Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alla har rätt till en dräglig tillvaro enligt de mänskliga rättigheterna, bostad, mat och möjligheter till försörjning. Men alla har inte det, inte ens i de rika länderna. De sociala klyftorna är enorma och de växer enormt.
Om alla människor kunde äta sig mätta och slapp krig, så skulle världen vara en betydligt tryggare plats.

Slöseriet med resurser och misshushållning, förstörelse av natur och klimat drivs oftast av girighet hos de rika och stora företag, som vill ha ökade vinster. Fossilindustrin har motarbetat klimatforskningen och krav på utsläppsminskningar i alla år, enbart på grund av deras vinstintressen.
Trots att de har vetat i flera decennier att utsläppen av CO2 kommer att medföra allvarliga klimatförändringar med svåra konsekvenser.

Vi lägger enorma resurser på krig och vapentillverkning, därför att somliga tjänar på det, men folken förlorar. Samma sak gäller klimatet.

Vi måste få ett annat tänk i våra samhällen, där värnandet av människor, natur och klimat står högst på listan. Då skulle vi producera sånt som folk behöver till rimliga priser utan att förstöra natur och klimat. Det är en hållbar utveckling istället för den destruktiva väg som vi är på nu.

Men eftersom detta inte funkar är det kollektiva självmordet worldwide perfekt

O hade inte första o andra världskriget varit - då hade vi varit många fler = ökad problem
Citera
2021-08-14, 10:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men eftersom detta inte funkar är det kollektiva självmordet worldwide perfekt

O hade inte första o andra världskriget varit - då hade vi varit många fler = ökad problem
Visst, det är alltid enklast att ge upp.
Men man vinner aldrig något på det.
Citera
2021-08-14, 10:24
Medlem
Citat:
Visst, det är alltid enklast att ge upp.
Men man vinner aldrig något på det.

Jag lever för att ha det bra = pengar - juste bil - doppa mycket o i många eller fräsch
stadig dam - juste boende med bra bohag ink stortv värstingsstero skinnmöbler juste dator med laserskrivare o scanner osv med bra kommunikationer - garage till mina bilar, varför skall
de frysa - frisk stark o utan handikapp

eller hopp om detta i rimlig tid

funkar inte detta då är det ju bara att ta repet
Citera
2021-08-14, 10:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Jag lever för att ha det bra = pengar - juste bil - doppa mycket o i många eller fräsch
stadig dam - juste boende med bra bohag ink stortv värstingsstero skinnmöbler juste dator med laserskrivare o scanner osv med bra kommunikationer - garage till mina bilar, varför skall
de frysa - frisk stark o utan handikapp

eller hopp om detta i rimlig tid

funkar inte detta då är det ju bara att ta repet
Man skall inte sätta upp orimliga mål, då förstör man bara för sig själv och blir deppig, som du verkar vara.

Men tillbaka till klimatkrisen nu. Uppvärmningen går fort, det kan bli 1,5 grad C extra redan inom 10 år, varnar klimatforskarna. Det betyder att ännu fler kommer att dö i värmebölja, översvämningar, ännu mer skog och byggnader kommer att brinna ner, ännu mer djur får stora anpassningsproblem och dör i värsta fall.

Om du vill kämpa för något som verkligen betyder något, som är viktigt inte bara för ditt ego utan för dina barn och barnbarn, så är att rädda klimatet det viktigaste.
Citera
2021-08-14, 10:55
Medlem
Citat:
Man skall inte sätta upp orimliga mål, då förstör man bara för sig själv och blir deppig, som du verkar vara.

Men tillbaka till klimatkrisen nu. Uppvärmningen går fort, det kan bli 1,5 grad C extra redan inom 10 år, varnar klimatforskarna. Det betyder att ännu fler kommer att dö i värmebölja, översvämningar, ännu mer skog och byggnader kommer att brinna ner, ännu mer djur får stora anpassningsproblem och dör i värsta fall.

Om du vill kämpa för något som verkligen betyder något, som är viktigt inte bara för ditt ego utan för dina barn och barnbarn, så är att rädda klimatet det viktigaste.

Men det är jättelätt att lösa:

1. Totalförbud för att produzera El med Fossila Bränslen

2. Totalförbud mot uppvärmning av bostäder o arbetsplatser mm

3. Totalförbud för kylnining av arbetsplatser o bostäder ink mat mm

Detta täcker även alla former av bileri eftersom det inte kommer att gå att ha värmen
på eller ac

eller för att göra det enklare - totalförbud av all uppvärmning och all kylning

kylning skapar normalt bieffekter i form av värme
Citera
2021-08-14, 10:59
Medlem
Citat:

Orimliga mål - är redan där. Men det har kostat mångårigt slaveri o rannzakande

Barn - barnbarn - vem fan vill ha barn o barnbarn i det här förbannade äckliga penningsamhället
där förbuden o stat o kommuner bara ökar = repression mot folket bara ökar - o bostäder för vettiga pengar
ink hyror är bara få förunnade.

Istället för barn kan man satsa på någon vettig som redan finns - blir denne ovettig tas den bort
från arv o gåvor osv

Jämför med vad som varit tillåtet o förbjudet för 80-100 år sen jfrt med idag - finns det fler eller
färre förbud - vem fan vill ha förbud o tvingas lyda - inte jag i alla fall
Citera
2021-08-14, 11:41
Medlem
Christopher.s avatar
Inte förstått det här med klimathysterin. Världsbefolkningen kommer fördubblas och ett globalt välstånd kommer skapas i större delen av världen. Det kommer inte kommande decennier behövas dubbelt så mycket jordbruksmark med tillhörande konstgödsel, dubbelt så mycket tambokskap med mera. Produktionen av allt kommer behöva mångdubblas, även om hela fordonsflottan försvann och människan slutade använda fossila bränslen idag så kommer de globala utsläppen öka.

