2021-08-14, 00:20
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja men ändå ligger Sigma Octantis rakt söderut oavsett var på södra halvklotet du befinner dig. Alltså kan inte söder vara åt olika håll som på din karta. Inse att detta inte går ihop.

Som sagt, det är för att tidszonerna skiljer sig. Det är inte natt i Sydamerika och Australien samtidigt, alltså kan man inte se Sigma Ocantis på båda ställena samtidigt. Förstår du nu?
Citera
2021-08-14, 00:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Som sagt, det är för att tidszonerna skiljer sig. Det är inte natt i Sydamerika och Australien samtidigt, alltså kan man inte se Sigma Ocantis på båda ställena samtidigt. Förstår du nu?
Nej då skulle man se att Sigma Octantis flyttade sig på himlen under natten och eftersom den inte gör det så håller inte ditt tidszonsdravel. Det är du som missuppfattar.
Citera
2021-08-14, 00:24
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Nej då skulle man se att Sigma Octantis flyttade sig på himlen under natten och eftersom den inte gör det så håller inte ditt tidszonsdravel. Det är du som missuppfattar.

Vem vet. Jag har fortfarande inte sett några bevis på att Sigma Ocantis existerar.
Citera
2021-08-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Varför kan du inte bara kolla upp lite modeller själv och fundera lite kring dem.
Är väl kul att utforska lite nya idéer.?

Du har alltså inte sett någon modell där du förstår iaf på ett ungefär hur tankarna går när man tänker sig att jorden är platt?

Men för att svara lite halvt föraktfullt.
Klä av jordgloben och lägg den platta kartan på golvet. Fråga mamma om du får pröva gå från Sverige till Amerikat
Det enda jag bett är, ge mej en modell av plattjorden då, våra mammor kan diskutera nåt annat.
Citera
2021-08-14, 00:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vem vet. Jag har fortfarande inte sett några bevis på att Sigma Ocantis existerar.
Det bor närmare en miljard människor på södra halvklotet. Att inget av dom hävdar att Sigma Octantis och Södra korset skulle flyta med tidzonerna på det sätt som du hävdar är bevis nog. Hävdar du att alla dessa människor skulle vara köpta av NASA eller liknande så är det du som har bevisbördan för det, inte jag.
Citera
2021-08-14, 00:30
Medlem
Citat:
Slå ett random nummer till Australien, när du får svar, fråga när dom svarar vad klockan är, vad ser dom på himlen, är det när natt, vad har dom för årstid nu?
Citera
2021-08-14, 06:12
Medlem
doggydees avatar
Citat:

Sigma Octantis är ingen stjärna. Först och främst går den endast att se med ett fåtal, väldigt avancerade och dyra teleskop. För det andra är den jätteliten. Om den ens existerar överhuvudtaget så är det troligen en lampa som NASA hängt upp någonstans i firmanentet, alternativt så hänger den i luften på en ballong.
Citera
2021-08-14, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Sigma Octantis är ingen stjärna. Först och främst går den endast att se med ett fåtal, väldigt avancerade och dyra teleskop. För det andra är den jätteliten. Om den ens existerar överhuvudtaget så är det troligen en lampa som NASA hängt upp någonstans i firmanentet, alternativt så hänger den i luften på en ballong.
Så Nasa vet om firmamentet
Finns inget firmament kan jag få ett foto på den platta jorden.
Kom ut i verkligheten
Senast redigerad av Eagle5555 2021-08-14 kl. 06:37.
Citera
2021-08-14, 09:27
Medlem
Citat:
Jag håller med. Detta är enda biten som jag fortfarande inte riktigt klurat ut ... .

Oj vad du lurar dig själv, det är massor med saker du inte lyckats "klura ut". Du har ju t.ex inte klurat ut Polstjärnans position över horisonten eller stjärnhimlens rotation på norra respektive södra halvklotet.

Citat:
... Men det är ju detta jag har gjort flera gånger. Det handlar om perspektiv. ....

Perspektiv förklarar inte hur Polstjärnans vinkel över horisonten är lika som betraktarens breddgrad. Tvärtom, observationen är omöjlig på en platt jord. Trigonometrin går inte ihop, den är matematiskt omöjlig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 09:58.
Citera
2021-08-14, 09:41
Medlem
Citat:

Alla dessa kontinenter ligger i olika tidszoner, så att man kan se korset på olika kontinenter betyder inte att det är någon fast konstellation. Det visar snarare på att den flyttar sig. Den flyter med tidzonen med andra ord.

