Tja, för förkylningar har man aldrig uppnått flockimmunitet någonstans någonsin, eller för influensa eller hiv eller ... så jag vet inte varför den idén har fått fäste. Det handlar väl bara om att sakta ner förloppet så de som blir allvarligt sjuka besvärar hjältarna i vården i en hanterbar takt och de som dör av det, får dö.
Immuniteten man får av infektion skulle högst sannolikt ge flockimmunitet eftersom den är effektiv mot varianter och väldigt långvarig. Det pekar till och med på livslång immunitet likt den som man får av SARS-CoV-1.
Du kan boka tid direkt.
Jag är över 40 och predikar inte vaccinet utan jag anser att det är en självklarhet för alla vuxna att ta det. Min egna åsikt.
Och nu till argumentet varför du också bör ta vaccinet.
Samma anledning som man tar vaccin mot stelkramp, TBE och hepatit.
Har du inte gjort någon av ovanstående så förstår jag varför du inte tar vaccin mot covid-19
Och inget av ovanstående vacciner är ett 100% skydd men ökar chansen att klara sig bättre.
Nej det var ingen predikan utan enbart rationellt tänkande.
Jo TBE har jag tagit för. Den ger ju 100% skydd efter femte sprutan. Den är också godkänd, testad osv.
Jag vaccinera min dotter när hon var nyfödd också.
Jag är inte en antivaxxer.
Men nu har jag fått 3 svar.
Inget av dem svaren har egentligen svarat på min fråga.
Varför ta ett vaccin som inte hjälper. Som inte är godkänt. Vi vet ju att det ger ett "sannolikt skydd" mot äldre. Inget mot yngre. Vi vet också att efter 6 månader avtar vaccinet. Vi vet också att även fast vi är vaccinerade, ska fortsätta hålla avstånd, kan bli sjuk, kan bli smittad osv osv.
Allt vaccin går ju i alla fall åt och på många ställen är det dåligt med tider, så det ser väl bra ut?
I region Kalmar och Östergötland hade bla över 40% av alla 16-17 åringar bokat eller fått första dosen redan första veckan de kunde få vaccinet. Det var väldigt bra siffror även om vaccinationsviljan i den gruppen enligt undersökning låg på dryga 80%
Ska ni börja köra experiment vaccin på fjortisar nu med. Räcker det inte med dom vuxna tycker ni.
Mycket märkligt. Personligen känner jag knappt någon över 40 år som inte vaccinerat/(håller på att vaccinera) sig. Det backas ju även upp rätt bra av att statistiken säger att 81% av alla över 18 år i nuläget fått minst 1 spruta.
Om det du säger om ditt umgänge stämmer så är det ni som sticker ut jämfört med vad som är vanligt i Sverige.
Jag vet vad statistiken säger
Men jag brukar inte riktigt tro på våran statistik i Sverige. Den har upprepade gånger varit för luddig.
Om nu 81% av alla över 18 har vaccinerat sig, så finner jag det väldigt konstigt att vi går till mötes en 3dje våg. Att vi rapporterar fler och fler sjuka nu är ju också rätt komiskt då.
Frågan kvarstår ju:
Varför ska jag ta vaccinet?
Mjo, du kan få tro att vi sticker ut. Jag tror nog att mitt umgänge är rätt så vanliga människor i stan.
Några it-människor, några byggarbetare, några skolfröknar, några sjuksköterskor/barnmorskor, någon som jobbar på Willys, och så vidare, jag tror du förstår.
Dem flesta med familjer. Vanliga Svensson med andra ord.
Men det hör ju egentligen inte till.
Varför ska jag ta vaccinet?
Senast redigerad av Gnagetmanglar 2021-08-14 kl. 12:45.
Immuniteten man får av infektion skulle högst sannolikt ge flockimmunitet eftersom den är effektiv mot varianter och väldigt långvarig. Det pekar till och med på livslång immunitet likt den som man får av SARS-CoV-1.
Har ingen aning det stämmer eller ej, men det spelar ingen roll då man inte står ut med tanken att låta det brinna igenom befolkning och därigenom möjligen uppnå den heliga graalen dvs flockimmunitet. Det politiska priset tycks vara för högt.
Snabb fråga.
Finns det på riktigt vuxna över 40 här på fb som faktiskt predikar vaccinet? Jag menar, ute i samhället så känner jag inte en jävel över 40 som tänker/ha tagit sprutan. INGEN. Ingen på jobbet, ingen i min vänskapskrets, ingen i familjen.
Och finns det någon här på fb som isf kan förklara för mig, varför jag ska vaccinera mig?
Jag kan ju fortfarande bli sjuk.
Jag kan fortfarande smitta andra.
Jag ska fortfarande följa restriktioner.
Jag ska fortsätta isf att ta dos 2, 3, 4 osv.
Vaccinet är inte godkänt ens, bara accepterat.
Lås oss tillägga att jag åker kommunalt varje dag I sthlm. Pendel/tub, där jag konstant bökar omkring med miljontals människor. Men jag har inte varit sjuk än. Inte ett symtom. Det roliga är att jag inte heller känner någon som blivit sjuk. Inte mer än den vanliga förkylningen folk åker på dagligen.
Vill också tillägga att min far låg på IVA på Huddinge sjukhus för 1,5år sedan. Pga cancer. Det var då 2 (!) Patienter inne på IVA. Detta var då alltså samtidigt som media gick banans över sjukhusläget i Sverige.
Samtidigt jobbar min sambos mamma på ett mindre sjukhus i Dalarna. Där var det dött mer eller mindre under denna hysteriska period. Så jag har förstått att media bara rullade på en pyskosvåg.
Så min fråga igen. Varför ska jag vaccinera mig?
Läs ovanstående punkter innan du svarar.
Kommer du med ett bra påstående, åker jag och tar sprutan.
Ursäkta mig! Vilken socialgrupp tillhör hen?
Jag känner nämligen inte en jävel som INTE tagit spruta 1 och 2.
Då har jag folk med antikroppar och folk utan.
Alla är dock hyfsat välutbildade och intelligenta.
Det är kanske där den stora skillnaden finns.
För övrigt så ljuger du bara.. inte ens i förorterna finns det så stora grupper ovaccinerade. Eller är du möjligtvis en bruscha?
För övrigt så ljuger du bara.. inte ens i förorterna finns det så stora grupper ovaccinerade. Eller är du möjligtvis en bruscha?
Det har jag svarat på
Och det kommer nog göra dig lite ledsen i ögat
Leta upp det vettja!
Men du kunde inte passa på att svara på min fråga istället? Pjud.
Det intelligenta borde vara att som ung och frisk vänta med att vaccinera sig eftersom det fortfarande är väldigt nytt.
Finns det på riktigt vuxna över 40 här på fb som faktiskt predikar vaccinet? Jag menar, ute i samhället så känner jag inte en jävel över 40 som tänker/ha tagit sprutan. INGEN. Ingen på jobbet, ingen i min vänskapskrets, ingen i familjen.
Och finns det någon här på fb som isf kan förklara för mig, varför jag ska vaccinera mig?
Jag kan ju fortfarande bli sjuk.
Jag kan fortfarande smitta andra.
Jag ska fortfarande följa restriktioner.
Jag ska fortsätta isf att ta dos 2, 3, 4 osv.
Vaccinet är inte godkänt ens, bara accepterat.
Lås oss tillägga att jag åker kommunalt varje dag I sthlm. Pendel/tub, där jag konstant bökar omkring med miljontals människor. Men jag har inte varit sjuk än. Inte ett symtom. Det roliga är att jag inte heller känner någon som blivit sjuk. Inte mer än den vanliga förkylningen folk åker på dagligen.
Vill också tillägga att min far låg på IVA på Huddinge sjukhus för 1,5år sedan. Pga cancer. Det var då 2 (!) Patienter inne på IVA. Detta var då alltså samtidigt som media gick banans över sjukhusläget i Sverige.
Samtidigt jobbar min sambos mamma på ett mindre sjukhus i Dalarna. Där var det dött mer eller mindre under denna hysteriska period. Så jag har förstått att media bara rullade på en pyskosvåg.
Så min fråga igen. Varför ska jag vaccinera mig?
Läs ovanstående punkter innan du svarar.
Kommer du med ett bra påstående, åker jag och tar sprutan.
En snabb fråga vet jag inte om det var, men vi tar det från början.
Det finns nog både de som predikar och som bara tycker det är bra att vaccinera sig.
Jag vet inte hur du kunnat hamna i en bubbla utan några som har/ska vaccinera sig. Verkar märkligt när mer än 80 % av befolkningen över 18 år vaccinerat sig med minst en dos.
Kanske är det så enkelt att dina närmaste släktingar, vänner och bekanta inte vill diskutera saken?
Det är farligare att bli sjuk än att vaccinera sig sig vad man vet idag och det finns inget krav på att fortsätta vaccinera sig för att man börjat. Du kan ta två doser och sedan sluta.
Om du är orolig/rädd för att vaccinera dig bara för att vaccinet har ett villkorat godkännande så kan du ju vänta lite.
Vill också tillägga att min far låg på IVA på Huddinge sjukhus för 1,5år sedan. Pga cancer. Det var då 2 (!) Patienter inne på IVA.
För 1,5 år sedan, då är vi tillbaks till mars 2020 när smittan inte var särskilt utbredd i Sverige. Det är säkert en förklaring.
En annan förklaring är att man av självklara orsaker inte har samma IVA-avdelningar för covid-sjuka som för cancerpatienter och andra sjuka.
Smittspridningen var ju absolut störst i Stockholm inledningsvis och ganska låg fram till hösten 2020 i Dalarna, så det kan vara en förklaring till att din sambos mamma tyckte det var dött.
Det intelligenta borde vara att som ung och frisk vänta med att vaccinera sig eftersom det fortfarande är väldigt nytt.
Kanske, kanske inte.
I hela gruppen "unga och friska" är det vad jag förstått mindre risk att vaccinera sig än att inte vaccinera sig.
När det gäller varje individ så går det ju inte att veta vad som är det bästa valet.
Det finns ju beskrivningar både av unga och friska som blivit allvarligt sjuka av covid-19 och de som blivit allvarligt sjuka av vaccinet.