Det jag vill ha sagt är att de globala utsläppen kommer öka när 3:e världen kommer få en ökad levnadsstandard, vägar måste byggas, folk måste ha mat, vinkraftsfundament måste byggas, mineraler måste brytas för att bygga miljarder elbilar.

Det är helt fundamentalt att prata om befolkningen i absoluta tal om man ska kunna ta dessa trådar seriöst då mänsklig aktivitet är förknippat med miljöförstöring oavsett hur grön den är.
Citera
2021-08-14, 15:19
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Inte förstått det här med klimathysterin. Världsbefolkningen kommer fördubblas och ett globalt välstånd kommer skapas i större delen av världen. Det kommer inte kommande decennier behövas dubbelt så mycket jordbruksmark med tillhörande konstgödsel, dubbelt så mycket tambokskap med mera. Produktionen av allt kommer behöva mångdubblas, även om hela fordonsflottan försvann och människan slutade använda fossila bränslen idag så kommer de globala utsläppen öka.

Det jag vill ha sagt är att de globala utsläppen kommer öka när 3:e världen kommer få en ökad levnadsstandard, vägar måste byggas, folk måste ha mat, vinkraftsfundament måste byggas, mineraler måste brytas för att bygga miljarder elbilar.

Det är helt fundamentalt att prata om befolkningen i absoluta tal om man ska kunna ta dessa trådar seriöst då mänsklig aktivitet är förknippat med miljöförstöring oavsett hur grön den är.
Jag känner precis samma sak som du, jag har aldrig förstått poängen med att oroa sig över något som kommer att hända ändå.

Jag ser klimatförändringarna som något fullständigt oundvikligt och något som vi människor helt enkelt måste anpassa oss till, inte bekämpa. Det som skulle hända om vi i västvärlden skulle sluta med fossila bränslen helt och hållet utan att först ha ett mer energieffektivt alternativ är att resten av världen skulle öka sin användning. På grund av detta så är all bekämpning av fossila bränslen enligt mig att betrakta som en form av bistånd.
Citera
2021-08-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Det handlar även hur stor klimateffekten blir och hur snabbt den kommer.

Det ena undantager inte det andra.

Sedan får vi se om vi lyckas utveckla andra jordbruksmetoder, använda andra grödor och ersätta kött till viss del.

Cementen är en knepig fråga, men även där finns idéer. T ex hur man får betongen att återta koldioxiden snabbare. I princip är cementen del av ett kretslopp, men det tar lång tid innan cementen "förkalkas". Jag kan tänka aquadukterna fortfarande återbinder koldioxiden som släpptes ut för 2000 år sedan i maklig takt.

Till det skall man läggav att det är en intressant affärsidé att ta fram alternativ teknik. Näringslivet är steget före politiken just nu.
Citera
2021-08-14, 17:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag känner precis samma sak som du, jag har aldrig förstått poängen med att oroa sig över något som kommer att hända ändå.

Jag ser klimatförändringarna som något fullständigt oundvikligt och något som vi människor helt enkelt måste anpassa oss till, inte bekämpa. Det som skulle hända om vi i västvärlden skulle sluta med fossila bränslen helt och hållet utan att först ha ett mer energieffektivt alternativ är att resten av världen skulle öka sin användning. På grund av detta så är all bekämpning av fossila bränslen enligt mig att betrakta som en form av bistånd.

Kort sagt, vi skall strunta i att förbereda oss för förändringar eller att försöka påverka dem.

Den attityden har alltid varit ett recept till mänsklig framgång...
Citera
2021-08-14, 17:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det kommer inte att ske. Det enda blir att vi tappar kontrollen över energin och därmed kontrollen över världen. Det blir Xi & Putin tillsammans med alla Gulfprinsar som kommer styra världen dit de vill.

Det är väl kanske inte så snällt att kommentera eftersom du är avstängd.

Men, kan det inte egentligen vara det här som är det viktigaste för dig. Undergång väntar om någon annan än "vi" har kontroll över världen.

Man kan notera att länder som Kina och andra har levt under Västvärldens förtryck utan att gå under. Just varför skulle det bli annorlunda om det istället är sådana nationer som är de viktigaste? Vad tror du kommer hända? Kommer vi att bli deras slavar?

Hur som helst, med din övertygelse spelar klimatet förstås ingen roll, så länge det förhoppningsvis inte enbart drabbar oss.

Jag tror också att dina tankar gör att du kanske egentligen accepterar det forskarna säger, men att du för allt i världen inte vill se att vi reagerar på något av det.
Citera
2021-08-14, 22:16
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl kanske inte så snällt att kommentera eftersom du är avstängd.

Men, kan det inte egentligen vara det här som är det viktigaste för dig. Undergång väntar om någon annan än "vi" har kontroll över världen.

Man kan notera att länder som Kina och andra har levt under Västvärldens förtryck utan att gå under. Just varför skulle det bli annorlunda om det istället är sådana nationer som är de viktigaste? Vad tror du kommer hända? Kommer vi att bli deras slavar?

Hur som helst, med din övertygelse spelar klimatet förstås ingen roll, så länge det förhoppningsvis inte enbart drabbar oss.

Jag tror också att dina tankar gör att du kanske egentligen accepterar det forskarna säger, men att du för allt i världen inte vill se att vi reagerar på något av det.
Jag delar arbetets oro.

Du ser verkligen ingen skillnad på att ha levt under det demokratiska Västs "förtryck" och förtryck under diktaturen Kina? Nähä...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in