2021-08-13, 16:54
Medlem
nackas avatar
Det är lite lustigt med jag-svaga personer som försöker få sin syn på vaccinering till ett bevis på deras egen intelligens.

"Det är personer med låg IQ som vägrar ta vaccinet, jag har tagit vaccinet och är därmed jättesmart."

"Det är bara lättledda fascistoida människor som lyssnar på auktoriteter och tar vaccinet, jag som vägrar ta vaccinet är en äkta kämpe för frihet."

Det börjar bli rejält tröttsamt med människor som bygger sin identitet på huruvida de är för eller emot vaccinet. Det finns mängder med orsaker till varför man väljer att ta eller inte ta vaccinet. För eller emot är ingen bevis på din överlägsenhet som människa.

Själv har jag inte bestämt mig än, men desto mer tvingande det blir desto mindre benägen blir jag att ta vaccinet. Speciellt i nuläget när det ser ut som att viruset kommer att bli ett återkommade fenomen likt influensan och att även vaccinerade personer blir smittade och sprider viruset. Min tanke var att ta vaccinet för att inte riskera att sprida det till andra, men när det argumentet ser ut att försvinna så finns det inte särskilt stor anledning att ta vaccinet.
Citera
2021-08-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Det är lite lustigt med jag-svaga personer som försöker få sin syn på vaccinering till ett bevis på deras egen intelligens.

"Det är personer med låg IQ som vägrar ta vaccinet, jag har tagit vaccinet och är därmed jättesmart."

"Det är bara lättledda fascistoida människor som lyssnar på auktoriteter och tar vaccinet, jag som vägrar ta vaccinet är en äkta kämpe för frihet."

Det börjar bli rejält tröttsamt med människor som bygger sin identitet på huruvida de är för eller emot vaccinet. Det finns mängder med orsaker till varför man väljer att ta eller inte ta vaccinet. För eller emot är ingen bevis på din överlägsenhet som människa.

Själv har jag inte bestämt mig än, men desto mer tvingande det blir desto mindre benägen blir jag att ta vaccinet. Speciellt i nuläget när det ser ut som att viruset kommer att bli ett återkommade fenomen likt influensan och att även vaccinerade personer blir smittade och sprider viruset. Min tanke var att ta vaccinet för att inte riskera att sprida det till andra, men när det argumentet ser ut att försvinna så finns det inte särskilt stor anledning att ta vaccinet.

Det är ofta människor som inte har någon identitet, nu fick de en av vaccin.
Citera
2021-08-13, 16:56
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är fler lågutbildade som vaccinerat sig än lågutbildade som inte vaccinerat sig.

Ja, det är väl logiskt med tanke på att de flesta oavsett utbildning har vaccinerat sig.
Citera
2021-08-13, 16:58
Medlem
Jag började med att skriva att jag inte var konspiratorisk av mig men suddade ut det då..

Jag har fått för mig att vaccinet ersätter kroppens egna immunförsvar, och smittas du av nästa mutation är ditt immunförsvar avstängt medan vaccinet i kroppen endast skyddar mot den förra modellen. Vilket isåfall betyder att du måste vaccinera dig mot alla kommande modeller för att klara dig. Vilket gör dig beroende av den som erbjuder nästa dos vaccin. Istället avvaktar jag & låter mitt egna immunförsvar få sköta det där.

Sambon & jag är båda i 30 års åldern & fullt friska i övrigt, jobbar båda inom vården utan tvång på vaccin (än). Är varken rika eller högutbildade men följer heller inte strömmen. Varsågod att hata.
Citera
2021-08-13, 17:00
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Av ren nyfikenhet.. vad är åldersspannet på 5%-arna ?
Citera
2021-08-13, 17:02
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jag är en av dem. Kommer i alla fall inte ta det förrän jag anser det helt säkert, i min mening är det inte tillräckligt testat. Många har fått hemska biverkningar (och nej, jag vet att de flesta klarar det helt utan problem men jag vill inte ta risken) och t.o.m. dött.
Jag studerar på universitet och anser mig vara källkritisk, så jag tror inte på skumma internetsidor som påstår en massa saker om vaccinet som de flesta faktiska konspirationsteoretiker gör. Däremot tror jag inte särskilt mycket på SVT eller Aftonbladet heller, då de har en agenda och inte rapporterar hela sanningen.

Jag är av samma åsikt och är läkare. Avvaktar tills vaccinen är tillräckligt säkra. Jag känner en person som tagit vaccin mot svininfluensan och lider av narkolepsi tills idag.

Ni får kritisera mig hur ni vill. Det är okej. Jag kan ta det.
Citera
2021-08-13, 17:07
Medlem
Ann linde typ människor är det som sitter o säger att man ska vaccinera sig. O folk faller pladask. Har ni inte fattat nu efter 50 år ren terror från politikernas sida att de inte vill er väl?

Hur kan ni överhuvudtaget ha förtroende för dessa människor? Är ni helt jävla galna?

Det handlar inte ens längre om den obefintliga sjukdomen där 99% är över 80 år med 100 olika sjukdomar. Det handlar om det gröna passet. Det är ett jävla kommunistiskt klimatpass.

Skärp till er.
Citera
2021-08-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är ofta människor som inte har någon identitet, nu fick de en av vaccin.

*mic drop*
Citera
2021-08-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag är av samma åsikt och är läkare. Avvaktar tills vaccinen är tillräckligt säkra. Jag känner en person som tagit vaccin mot svininfluensan och lider av narkolepsi tills idag.

Ni får kritisera mig hur ni vill. Det är okej. Jag kan ta det.
Har tagit vaccinet men kan förstå detta tankesätt. Den första generationen Corona vaccin blev utvecklade och testade under väldigt tidspress av två anledningar. 1. Alla länder världen över var i panik få ut vaccin på marknaden. 2. Företagen som gör dessa insåg fördelen med "first mover advantage". Nästa generation corona vaccin kommer trolgen vara bättre utprövade. Att vi ska slippa dessa sprutor närmsta 5 åren är nog utopi.
Citera
2021-08-13, 17:10
Medlem
Mrcool911s avatar
Jag är en av dem som inte vaccinerar mig och självklart jobbar jag i vården . Andledningen till att jag inte vaccinerar mig är såklart att försöka smitta så mycket människor som möjligt.
Citera
2021-08-13, 17:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har tyvärr ingen källa - bara vad jag hört. T ex vaccinsköterskorna måste ta vaccinet.
Det stämmer alltså inte utan är bara ett rykte? Vore ju iofs intressant om någon som själv inte tar vaccinen men ger till andra.
Citera
2021-08-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Är det mest IQ-befriade individer

Vad ligger din IQ på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto