2021-08-14, 07:47
Medlem
Skall bli intressant att följa det här experimentet som pågår i samhället det kommer bli konsekvenser av all idioti var så säkra. Vaccinet är inte långtidstestat och därför kan det finnas en del som avstår vaccinet ganska sunt faktiskt. Bieffekter kan uppstå flera år framåt i tiden. Man kan också vända på frågan och och svara att de jag känner som tagit vaccinet okritiskt är typisk medelklass som sväljer allt med hull och hår och säger att man måste vara solidarisk och lita på vad vetenskapen säger.
Citera
2021-08-14, 07:49
Medlem
InomEnSnarFramtids avatar
Hade covid i början av 2020. Har inte tagit vaccination.

Är i 30 års åldern och jobbar på ett av Sveriges största företag och tjänar 40+

Kommer inte ta vaccination just pga att jag har hellre corona igen, och om jag någonsin tar vaccinationen så gör jag det om ett par år med mer informativa resultat.

Vet flera läkare i b.la min familj som inte vaccinerat sig och inte har några planer att göra det.

Dina argument är helt efterblivna och likaså du.
Citera
2021-08-14, 07:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Stark misstro mot vetenskapen"
"Ej akademisk utbildning"

Det är ju tvärtom. Högst andel vaccinskeptiska finns bland personer med doktorsexamen.

Det är stor skillnad mellan tunga vetenskaper som fysik, där det är svårt att fuska och där det inte finns ekonomiska motiv till det och läkemedelsforskning där det är relativt enkelt att fuska och där det finns miljarder skäl till att göra det.

Läkemedelsutveckling är i första hand business, i andra hand vetenskap.

Du är en typisk medelmåtta. Du har ingen koll på läget och har aldrig tänkt en egen originell tanke.
Du har förstås en källa på att de största vaccinskeptikerna finns bland de som doktorerat? Annars får du hålla till godo med Folkhälsomyndighetens undersökning som visar att de med låg utbildning är de mest skeptiska. Och ja, hellre medelmåtta än faktaresistent foliehatt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/acceptans-for-covid-19-vaccination/?pub=95540
Citera
2021-08-14, 08:02
Medlem
varfors avatar
Enkelt! Jag bryr mig bara inte, överhuvudtaget. Varken om vaccin, tester för COVID-19 av alla former och slag, munskydd, restriktioner, vaccinpass eller COVID-19.
"Ja men du kan ju vaccinera dig för samhällsnyttan?"
Bryr mig fortfarande inte, överhuvudtaget.
"Varför bryr du dig inte?"
"Men ett vaccinpass vill du väl ha annars får du inte göra: bla bla bla."
Bryr mig ändå inte, överhuvudtaget. Vill jag göra något så skriver jag ut ett eget och fyller i det själv bör inte ta många minuter.
Vet inte, känner väl inte för det. Kanske börjar jag bry mig någon dag, kanske inte.

Får jag en släng av COVID-19, ja då fick jag väl det. Är jag sjuk är jag hemma i vilket fall, det beror inte på COVID-19 i sig.
Får jag det inte? Nä då fick jag det väl inte.
Råkar jag dö av det, ja då var väl min tid kommen och så är det inte mer med det. Alla ska vi dö någon gång.

Jag tänker inte spendera massa tid på att jaga vaccinationstid, ta mig till lokalen, sitta och vänta och sedan sitta och vänta ytterligare på att få lämna lokalen.
Att sedan göra detta 2ggr!? Kanske ännu fler?
För något jag inte bryr mig om, överhuvudtaget!?
Aldrig i livet, det får de som bryr sig eller tycker det är så jävla roligt att spendera tid på det göra.

Edit: Glömde bort att ta med vad jag anser om att testa mig för COVID-19, antikroppar och fan vet allt:
Bryr mig inte, överhuvudtaget.
Samt vaccinpass: Bryr mig inte, överhuvudtaget.
Senast redigerad av varfor 2021-08-14 kl. 08:59.
Citera
2021-08-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Vaccin kan "for the record" faktiskt ge bättre skydd än att bli smittad av covid.

