2021-08-14, 22:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Hur ska vi kunna göra detta ifall vi inte vet om vi bor på en platt vs sfärisk jord? Och vad är det tänkt att det ska bevisa?

Det går ju mäta gradantalet under rådande omständigheter. Sen kan du försöka applicera det på en platt yta.
Citera
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är klart att den minskar i storlek ju längre ifrån den du kommer. Hur förklarar du annars att solen ser större ut när den är rätt ovanför dig jämfört med när den är nere mot horisonten?
Finns inget att förklara eftersom solen inte ser större ut när den är ovanför mig jämfört med när den går ner annat än på filmer som är överexponerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Så vakuum är starkare än tyngdkraft? Har du någon formel på hur man räknar på denna kraft?

Nej, jag släpper ett äpple. Inte mycket till kraft.
Gravitationen är.. säg 10 newton. Gör ett experiment ha gas mitt i vakuum om du kan, du får använda 100 newton om du hittar dem.
Citera
2021-08-14, 22:44
Medlem
Citat:
Om solen nu hade skinit så mycket på Antarktis som du säger, hur kommer det sig att det inte finns något djurliv eller växtliv där? Runt nordpolen finns ju hur mycket som helst. Och varför är medeltemperaturen på södra halvklotet mycket lägre än på övre halvklotet? Det skiljer enormt mellan Antarktis och Nordpolen.

Det er ikke noe jeg sier. Sjekk med de som bor i Ushuaia, eller noen som har vært på cruise til Antarktis, eller du kan spørre en venn av meg som tilbrakte en vinter på Sør-Georgia. Jo lenger sør du kommer, jo lysere blir det i januar. Du kan også sjekke i hvilken retning sola står opp og går ned forskjellige steder sør for ekvator og sammenligne det med solens gang på flatjordkartet. Skal jeg gjette? Du kommer ikke til å gjøre det, for hvis du gjør det, ser du at det du har lært av Dubay og andre lurendreiere er fullstendig feil.

Jeg har vært i denne diskusjonen før, og INGEN flatjordinger har kunnet svare. I stedet forsvinner de eller begynner å snakke om noe annet på mikronivå.

Hvorfor det er så stor forskjell på Nordpolen og Sydpolen er en annen diskusjon. Det er mange grunner til det, men lengden på dagene er som den er likevel, enten du liker det eller ikke.
Citera
2021-08-14, 22:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är klart att den minskar i storlek ju längre ifrån den du kommer. Hur förklarar du annars att solen ser större ut när den är rätt ovanför dig jämfört med när den är nere mot horisonten?

Hur man förklarar? Påståendet är ju helt befängt. Har du aldrig varit utomhus?
Citera
2021-08-14, 22:45
Medlem
Citat:
Du tror väl inte det där är en bild? Det där är en samling av bilder som klipps samman via kodning. "Satelliten" är inte så pass högt upp att den kan ta en sådan omfattande bild. Gör lite research.

Hur som helst, även om det skulle vara en riktig bild så bevisar den ju inte att jorden är ett klot? Jorden ser ju helt platt ut på bilden. Jag ser ingen kurva eller klot på bilden.

Jag vet att det är en bild.

Det bevisar
- att rymden finns
- att satelliter ligger i en omloppsbana
Citera
2021-08-14, 22:46
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
”Jordens acceleration” - är det ännu ett litet påhitt av dig? Om inte kan du väl länka till någon som hävdar att jorden accelererar.

Det är basic fysik. När ett objekt åker med en konstant hastighet runt i en cirkel så är det samma kraft som att man accelererar. Titta på videon jag länkade. Den är bara några minuter lång.
Citera
2021-08-14, 22:48
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det går ju mäta gradantalet under rådande omständigheter. Sen kan du försöka applicera det på en platt yta.

Men vi mäter ju gradantalet från en platt yta redan.
Citera
2021-08-14, 22:49
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns inget att förklara eftersom solen inte ser större ut när den är ovanför mig jämfört med när den går ner annat än på filmer som är överexponerade.

Även du inte märkt det så är det bevisat så. Testa att fotografera solen imorgon. Först mitt på dagen och sedan framåt kvällen. Om du mäter cirkeln i valfritt datorprogram så kommer du se att cirkeln är större mitt på dagen.
Citera
2021-08-14, 22:49
Medlem
Citat:

Falskt påstående som inte behöver förklaras.

Solens storlek är oförändrad
Citera
2021-08-14, 22:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är basic fysik. När ett objekt åker med en konstant hastighet runt i en cirkel så är det samma kraft som att man accelererar. Titta på videon jag länkade. Den är bara några minuter lång.

Dåre. Nej det är det inte och jorden gör ett varv på en månad. Kan du föreställa dig hur litet rpm det är?
Citera
2021-08-14, 22:50
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caduceus
Nej, jag släpper ett äpple. Inte mycket till kraft.
Gravitationen är.. säg 10 newton. Gör ett experiment ha gas mitt i vakuum om du kan, du får använda 100 newton om du hittar dem.

Gravitation finns ej. Har aldrig bevisats. Archimedes hade rätt när han sa att allt det handlar om är densitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in