Så fick vi då idag yttrandet från Esbjörn och hans knattar. De vidhåller kortfattat att Esbjörn har hävt avtalet och att avsaknaden av betalning skulle utgöra grund för detta.
Men sedan kommer en extremt intressant passage, de medger till att börja med att Esbjörn uteblev från det planerade tillträdet, och skriver att orsaken till hans utevaro var "tidigare angivna skäl".
Men, jag kan då inte dra mig till minnes att Esbjörn har angivit några skäl för sin utevaro vid tillträdet. Är det någon här som vet vilka skäl detta skulle vara, och när de angavs. För det intressanta är att knatten lämnar, som annars brukligt är, ingen som helst referens till i vilken aktbilaga dessa skäl skulle finnas angivna. Jag slår vad om att även domstolen kommer klia sig i huvudet och undra vilka dessa skäl är.
En annan intressant sak är man kategoriskt inte går i närheten av frågeställningen om Esbjörns utevaro utgorde ett avtalsbrott och hur detta i så fall påverkar Ebbas skyldighet att fullgöra sin del av avtalet. Istället gör man bara ett direkt påstående, återigen helt utan att ange några grunder, att det inte fråntog Ebba skyldigheten att betala. Man undviker också helt frågeställningen kring om Esbjörns utevaro påverkar rätten att häva avtalet.
Orsaken till att man undviker alla dessa frågeställningar är för var och en alldeles uppenbar, de undanröjer allihop, var och en för sig, Esbjörns rätt att häva avtalet. Detta vet knattarna, och därför undviker de att ta upp frågorna. Hade Esbjörn haft rätten att häva avtalet, hade de självklart lagt fram alla de argument som ligger till grund för den rätten. Men såväl argument som grunder saknas.
Till skillnad från Esbjörns taffliga knatteadvokater, så har jag faktiskt redan presenterat grunderna till mina påståenden gällande detta, och jag upprepar dem här nedan. Det kommer från sajten Avtalslagen2020.se som tar upp gällande rättspraxis för avtalsrätten. Detta stycke handlar om just huruvida rätten att häva ett avtal föreligger, och för att avgöra detta görs en så kallad Väsentlighetsbedömning där samtliga omständigheter skall beaktas, dessa omständigheter är följande
Citat:
(a)avtalsbrottet leder till att den drabbade parten går miste om det som parten huvudsakligen hade rätt att förvänta sig enligt avtalet,
(b)om den avtalsbrytande parten vid tiden för avtalets ingående eller vid tiden för avtalsbrottet borde ha insett avtalsbrottets betydelse för den drabbade parten,
(c)avtalsbrottet är avsiktligt eller vårdslöst,
(d)avtalsbrottet rubbar förtroendet mellan parterna,
(e)avtalsbrottet inte är den egentliga anledningen till hävningen,
(f)den drabbade partens intressen kan tillgodoses genom andra påföljder än hävning, och om
(g)den avtalsbrytande parten drabbas oproportionerligt hårt av hävning.
Och här nedan har jag då sammanställt de minst sagt uppenbara bedömningarna av varje omständighet. Och märk väl, alla omständigher var för sig, måste vara till Esbjörns fördel, för att hävningen skall vara giltig.
(a) Nej, det går den "drabbade" parten inte miste om, pengarna finns och utbetalas vid fullgörande
(b) Nej, det kan inte anses, då "avtalsbrottet" inte i sig haft någon betydelse för den "drabbade" parten
(c) Nej, det var varken eller, Ebbas avsikt var att fullgöra avtalet på tillträdesdagen och hon var på plats för att göra detta
(d) Nej, det gjorde inte "avtalsbrottet", det hade tvärtom säljaren redan rubbat
(e) Nej, avtalsbrottet är inte den egentliga anledningen till "hävningen", det har Esbjörn själv berättat i TV
(f) Den "drabbade" partens intressen kan absolut tillgodoses genom annan påföljd än hävning, i paragrafens mening
(g) Det kan man definitivt säga att den "avtalsbrytande" parten gör, och redan har gjort, till följd av Esbjörns avtalsbrott
Så, det är smått fantastiskt, faktiskt, men av samtliga sju omständigheter som samtliga skall beaktas, så uppfyller inte Esbjörns hävning en enda, inte en enda. Och för att grund för hävning skall kunna föreligga, så måste alltså samtliga sju uppfyllas.
Tydligare än så här kan det inte bli.
Sedan kan trollen tro vad de vill.
Kort kan sägas att huruvida hävningen skickats in i rätt tid eller inte, är fullständigt irrelevant, eftersom hävningen saknar grund och därför är ogiltig.
Go freda's-kväll på er, alla förnuftiga läsare här i tråden