Detta är bara 45 personer i denna undersökning men BAVA skriver:
"strong booster effect demonstrated after second vaccination with antibody titers above levels detected in humans after COVID-19 disease "
https://www.bavarian-nordic.com/investor/news/news.aspx?news=6374

Detta vaccin finns inte på marknaden ännu. Vad de nuvarande vaccinen som säljs ger för antibody respons har har jag ingen aning om - an exercise for the reader

Jag visste att någon skulle komma dragande med denna eller liknande studier. Det är med studier som denna man motiverar beslutet att vaccinera alla. Men höga värden för antikroppar är inte en indikation på långvarigt och brett skydd mot ett virus. Självklart får du höga nivåer av antikroppar en kort tid efter en vaccination, precis som du får efter en infektion. Antikroppar är kroppens metod att rensa ut infektioner. Men du går inte omkring hela livet med antikroppar mot varenda virus du stött på. Vad som däremot finns kvar är ett minne av viruset (läs en bok om du vill fördjupa dig i exakt hur det fungerar) så kroppen kan producera nya antikroppar om den stöter på viruset igen. Skillnaden mellan dagens covid-vaccin och infektion är att med vaccin så får du ett minne av det snabbmuterande spikproteinet medan du med en naturlig immunitet har ett minne av virusets alla 32 proteiner där proteinen i virusets kärna väldigt sällan muterar.
Citera
2021-08-14, 08:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du har förstås en källa på att de största vaccinskeptikerna finns bland de som doktorerat? Annars får du hålla till godo med Folkhälsomyndighetens undersökning som visar att de med låg utbildning är de mest skeptiska. Och ja, hellre medelmåtta än faktaresistent foliehatt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/acceptans-for-covid-19-vaccination/?pub=95540

Du har länken till det redan i kommentar #8 i den här tråden.

Läser du inte ens kommentarerna på den första sidan?
Citera
2021-08-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Glömmer jag det? Jaha, det var intressant. Berätta mer om vad jag glömmer och tänker! *jösses*

Oklart om du tänker speciellt mycket eller bra men en analys av varför många avstår vaccin haltar betänkligt om du inte tar i beaktande att uppemot 30% redan har ett bättre skydd mot covid än vad vaccinen kan ge.
Citera
2021-08-14, 08:23
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej mina vänner!

Har en fråga.

Idag har över 81% av alla svenskar över 18 år fått sin första dos. Siffran ökar naturligtvis ständigt och allt pekar på att vi kommer landa runt 90%.

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?

Vissa av dom finns på https://kavlaner.se/ men hur ska man hantera resten?

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?

Svar; Intelligenta individer.

Till skillnad från er får som följer skocken utan någon som helst objektiv analys av situationen.
Citera
2021-08-14, 08:29
Medlem
Snubchurps avatar
Förmodligen fler än 5% tänker jag. Många utlandsfödda tillhör en av de grupper som ser skeptiskt på vaccinet och har valt att inte vaccinera sig.
Citera
2021-08-14, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag tycker själv att det är väldigt rimligt att kunna se hur bigpharma aktivt motarbetar alternativa behandlingsmetoder just för att man vill tjäna så mycket pengar som bara är möjligt.

Men det är orimligt att av den grunden välja bort vaccinering.

Om man irriterar sig över några få miljarder till bigpharma, köp aktier i bolagen då.

Jag investerar en del i forskningsbolag och följer många forskningsbolag lite halvt om halvt. Jag har sett solklara fall där FDA förhalat ansökningar för substanser som är uppenbart mycket bättre än existerande alternativ.

Alla som kan något om branschen vet hur FDA arbetar och att det framförallt är en intresseorganisation för de största läkemedelsbolagen.

Men för folk som inte kan ett smack om branschen och aldrig har ägt en läkemedelsaktie är det här "konspirationsteorier".
Citera
2021-08-14, 08:32
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Bil
Kolla "Vaccinationskriget" på SVT Play. Roligt att titta på. En ung mamma har fyllt hela ansiktet av injektioner men när läkaren pratar om vaccinet får hon "en dålig magkänsla" haha

Eller alla medicincocktails och tunga droger som diskuteras på Flashback dagligen som man utan en tvekan stoppar i sig
Citera
2021-08-14, 08:44
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
Hmm din åsikt om vilka som blir allvarligt sjuka gör mig lite fundersam. Om dom inte faller in i de första kategorierna så har dom alltså dåligt immunförsvar? Hur har du kommit fram till den slutledningen? Det är ju ganska svårt att bedöma någons immunförsvar.

Jag har inte vårdat en enda person som inte varit: aktiv missbrukare modell tyngre droger, överviktig, 65+ eller haft nedsatt immunförsvar pga stress, ätstörning, tidigare sjukdom etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in