Kanadas målvakt Stephanie Labbe är riktigt söt men hennes flickvän Georgia Simmerling är bara småsöt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Det har aldrig varit så många öppet homosexuella inom damfotbollen som i dag. I grunden är det naturligtvis bra att man inte smusslar med sånt utan står för vem man är, men samtidigt ser vi hur extremt överrepresenterade flatorna är framför allt på den högsta nivån, i storklubbarna och i landslaget.
I en tid när dessutom allt ska politiseras så används ju damfotbollen också ofta i politiska syften, framför allt för att gå i bräschen för HBTQ-rörelsen, där spelare förväntas - och i många fall gärna tar på sig den rollen - att uttala sig politiskt och medverka i diverse manifestationer, och det är regnbågsflaggor och regnbågsarmbindlar så att det står härliga till. Så jag skulle nog säga att bilden av damfotbollen som flatornas förtrupper aldrig har varit starkare än i dag. Självklart påverkar det även rekryteringen till sporten och vilka som är beredda att satsa.
Idrottare förväntas överlag vara "intressanta och frispråkiga" samt redo att ta vilka sponsoravtal som helst. De ska naturligtvis ha "hjärtefrågor" så sportjournalister kan göra sina chockintervjuer och skapa drama. Jag skulle nog också säga att om man är fotbollsflata med en, mer eller mindre ärlig, agenda så får man sitt mediautrymme och ryggdunkar. Inga besvärliga frågor som kan vara "problematiska".
Naturligtvis är det utmärkt att de inte behöver smyga med sin läggning men damernas lagidrotter har tjejproblem. Kvinnor skiter mycket oftare där de äter. Det kvittar om det är flator eller straighta tjejer - de knullar med tränaren, skapar matriarkala hierarkier i organisationen och i flatornas fall så är de även ihop med varandra. Innebandy, fotboll, hockey, volleyboll och basket. Damlagen har alltid speciella problem som herrlagen nästan aldrig har på mer än individnivå.
Så länge alla förfasas över herrarnas påstådda omklädningsrumssnack (även de som bara hört om det på sin genuskurs på Södertörn) och inte om damlagens problem så kommer tjejerna få leva med det. Erkänner man inte problem kan de inte åtgärdas.
Citat:
Ursprungligen postat av
susanlynette
Det jag inte fattar är att de i min klass slm spelade fotboll, de var absolut inte gay utan snarare de populäraste tjejerna i skolan, så när sker förändringen? När blir fler gay? Varför skulle damfotboll vara mer överrepresenterat av lesbiska?
Sena högstadiet och gymnasiet. Då börjar heterotjejerna bli upptagna med att hänga med killar. Grejen är att killen också spelar fotboll men de spelar så klart inte i samma lag. Kosse gav ju lite roliga pikar kring Pia och hennes kissemissar. Hur många heterotjejer skulle öppet tala ut om sexuella trakasserier och krav som drabbat dem? Det är naturligtvis homofobiskt och problematiskt att berätta om det.
Tjejer får nog av tjejer. Det skulle jag säga är ett problem damlagen har vad gäller att behålla heterotjejerna.