Mer utförlig förklaring här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o

Återkom med dina tankar.

Nej den flyter inte med "tidszoner", den är alltid synlig rakt söderut. Om du t.ex iakttar stjärnan från Sydney så ligger den rakt i söder hela tiden. Vintertid i Sydney är det mörkt över 14 timmar och under den tiden ligger den fast i sydlig riktning, den förflyttar sig inte med 15 grader per timme.
Citera
2021-08-14, 11:47
Medlem
[quote=Franke88|76899803][quote=matteusnorge]Det er det samme om det er like langt fra Afrika til Australia som fra Afrika til Sør-Amerika. Det eneste som er interessant er hvor mange kilometer er det mellom Johannesburg og Perth. Hvis du måler det på flatjordkartet ser du at flyet måtte ha kjørt med ca 3000 km/t for å rekke fram på ni timer.
Citat:

Håller inte med. Du tittar på kortaste sträckan va? Alltså upp emot Indiens sydkust och vidare. Det är inte så långt.

Alla dessa kontinenter ligger i olika tidszoner, så att man kan se korset på olika kontinenter betyder inte att det är någon fast konstellation. Det visar snarare på att den flyttar sig. Den flyter med tidzonen med andra ord.

Mer utförlig förklaring här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o

Återkom med dina tankar.

Eric Dubay er en skurk som lever av å servere løgnhistorier til menigheten, og han har ingen forklaring på hvordan verden fungerer sør for ekvator. Som flere har sagt så er det natt og mørkt samtidig over store deler av den sørlige halvkule om vinteren, og Sydkorset står rett sør uansett hvor du befinner deg. Ingen har noen gang sett at det beveger seg sidelengs.

Flyruter på den sørlige halvkule er det ingen flatjordinger som kan forklare. Jeg har sett noen spede forsøk med jetstrømmer og lignende, men flyene går jo begge veier f.eks. mellom Sydney og Santiago, og jeg har aldri hørt om en jetstrøm som går begge veier samtidig.

Og en ting til:
I Ushuaia langt sør i Argentina står sola opp kl. 05.00 og går ned 22.00 omkring 1. januar. Det vil si at den er synlig omtrent 17 timer. I følge flatjordkartet skal sola på den tiden befinne seg på motsatt side av den flate jorda store deler av den tida. Enda lenger sør er det ikke mørkt i det hele tatt i januar, og det går cruisebåter der på den tida. For et par år siden var det over 40.000 turister med disse skipene. Alle disse forventet at det skulle være lyst døgnet rundt, og tror du ikke de ville reagert hvis sola befant seg på motsatt sida av pizzaen og det ble mørkt? At alle de 40.000 var kjøpt og betalt av NASA er det ingen med vettet i behold som tror. Dessuten er det fritt fram for hvem som helst å bestille plass på et av cruiseskipene, selv om det er nokså dyrt.

Jeg har lett med lys og lykte på diverse flatjordsider for å finne ei flatjordforklaring, men dette er et tema alle flatjordinger skyr som pesten. Når disse temaene kommer opp, forsvinner de, eller de begynner å snakke om noe helt annet.
Citera
2021-08-14, 16:50
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Oj vad du lurar dig själv, det är massor med saker du inte lyckats "klura ut". Du har ju t.ex inte klurat ut Polstjärnans position över horisonten eller stjärnhimlens rotation på norra respektive södra halvklotet.

Jo, det är bara du som är väldigt trög. T.om. min 7-åriga brorson förstår detta. Varför kan inte du?

Citat:
Perspektiv förklarar inte hur Polstjärnans vinkel över horisonten är lika som betraktarens breddgrad. Tvärtom, observationen är omöjlig på en platt jord. Trigonometrin går inte ihop, den är matematiskt omöjlig.

Varför är den omöjlig? Och varför ska jag servera dig med allt det här? Som sagt vet jag inte. Jag har inte räknat på det. Räkna ut det själv om du nu är så intresserad.

Citat:
Nej den flyter inte med "tidszoner", den är alltid synlig rakt söderut. Om du t.ex iakttar stjärnan från Sydney så ligger den rakt i söder hela tiden. Vintertid i Sydney är det mörkt över 14 timmar och under den tiden ligger den fast i sydlig riktning, den förflyttar sig inte med 15 grader per timme.

Stjärnan är fake. Som var sagt av doggydee ovan, väldigt få har sett denna stjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in