Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Det där är rena sagor. I verkligheten finns det metoder som gör att man kan mäta avstånd till planeter, månen, solen osv. Då är det lätt att konstatera att dom inte är små prickar innanför ett firmament.
Ingen har någonsin rest till andra "planeter", därför är alla dessa metoder helt teoretiska. Man kan hitta på vad som helst med matematik, så länge man inte kan testa teorierna i verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Här är en person som faktiskt läst manualen och som lyckats ta lite bättre bilder på Mars.
https://www.youtube.com/watch?v=52CetC-dFFo
Ser fortfarande inte ut som en solid massa. Man kan se att cirkeln (läs: ej klotet) inte har någon fast gräns utan ljuset "bubblar".
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Varför är den bra? Vad skiljer den från andra liknade videos?
Har inte sett så mycket annat men det finns många Flat Earth-videos som är gjorda för att diskreditera teorin. De låtsas som att de tror på en platt jord men syftet med videosen (eller artiklarna) är att få teorin att låta dum.
"The Flat Earth Society" (första träffen på Google) är just en sådan hemsida och organisation. De tar upp en massa saker som ingen seriös "Flat Earther" någonsin trott på.
Det är ofta personer från denna organisationen som bjuds in på debatter osv.
De videos med riktiga argument tas bort från sociala medier. De videos jag länkade hade miljontals visningar ett tag, innan Youtube censurerade de.
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Har du lust att utveckla? Gav den några vettiga svar på allt som inte stämmer med teorin? Som t.ex det faktum att vi känner till avstånd och riktningar mellan olika platser vi i sin tur betyder att jordens form är känd.
Många vettiga svar. Allt förklaras i de videos jag länkade. Jag hoppas att du kan ta dig tiden att faktiskt titta på någon av de innan du dömer ut teorin (som jag också brukade göra).
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Hur förklarade videon något så enkelt som att WGS84 överensstämmer med verkligheten?
Fungerar lika väl på en platt jord. Norr på en kompass är jordens magnetiska mittpunkt, vilket är Nordpolen. Allt rakt omvänt från denna punkt är söder. På så sätt så kan man t.ex. segla "jorden runt" både genom att följa öst eller väst på en kompass. Man kommer då tillslut tillbaka där man började. Men inte för att man seglade runt ett klot, utan för att man seglade i en cirkel.
Jag ritade en bild åt dig här (lättare att förstå hur jag menar):
https://i.ibb.co/pJNQvGv/flat-earth.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Gav videon någon förklaring till ovan observation? Bara det faktum att de lyckades navigera från Johannesburg till Perth tyder på att piloterna faktiskt känner till Jordens utseende. Om du även drar in saker som GPS och 9 timmars avstånd så blir det ju än mer svårt att få det att passa in på FE.
GPS och flygrutter fungerar precis lika väl på en platt jord som ett klot. Fråga dig själv, varför flyger man aldrig över Antarktis? Om vi nu tar Johannesburg - Perth som ett exempel. När man flyger så gör man det precis utanför Indiens sydkust. Men om man tittar på en jordglob, så är det kortare att flyga över Antarktis. Då hade man sparat säkert flera timmar på den rutten.
Men det är flygförbud över Antarktis. Något som alla länder i världen har skrivit under på. Inkl forna Sovjet, Nordkorea, USA och alla EU-länder. De säger att de vill "skydda naturen". Tror du verkligen på detta? Varför skulle Sovjetunionen och Nordkorea, på 50-talet, vilja "skydda" Antarktis? "Kontinenten" är dessutom full av mineraler, tydligen.