2021-08-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Man har stängt ner delar av det.
Och jag tycker det är skit rent ut sagt.

Jag tycker det är skit rent ut sagt att tusentals dött i onödan i Sverige pga att vi haft samhället i princip helt öppet.
Citera
2021-08-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag tycker det är skit rent ut sagt att tusentals dött i onödan i Sverige pga att vi haft samhället i princip helt öppet.

Död i ”onödan” har folk gjort i alla tider utan större reaktioner.
Nu när det huvudsakligen är multisjuka åldringar så vaknar vissa till liv och anser att det är värt en ekonomisk, kraftig nedgång som verkligen kommer kosta massa liv i förlängningen.
Citera
2021-08-12, 16:25
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Öh, vi har inte haft samhället helt öppet.
Kan du också vänligen presentera några studier som visar på att ”tusentals” hade överlevt om Sverige hade stängt ner helt och hållet?
Citera
2021-08-12, 16:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Som sagt.

Det är valår nästa år.

Tror ni verkligen att landshövdingen kommer att chansa? Minsta ökning nu under september kommer att förlänga restriktionerna.
Citera
2021-08-12, 16:29
Medlem
Citat:
Död i ”onödan” har folk gjort i alla tider utan större reaktioner.
Nu när det huvudsakligen är multisjuka åldringar så vaknar vissa till liv och anser att det är värt en ekonomisk, kraftig nedgång som verkligen kommer kosta massa liv i förlängningen.

Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Öh, vi har inte haft samhället helt öppet.
Kan du också vänligen presentera några studier som visar på att ”tusentals” hade överlevt om Sverige hade stängt ner helt och hållet?

Sverige har en överdödlighet på flera tusen personer.
Citera
2021-08-12, 16:29
Medlem
Nu vaccineres der også på skoler og arbejdspladser

En ny kampagne skal få de 20-29-årige under nålen. Derfor popper vaccinationscentre nu op, hvor de unge er.
Sundhedsstyrelsen sparker nu gang i en kampagne for at få flere 20 til 29-årige vaccineret mod covid-19.

Det er ikke fordi, der er for få unge, der er vaccineret. Danmark ligger faktisk på en europæisk førsteplads. Men vi mangler lige de sidste, siger direktør Søren Brostrøm til TV 2.
- Nu er de kommet hjem fra sommerferie, deres uddannelser er startet, og så vil vi gerne tilbyde dem vaccinerne, der hvor de er.

Derfor var Søren Brostrøm torsdag morgen på Slotshaven Gymnasium i Holbæk for at vaccinere elever og kickstarte kampagnen i det første pop-up vaccinationscenter på et gymnasium i Danmark.

https://nyheder.tv2.dk/2021-08-12-nu-vaccineres-der-ogsaa-paa-skoler-og-arbejdspladser

https://nyheder.tv2.dk/samfund/hvor-mange-er-vaccineret-i-danmark-nyeste-vaccinetal-overblik
Citera
2021-08-12, 16:31
Medlem
Citat:
Sverige har en överdödlighet på flera tusen personer.

Det är ju inte så att vi är för få på vår planet.
Och så länge det inte är barn utan sjuka, äldre så anser jag att det är livets realitet.
Och nu dör ju typ ingen längre. Att drabbas av hysteri för det som nu är en ren förkylning är inte sunt.
Citera
2021-08-12, 16:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det där stämmer inte alls. Mycket talar för att det räcker med en dos för sådana som har haft Covid-19.

https://www.lakemedelsvarlden.se/svensk-studie-stoder-att-en-vaccindos-kan-racka/

Nu är jag emot att folk tar dessa oprövade vaccin överlag men jag ville bara rätta dig.

Vaccinet är tillverkat för två doser, inte en dos. Mycket av effekten uppstår först vid dos två, i synnerhet mot deltavarianten som vaccinet inte ens är tillverkat för.
Citera
2021-08-12, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nu vaccineres der også på skoler og arbejdspladser

En ny kampagne skal få de 20-29-årige under nålen. Derfor popper vaccinationscentre nu op, hvor de unge er.
Sundhedsstyrelsen sparker nu gang i en kampagne for at få flere 20 til 29-årige vaccineret mod covid-19.

Det er ikke fordi, der er for få unge, der er vaccineret. Danmark ligger faktisk på en europæisk førsteplads. Men vi mangler lige de sidste, siger direktør Søren Brostrøm til TV 2.
- Nu er de kommet hjem fra sommerferie, deres uddannelser er startet, og så vil vi gerne tilbyde dem vaccinerne, der hvor de er.

Derfor var Søren Brostrøm torsdag morgen på Slotshaven Gymnasium i Holbæk for at vaccinere elever og kickstarte kampagnen i det første pop-up vaccinationscenter på et gymnasium i Danmark.

https://nyheder.tv2.dk/2021-08-12-nu-vaccineres-der-ogsaa-paa-skoler-og-arbejdspladser

https://nyheder.tv2.dk/samfund/hvor-mange-er-vaccineret-i-danmark-nyeste-vaccinetal-overblik

Jo, det tror jag är bra, att erbjuda vaccinet där folk är. Så hinner de inte tänka så mycket, utan går bara in och får det gjort! Alla klarar ju inte heller av det här med att boka tid, och sedan komma ihåg tiden och passa den och verkligen komma iväg.

Som jag berättade igår, så hade både Moderna och Johnson-Johnson satt upp sina vaccinationstält på Hanse-Sail (Rostock) förra helgen. Fler än 400 besökare slank in och vaccinerade sig! Men här i Sverige är allting alltid så byråkratiskt och trögt.
Citera
2021-08-12, 16:42
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaccinet är tillverkat för två doser, inte en dos. Mycket av effekten uppstår först vid dos två, i synnerhet mot deltavarianten som vaccinet inte ens är tillverkat för.

Det verkar vara väldigt delade meningar om det där.
Citera
2021-08-12, 16:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det verkar vara väldigt delade meningar om det där.

Nej.
Citera
2021-08-12, 16:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ju inte så att vi är för få på vår planet.
Och så länge det inte är barn utan sjuka, äldre så anser jag att det är livets realitet.
Och nu dör ju typ ingen längre. Att drabbas av hysteri för det som nu är en ren förkylning är inte sunt.

Det dör inte många i Sverige nu nä, för det är sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in