2021-08-13, 09:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Var det vad jag menade?

Om det nu går dåligt i Israel, varför gör det inte det i övriga länder där man vaccinerat en större andel?
Citera
2021-08-13, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om det nu går dåligt i Israel, varför gör det inte det i övriga länder där man vaccinerat en större andel?

Blir nog lika illa i Sverige snart. Vi har ännu lägre vaccinationsgrad. När skolorna öppnar kommer förstås smittspridningen ta rejäl fart.
Citera
2021-08-13, 09:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är väl deltan som spökar. Plus att man lättade en del restriktioner från 1 Juli. Utvecklingen är inte direkt oväntad, även om jag nog trodde det skulle dröja lite längre innan man började se effekterna. Visar tydligt kraften i deltan.
Precis
Och med budskapet från FHM om att man inte trodde på en fjärde våg och att restriktionerna lättade så tolkar många det som att faran är över och man återgår till ett liv som det var före.
Vi har hört om trängsel i köer in till uteställen och folk på stan har slutat hålla avstånden mm.
Folk har börjat resa mera och blir smittade och bidrager till ökat antal fall.
Tillsammans med att antalet fullvaccinerade, vilket krävs mot deltan, är lågt i åldrarna som är ute i farten så kommer kommer det bli en tråkig höst/vinter igen. Löfven presenterade igår att de vill förlänga möjligheterna att stänga ned igen. Alltså deras bedömning är att FHM (Anders token Tegnell) haft fel med sina profetior om en fjärde våg och de gör sig beredda på att klippa till igen.
Allt detta och vi vet att skyddet inte är så fantastiskt i vaccinet mot deltan gör att det blir elände igen.
Så jäkla trist att det inte finns ord för det.
Citera
2021-08-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi har i alla fall en väldigt tydlig "spikrak" utveckling om man kollar log-diagrammet över antal fall.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&time=2021 -05-15..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Så det är upp till bevis om terminsstarten gör så att det bryter av uppåt, till en brantare lutning.

Förra året så började det sjunka vid terminstart.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&time=2020 -06-26..2020-09-07&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Citera
2021-08-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ja, det är väl deltan som spökar. Plus att man lättade en del restriktioner från 1 Juli. Utvecklingen är inte direkt oväntad, även om jag nog trodde det skulle dröja lite längre innan man började se effekterna. Visar tydligt kraften i deltan.
Jag tror tyvärr det är 100% delta. Det var inga långtgående restriktioner innan 1 juli heller.

Jag tror däremot inte att R-talet är så extremt högt som mässlingen (10+) som vissa påstår. I så fall borde nästan ovaccinerade länder som Australien och Taiwan sköljts över som av en tsunami. Jag tror snarare att vaccinerade och såna som haft covid innan är med och sprider smitta omedvetet, vilket gör att beräkningen av R-talet blir fel. Eventuella fördelar tas nog ut av att de uppför sig som att de är immuna, struntar i att testa sig m.m.
Citera
2021-08-13, 09:42
Medlem
WimHofs avatar
Underbara siffror från FOHM och euromomo.eu som visar att "pandemin" är över sedan länge.

Intressant att se att "sjukdomsfallen per dag" är högre i år än förra året då ingen var vaccinerad. Glädjande i alla fall att dödligheten är obefintlig.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2021-08-13, 09:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu kommer den delen att bli peer-reviewed som de tidigare delarna i studien:
The study’s results on Ivermectin haven’t been formally published or peer-reviewed. Earlier peer-reviewed results from the Together Trial related to the antimalarial drug hydroxychloroquine, which had been touted as a miracle treatment for COVID by then-President Trump, were published in April; they showed no significant therapeutic effect on the virus.
August 6, 2021: Early Treatment of COVID-19 with Repurposed Therapies: The TOGETHER Adaptive Platform Trial (Edward Mills, PhD, FRCP)
Key Points
The most successful clinical trials have 1 thing in common; they are all Adaptive Platform Trials with an overarching master protocol that plans for changes in the long term, such as changing the intervention.
Perpetual trials are key to effective adaptable trials, where the focus is to build a trial infrastructure that is not abandoned at the end of the trial, but repurposed to quickly and efficiently begin another trial.
The TOGETHER Trial is a randomized Adaptive Platform Trial studying repurposed therapies to treat COVID-19.
In the TOGETHER Trial, participants were randomized to either a placebo arm of the study, or to a repurposed therapy arm of the study. If a particular repurposed therapy didn’t show significant benefit for COVID-19 patients, that arm of the study was discontinued and an additional repurposed therapy was introduced in a new arm of the study.
After many trial therapies showed little effect, Fluvoxamine, an SSRI commonly used for depression, has shown promising results when repurposed to treat COVID-19.
https://rethinkingclinicaltrials.org/news/august-6-2021-early-treatment-of-covid-19-with-repurposed-therapies-the-together-adaptive-platform-t rial-edward-mills-phd-frcp/

Intressant att man ser effekt hos fluvoxamin dock och som jag tidigare tagit upp. Då fluoxetin har liknande egenskaper så lär detta gälla även för det.

Man kan titta på förhandsresultaten här:

https://dcricollab.dcri.duke.edu/sites/NIHKR/KR/GR-Slides-08-06-21.pdf

Och vid en snabb titt ser man åtminstone en 30% förbättring. Man ser också noll förbättringar när det gäller ivermektin.

Har vi en agenda nu också? Då kanske vi får betalt. Vart ringer vi?

flccc har med fluvoxamine sen ett tag tillbaka för de som får sjukhusvård så ingen överaskning där.

Eftersom dessa studier görs på mild/moderate sjukdom så säger den inte mycket om profylax. Jag tolkar det som att ivermectin mot andra fasen av delta inte är så effektivt. Delta skiljer sig rätt mycket från tidigare varianter. Flccc har ju poängterat det viktiga att få i sig ivermectin tidigt för att det ska fungera mot delta.

Jag avvaktar flccc tolkning av hur denna studie påverkar rekommendationerna.
Citera
2021-08-13, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror tyvärr det är 100% delta. Det var inga långtgående restriktioner innan 1 juli heller.

Jag tror däremot inte att R-talet är så extremt högt som mässlingen (10+) som vissa påstår. I så fall borde nästan ovaccinerade länder som Australien och Taiwan sköljts över som av en tsunami. Jag tror snarare att vaccinerade och såna som haft covid innan är med och sprider smitta omedvetet, vilket gör att beräkningen av R-talet blir fel. Eventuella fördelar tas nog ut av att de uppför sig som att de är immuna, struntar i att testa sig m.m.

Känns som regeringen tappat det totalt.
Citera
2021-08-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förra året så började det sjunka vid terminstart.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&time=2020 -06-26..2020-09-07&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Ja, det är ju långt ifrån uppenbart att skolan skulle vara sämre än lov. Under terminen träffar du ju samma människor varje dag, från samma närområde. Menmen.
Citera
2021-08-13, 10:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Tillsammans med övriga nordens regeringar då?

Jag tänker bla på norge. Dom skall ju öppna upp två veckor tidigare än planerat.
Jävla galningar! Tegnell måste ha påverkat dom
Citera
2021-08-13, 10:31
Medlem
Citat:
Det kanske också kan vara så att du har lite för höga förväntningar på vad en politiker kan göra mot en pandemi.
Citera
2021-08-13, 10:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Beror på att fullvaccinerade i regel slarvar med avstånd och restriktioner jämfört med ovaccinerade.

Därför ser vi en stor smittspridning trots att många länder nått långt i vaccineringen.

Det är ju inte riktigt en förklaring på det jag efterfrågade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in