2021-08-13, 23:23
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej den kommentaren förklarar inte ett skit. Återigen visar du vara att du inte ens förstår observationen.

Se här (bara en minut eller två):

https://www.youtube.com/watch?v=GNvRoCJ5Aag
Citera
2021-08-13, 23:29
Medlem
[quote=Franke88|76899479]
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge

Nej, det är ungefär lika långt mellan Västra Australien och Södra Afrika som mellan Södra Afrika och Brasilien. Lite längre på kartan till Australien. Men, detta stämmer även in på globen. Kolla själv på Google Earth så ser du att Australien är längre ifrån Sydafrika än Sydamerika är, trots att flygtiderna är desamma.

Att du har sett Sydkorset utanför Afrika betyder inte att det samtidigt (just då) är synligt utanför Australien eller Sydamerika (eller emellan Sydamerika och Australien) också.

Det er det samme om det er like langt fra Afrika til Australia som fra Afrika til Sør-Amerika. Det eneste som er interessant er hvor mange kilometer er det mellom Johannesburg og Perth. Hvis du måler det på flatjordkartet ser du at flyet måtte ha kjørt med ca 3000 km/t for å rekke fram på ni timer.

Det er også helt uinteressant om Sydkorset er synlig samtidig i Australia og Afrika. Faktum er at i følge flatjordkartet er syd i helt forskjellig retning avhengig av hvor du befinner deg sør for ekvator. Da går det selvfølgelig ikke an å se Sydkorset rett i sør fra forskjellige steder hvis flatjordkartet er riktig. Da må det i tilfelle finnes flere Sydkors, og det kan det ikke gjøre, for du ser det rett i sør overalt på den sørlige halvkule. Ellers hadde det ikke kunnet vært brukt til å navigere etter.
Citera
2021-08-13, 23:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Om man kikar på den platta karta som FN använder som sin logga (med 33 zoner, ett nummer frimurare och kabbalah-följare älskar), så fungerar faktiskt 9-10 timmar flygsträcka för både Sydafrika - Perth och Sydafrika - Sao Paolo. Men det skär lite när man kollar Sydafrika - Sverige. Denna sträcka ser om något lite kortare ut på en platt karta men flygtiden är ca 12-13 timmar.

Vet ej hur man förklarar detta. Men någon kan säkert (eller har redan) hittat en lösning. Jag håller på och kikar på detta, och vill gärna hitta ett svar.

Det är möjligt att plattkartan som FN har på sin logga inte är helt korrekt (vilket är fullt möjligt). Det kan t.ex. vara så att både Australien och Sydamerika är vinklade lite mer åt Afrikas håll. Eller så flyger man inte rakt ner mellan Sverige och Sydafrika, utan tar en kort omväg. Detta är också en fullt möjlig förklaring.
FN-loggan vilken är en azimutal projektion av den runda jorden ger ju kontinenterna på södra halvklotet t ex Australien helt fel form och skulle som du skriver själv så visar ju 9 timmar Sydafrika Perth och Sverige - Sydafrika 12 timmar som är mycket kortare att den kartan inte stämmer med hur jorden ser ut. Snabbaste vägen Santiago - Sydney skulle ju gå över Kanada på den kartan och det skulle ju inte gå att dölja för passagerare om kartan på skärmarna i planet visar en rutt över Stilla havet medan dom ser nordamerikanska skogar utanför fönstret. Resan borde ju ta minst 25 timmar också och inte dom 12-13 som den tar i verkligheten. Sydamerika och Australien ligger ju på totalt motsatt sida av världen enligt den kartan och den som du använde för att visa polstjärnan.

