covid och rökning.
Alla vet att båda är skadliga och många föredrar uppenbarligen att dö av rökning (vilket är ett fritt val).

Jag ser inte den livrädda befolkningen som du tydligen ser, var finns den?
Däremot har jag sett alla som är ute och njuter av sommaren; fullproppade badstränder, trängsel i fjällen och massor av nya fritidsbåtsägare.

Jag ser också köer till vaccinationsmottagningar även om de varit korta nu i sommar.
80 % av 18+ är uppenbarligen inte livrädda för vaccinen, du tillhör en minoritet.

Många rökare tyckte i princip att de fick en stjärna i pannan när det inte längre var tillåtet att röka på restauranger mm, men men ganska snabbt blev det mera positiva tongångar.

Hjälmtvång på moped och motorcykel och krav att använda säkerhetsbälte var en period det värsta som hänt mänskligheten. Idag är det få som tycker det är något konstigt.
Citera
2021-08-14, 23:17
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Och du postar inte i alla trådar så du skiter i alla, alltid.

Jag är inte den av oss två som sitter och hetsar om att alla ska ta ett experimentellt vaccin "för allas bästa" och lobbar för corona-pass. Fattar du skillnaden eller är du bara lite trög?
Citera
2021-08-14, 23:22
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du får nog hitta på några bättre perspektiv än att jämföra covid och rökning.
Alla vet att båda är skadliga och många föredrar uppenbarligen att dö av rökning (vilket är ett fritt val).

Jag ser inte den livrädda befolkningen som du tydligen ser, var finns den?
Däremot har jag sett alla som är ute och njuter av sommaren; fullproppade badstränder, trängsel i fjällen och massor av nya fritidsbåtsägare.

Jag ser också köer till vaccinationsmottagningar även om de varit korta nu i sommar.
80 % av 18+ är uppenbarligen inte livrädda för vaccinen, du tillhör en minoritet.

Många rökare tyckte i princip att de fick en stjärna i pannan när det inte längre var tillåtet att röka på restauranger mm, men men ganska snabbt blev det mera positiva tongångar.

Hjälmtvång på moped och motorcykel och krav att använda säkerhetsbälte var en period det värsta som hänt mänskligheten. Idag är det få som tycker det är något konstigt.

Du ser nog inte skogen för alla träd.

En liten skillnad är att om du struntar i hjälmen på moppen får du böter, struntar du i vaccinet får du snart inte handla mat i affären. Bra jämförelse.
Citera
2021-08-14, 23:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Allt är relativt. Tittar man på den åldersstandardiserade överdödligheten så bidrog covid med 1,2% vilket är ca 1:100. Nästan 90% tillhörde dessutom en riskgrupp. Hur många har vårdats pga av covid? Högst 100000 va? Under samma period har 1 miljon vårdtillfällen genomförde pga alkohol och 120000 barn har akutvårdats pga fallolyckor. Som sagt, risk är relativt och därför tycker jag att alla borde räkna ut sin egen risk med kalkylatorn från Oxford universitet och jämföra med andra risker. Risken för mig(30-årig frisk man) att dö av covid var 1:250000 och risken att dö av yttre skada, mestadels fallolyckor och huvudskador är ca 1:10000. Naturligtvis oroar jag mig inte för varken covid eller att snubbla/på annat sätt slå ihjäl mig.

Jag oroar mig snarare för att dra på mig nån livsstilssjukdom vilket står för ca 65% av alla dödsfall, alltså runt 60000 dödsfall om året. Man skulle ju även kunna inkludera de flesta som dött i covid såklart eftersom många led av just livsstilssjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck.

Testa själva att räkna ut er risk att dö eller behöva vård pga covid:

https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation

Diabetes eller kärlsjukdomar smittar som tur inte. Inte heller råkar du dra på dig dessa på ålandsresan.

Drar du på dig typ 2 så får du skylla dig själv, då du verkar insatt i den frågan och vad som föranleder det.
Citera
2021-08-14, 23:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag är inte den av oss två som sitter och hetsar om att alla ska ta ett experimentellt vaccin "för allas bästa" och lobbar för corona-pass. Fattar du skillnaden eller är du bara lite trög?

Nej jag förstår inte ditt argument, eftersom du byggt en halmgubbe. Jag hetsar inte och vill inte ha covidpass.

Du är nog full.
Citera
2021-08-14, 23:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Är det egentligen mindre bra? Vad jag läst är det vaccinet effektivare mot mutationerna..
Detta framförallt eftersom det skyddar mot alla fyra spikproteiner och inte bara mot ett enda som våra mRNA-"vaccin".

https://www.globaltimes.cn/page/202108/1231376.shtml

Edit: Oavsett verkar skyddet inte fungera mer än ca 6 månader, så antingen måste vi lära oss leva med viruset eller vaccinera flera gånger om året...
Vet inte om ett pro-kommunist-kinesiskt nyhetsorgan som Global Times är någon bra källa för att styrka att de kinesiska vaccinen är särskilt bra.

Det blir ju inte mera trovärdigt när det är uttalanden från Kambodja som köper vaccinet.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-14 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in