2021-08-13, 14:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Fattar inte varför en del vaccinerade blir så sura på oss som inte vaccinerat oss. Du är vaccinerad så om vaccinet fungerar som det ska är du skyddad. Så varför denna rädsla? Som jag har förstått det så minskar vaccinet endast symptomen och i vilken grad man blir sjuk också. Men det är tydligt att det är rädsla och flockbeteende som styr och inte logik i första hand.
Logiken är att så länge det finns ovaccinerade så är risken större att nya mutationer utvecklas när de ovaccinerade blir smittade.

Samma risk finns givetvis även om vaccinerade blir smittade, men jag tror att den risken är lägre (min spekulation).

I praktiken har detta nog rätt liten betydelse så länge inte större delen av världens befolkning är vaccinerade.

Jag tror att de flesta som blir "sura" blir det för att en del som inte vill vaccinera sig även argumenterar för att andra ska låta bli. Detta skulle vara helt okej om det fanns något som visade att vaccinet var väldigt skadligt och helst mera skadligt än covid-19.
Citera
2021-08-13, 14:50
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej. De är antingen godkända eller inte. Det är inte du som bestämmer huruvida de är godkända eller ej, utan myndigheter.

Jag orkar inte.

Faaaaaa'n vilken jubelidiot du är. Okej, vi säger väl så då

Fåret Helge, jag bara undrar var han får allting ifrån...
Citera
2021-08-13, 14:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vaccinen ger mycket sämre immunitet än infektion, här har de testat antikroppar från konvalescenta som hade ursprungsvarianten. Infektion ger superimmunitet jämfört med vaccinen. De fungerar på 23 testade varianter inklusive delta.

Nej, inte mot deltavarianten. Vi har diskuterat det in absurdum i den här tråden, orkar inte dra upp det varje jävla dag. Om du har vaccinerat dig med två doser mRNA-vaccin har du drygt 10 gånger bättre motståndskraft mot deltavarianten som du hade om du har naturlig immunitet från föregående varianter.
Citera
2021-08-13, 14:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag orkar inte.

Faaaaaa'n vilken jubelidiot du är. Okej, vi säger väl så då

Fåret Helge, jag bara undrar var han får allting ifrån...

Jobbigt med en liten dos av verklighet förstår jag...
Citera
2021-08-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Logiken är att så länge det finns ovaccinerade så är risken större att nya mutationer utvecklas när de ovaccinerade blir smittade.

Samma risk finns givetvis även om vaccinerade blir smittade, men jag tror att den risken är lägre (min spekulation).

I praktiken har detta nog rätt liten betydelse så länge inte större delen av världens befolkning är vaccinerade.

Jag tror att de flesta som blir "sura" blir det för att en del som inte vill vaccinera sig även argumenterar för att andra ska låta bli. Detta skulle vara helt okej om det fanns något som visade att vaccinet var väldigt skadligt och helst mera skadligt än covid-19.

Selektionen pågår i individer där viruset persisterar längre tid och under selektionstryck. Risken är för selektion av nya varianter är alltså högre i individer som har en viss men inte fullgod immunitet, oavsett om immuniteten deriverats från en tidigare naturlig infektion eller vaccination.
Citera
2021-08-13, 14:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, det är den stora frågan!

Varför nödgodkänna suspekta, tidigare aldrig använda, mRNA-vaccin, som ju är frågan om genterapi?
Hack i skivan!
Vaccinet är inte nödgodkänt och man har forskat på denna typ av vaccin och coronavirus ganska länge.
De första lyckade djurförsöken med mRNA-vaccin genomfördes på 1990-talet.

Edit
Genterapi är något helt annat, https://www.vetenskaphalsa.se/fakta-genterapi/
Då botar man sjukdomar genom att förändra, stänga av eller ta bort gener som ger sjukdomen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-13 kl. 15:07.
Citera
2021-08-13, 14:57
Medlem
Dan88s avatar
Om man bokar covid vaccination på en vårdcentral, måste man betala den där avgiften på 200 kr som vårdcentraler har?
Citera
2021-08-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, inte mot deltavarianten. Vi har diskuterat det in absurdum i den här tråden, orkar inte dra upp det varje jävla dag. Om du har vaccinerat dig med två doser mRNA-vaccin har du drygt 10 gånger bättre motståndskraft mot deltavarianten som du hade om du har naturlig immunitet från föregående varianter.

Men är du helt efterbliven? Delta(B.1.617.2) är med i studien och antikroppar från infektion var effektiva i nano-mol koncentration mot den. De som haft covid har 20ggr mindre antikroppar än vaccinerade men har ändå mycket starkare immunitet, och mycket långvarig.

Vaccinen är hästlängder sämre. Du ger ju inte ens en källa för dina lögner.
Citera
2021-08-13, 14:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Selektionen pågår i individer där viruset persisterar längre tid och under selektionstryck. Risken är för selektion av nya varianter är alltså högre i individer som har en viss men inte fullgod immunitet, oavsett om immuniteten deriverats från en tidigare naturlig infektion eller vaccination.
Stämmer verkligen det?
Deltavarianten har ju tex. spårats tillbaks till april 2020 långt innan någon var vaccinerad.
https://outbreak.info/situation-reports?pango=B.1.617.2
Citera
2021-08-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du har missuppfattat totalt. Vaccinen ger 20ggr fler antikroppar men det är väldigt dåliga antikroppar. Att vaccinen ger så mycket antikroppar är inte något bra, vad man vill ha är så lite antikroppar som möjligt med så hög effektivitet som möjligt. Det finns inget vetenskapligt stöd för det du säger. Immunitet från infektion ger 99% skydd, i Israel är vaccinen nere på 40% nu.
Citera
2021-08-13, 15:03
Medlem
Citat:
Stämmer verkligen det?
Deltavarianten har ju tex. spårats tillbaks till april 2020 långt innan någon var vaccinerad.
https://outbreak.info/situation-reports?pango=B.1.617.2

Immunitet orsakad av vaccination eller infektion spelar mindre roll; om immunsvaret inte är tillräckligt bra i en individ så uppstår varianter lättare.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsb2104756
Citera
2021-08-13, 15:04
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Jag har frågat dig förut varför det är bra att uppnå flockimmunitet snabbt, men du har inte svarat.
Ska den uppnås är det väl bättre att det sker snabbt snarare än långsamt, så att vi kan återgå till att leva våra liv normalt. Eller vad menar du att det finns för fördelar med att göra det över en tioårsperiod istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in