Citat:
Om du kollar på Google Earth så ser du själv att rutten Santiago - Sydney hade varit mycket kortare om man flugit över Antarktis (om jorden nu hade varit ett klot). Förmodligen hälften så lång, om ens det.
Nej en rak väg Santiago - Sydney går aldrig så långt ner att man kommer in över Antarktis. En rak rutt Santiago - Perth skulle däremot gå över Antarktis men tvivlar på att det lönar sig att flyga direkt den sträckan och tvivlar också på att dom skulle vilja flyga rakt över Antarktis med tanke på möjligheten att hitta en flygplats om dom skulle behöva nödlanda.

Citat:
Ok, har ni några bevis på detta då? Eftersom det är ni som hävdar att Sigma Ocantis finns, aldrig rör sig och endast kan ses från södra halvklotet (alla kontinenter) så är det upp till er att bevisa detta. Inte för mig att motbevisa.
Att ingen som bor på södra halvklotet sett något annat än att Sigma octantis och södra korset ligger där dom skall ligga. Skulle detta inte stämma så hade folk som bor på södra halvklotet upptäckt det eller hävdar du att alla som bor som bor där nere är köpta? Detta är bevis nog.
Citera
2021-08-13, 23:51
Medlem
Franke88s avatar
[quote=matteusnorge]Det er det samme om det er like langt fra Afrika til Australia som fra Afrika til Sør-Amerika. Det eneste som er interessant er hvor mange kilometer er det mellom Johannesburg og Perth. Hvis du måler det på flatjordkartet ser du at flyet måtte ha kjørt med ca 3000 km/t for å rekke fram på ni timer.[quote]

Håller inte med. Du tittar på kortaste sträckan va? Alltså upp emot Indiens sydkust och vidare. Det är inte så långt.

Citat:
Det er også helt uinteressant om Sydkorset er synlig samtidig i Australia og Afrika. Faktum er at i følge flatjordkartet er syd i helt forskjellig retning avhengig av hvor du befinner deg sør for ekvator. Da går det selvfølgelig ikke an å se Sydkorset rett i sør fra forskjellige steder hvis flatjordkartet er riktig. Da må det i tilfelle finnes flere Sydkors, og det kan det ikke gjøre, for du ser det rett i sør overalt på den sørlige halvkule. Ellers hadde det ikke kunnet vært brukt til å navigere etter.

Alla dessa kontinenter ligger i olika tidszoner, så att man kan se korset på olika kontinenter betyder inte att det är någon fast konstellation. Det visar snarare på att den flyttar sig. Den flyter med tidzonen med andra ord.

Mer utförlig förklaring här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o

Återkom med dina tankar.
Senast redigerad av Franke88 2021-08-13 kl. 23:54.
Citera
2021-08-13, 23:52
Medlem
Citat:
Första kommentaren under videon förklarar det bra:
Eftersom du gillar att se på filmer, likt alla dönickar som vare sig kan algebra eller sunt förnuft, visar jag härmed den första filmen i en serie om hur korkade ni är och kanske kan ni lära er något.
https://youtu.be/JgY8zNZ35uw
Citera
2021-08-13, 23:55
Medlem
Citat:
Se här (bara en minut eller två):

https://www.youtube.com/watch?v=GNvRoCJ5Aag

Jag har sett. Och det enda det förklarar är att varken du eller den banjospelade idioten som gjort videon förstår frågeställningen.

Och det är ett bra sätt att summera hela kvällens meningsutbyten. Du varken förstår eller kan förklara evidensen för att jorden inte är platt. Du förstår inte frågeställningen med Polstjärnans vinkel över horisonten, du förstår inte observationen av stjärnhimlens rotation. Du förstår inte ens innebörden av att vi hittar på jorden.
Citera
2021-08-14, 00:01
Medlem
Citat:

Att du har sett Sydkorset utanför Afrika betyder inte att det samtidigt (just då) är synligt utanför Australien eller Sydamerika (eller emellan Sydamerika och Australien) också.

