Citat:
Ursprungligen postat av
Yrin
Inte Blipp utan Plipp. Anders Finting Kellman har tidigare spammat sönder pump’n’dump-forum på facebook med inlägg likt ”Vad tror ni om Plipp? Verkar kunna bli höstens stora IPO” innan han blev synad av flera medlemmar som påpekade att det var han som drev bolaget. Nu huserar han i sin egen grupp på facebook (Plipp investerare) där hans hausseinlägg blir något slags call and response mellan honom, ”kommunikationschefen” och ”Finanschefen” (typ).
Bolagets värde verkar bestå av pengar som privatpersoner pumpat in i nyemissioner a 10 kr aktien vilket jag har för mig gav ett bolagsvärde på ca 50 miljoner.
Dom har en programmerare i indien, en i Bangladesh och ca 15 styrelsemedlemmar som har bytt pensionärslivet mot att stå i bräschen för denna fintech-revolution. MR Fisting lovar att Plipp snart är större än klarna och paypal tillsammans.
Jag är med i gruppen och han postar seriöst cirka 2 inlägg om dagen med olika resonemang om varför Plipp är DEN PERFEKTA lösningen för allt från mediahus till FC Barcelona och 100 gånger smartare än Swish. Och så vidare.
I teorin är ju idén jättebra och något jag gärna satsat på om det var seriöst.
Men hans spammande brister ju alltid på den uppenbara punkten: Ni har ingen produkt.
Någon som lägger så enormt mycket tid på att belysa den teoretiska fördelen och i princip aldrig berättar om produkten, tekniken eller framsteg är helt enkelt en bedragare.
Att dessutom svamla om IPO inom ett år när det inte ens finns någon produkt eller några kunder är ju bortom sanslöst bisarrt.
Fråga dig själv: Om du hade en grym produkt på gång som du tror skulle förändra hela världens digitala betalteknik, skulle du då fokusera på att sprida kunskap om varför det affärsmässigt vore bra eller se till att få klart en produkt INNAN någon annan gör det?
Det är uppenbart att man inte har någon som helst avsikt att färdigställa produkten.
Jag ställer mig även frågande till om det ens finns några programmerare.
Antingen är Anders Kellman rakt av en bedragare eller så blir han lurad av Lydia Liu som säkert är den som ska använda pengarna för att ”betala utveckling i Kina”.
Plipp kan själva inte ge någon teknisk förklaring på hur man ska kunna låsa in poster i sociala medier och hur dessa därefter ska kunna låsas upp mot en mikrobetalning.
Näst intill all teknisk info är rent amatörbabbel och de fåtal videor man släppt känns direkt oseriösa.
Tycker ärligt talat lite synd om folk som investerat i detta. Jag ställde ett fåtal frågor i gruppen runt teknik och deponering av köpta aktier och det var helt uppenbart att dom inte ens funderat på praktiska saker för den som investerar.
Vilket så klart är helt logiskt om inte har för avsikt att leverera några värden till ägarna.