Citat:
Ursprungligen postat av
skilletgray
Jag har inget emot vaccin per definition, tvärtom tex vaccin mot mässlingen, polio samt smittkoppor, bland det bästa som hänt mänskligheten. Men det är vaccin som använts i många decennier, man vet hur de fungerar i kroppen och deras långvariga effekter.
Man vet inte detta gällande detta vaccin, snarare pekar allt på att det är ganska ineffektivt, stoppar inte spridning och kommer bli en härd för mutationer.
Jag vaccinerar mig inte för att jag inte är en jävla idiot.
Nja, det är ju inte vaccinen som får viruset att mutera. Men som du säger så verkar det komma nya mutationer hela tiden, vilket är lite märkligt då det teoretiskt inte bör mutera speciellt fort eftersom att det har proof-readingmekanism. Först pratade man om två sprutor och nu är en tredje på tal. Så frågan är var det hela slutar. Jag ser mängder av personer som vaccinerat sig två gånger och sen gör helt befängda saker som helt går emot dom rådande rekommendationerna (okej, i skrivande stund är dom något lättade) för att sedan ha som argument till sitt beteende att dom minsann vaccinerat sig och då är det helt okej att göra vad man helst behagar.
Vi hade inte haft den här spridningen om alla bara följde rekommendationerna. Dock har ju vaccinet lättat på antalet som ligger på IVA, och det är ju positivt. Men så länge folk mer eller mindre ligger på varandra efter att dom vaccinerat sig så kommer vi ju fortsatt ha skiten oavsett om alla är 100% vaccinerade eller inte. För tro mig, det här kommer hålla på länge och som grädde på moset är folk jävligt trötta på det hela just nu och det skapar både frustration och irritation och det leder allt som oftast till impulsivt agerande som är direkt destruktivt för såväl en själv som andra.
Så slutsatsen är att vaccinen säkert är bra i sig, men att folks beteende tyvärr hämmar effekten. Blir väl vaccinering så småningom, men det känns som att man simmar i kvicksand när man har folks dumhet kring sig ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
skilletgray
Sant, dock var de andra smittorna jag radade upp bra mycket farligare än det jävla förkylningsviruset som alla stänger ned hela världen för, för att boomers är rädda för en förkylning. Vidare tog jag inte vaccinen när de var först introducerade heller för den delen, så var en ganska korkad kommentar.
Det är ju dock inget vanligt förkylningsvirus, det är där problematiken ligger. Vi ser inte förkylningsvirus i screening så värst frekvent under sommaren. Däremot så ser vi väldigt mycket SARS-CoV-2. Men exempelvis är ju influensafallen extremt låga och varit det sedan folk började hålla avstånd och tvätta händerna. Det är ett lurigt virus. Det ger väldigt varierande symtom från person till person och en hel del symtom som man inte alls får vid vanliga förkylningar. Risken att hamna på IVA och kanske till och med dö finns bland vanliga förkylningsvirus och influensa också, men SARS-CoV-2 är lite värre. Vi får nämligen komma ihåg att större delen av världen mer eller mindre har haft karantän och trots det haft en hel del dödsfall.