Att södra korset, enligt miljoner människor, alltid är synligt i söder i såväl Australien som Sydamerika och Afrika falsifierar din världsbild.
Citera
2021-08-14, 00:03
Medlem
Jonas1968s avatar
[quote=Franke88|76899803]
Citat:
Alla dessa kontinenter ligger i olika tidszoner, så att man kan se korset på olika kontinenter betyder inte att det är någon fast konstellation. Det visar snarare på att den flyttar sig. Den flyter med tidzonen med andra ord.

Mer utförlig förklaring här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o

Återkom med dina tankar.
Fast alla som är på södra havklotet skulle ju se ifall Sigma Octantis flyttade på sig så detta stämmer ju inte heller. Sigma Octantis ligger ju rakt söderut under hela natten. Det skulle den ju inte göra om den flöt med tidszonerna.
Citera
2021-08-14, 00:04
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
FN-loggan vilken är en azimutal projektion av den runda jorden ger ju kontinenterna på södra halvklotet t ex Australien helt fel form och skulle som du skriver själv så visar ju 9 timmar Sydafrika Perth och Sverige - Sydafrika 12 timmar som är mycket kortare att den kartan inte stämmer med hur jorden ser ut. Snabbaste vägen Santiago - Sydney skulle ju gå över Kanada på den kartan och det skulle ju inte gå att dölja för passagerare om kartan på skärmarna i planet visar en rutt över Stilla havet medan dom ser nordamerikanska skogar utanför fönstret. Resan borde ju ta minst 25 timmar också och inte dom 12-13 som den tar i verkligheten. Sydamerika och Australien ligger ju på totalt motsatt sida av världen enligt den kartan och den som du använde för att visa polstjärnan.

Jag håller med. Detta är enda biten som jag fortfarande inte riktigt klurat ut, och det var just denna biten jag hängde upp mig förr. Betyder dock inte att flat earth inte stämmer. Men det är något som måste förklaras. Jag skulle tippa på att det är kartan som inte stämmer, och att jorden faktiskt inte är en helt rund cirkel. Men jag återkommer om jag hittar ett bra svar.
Citera
2021-08-14, 00:09
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har sett. Och det enda det förklarar är att varken du eller den banjospelade idioten som gjort videon förstår frågeställningen.

Och det är ett bra sätt att summera hela kvällens meningsutbyten. Du varken förstår eller kan förklara evidensen för att jorden inte är platt. Du förstår inte frågeställningen med Polstjärnans vinkel över horisonten, du förstår inte observationen av stjärnhimlens rotation. Du förstår inte ens innebörden av att vi hittar på jorden.

Jag förstår mycket väl. Det är du som inte förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast alla som är på södra havklotet skulle ju se ifall Sigma Octantis flyttade på sig så detta stämmer ju inte heller. Sigma Octantis ligger ju rakt söderut under hela natten. Det skulle den ju inte göra om den flöt med tidszonerna.

Ja, rakt söderut är dock olika beroende på var man befinner sig på "södra halvklotet". Australien, Sydamerika och Afrika pekar alla åt olika håll.
Citera
2021-08-14, 00:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag förstår mycket väl. Det är du som inte förstår.

Ja, rakt söderut är dock olika beroende på var man befinner sig på "södra halvklotet". Australien, Sydamerika och Afrika pekar alla åt olika håll.
Ja men ändå ligger Sigma Octantis rakt söderut oavsett var på södra halvklotet du befinner dig. Alltså kan inte söder vara åt olika håll som på din karta. Inse att detta inte går ihop.
Citera
2021-08-14, 00:13
Medlem
Citat:
Jag håller med. Detta är enda biten som jag fortfarande inte riktigt klurat ut, och det var just denna biten jag hängde upp mig förr. Betyder dock inte att flat earth inte stämmer. Men det är något som måste förklaras. Jag skulle tippa på att det är kartan som inte stämmer, och att jorden faktiskt inte är en helt rund cirkel. Men jag återkommer om jag hittar ett bra svar.

Jorden är inte en cirkel, den är en sfär! Igen allt som getts som evidens för detta håller till 100!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in