2021-07-18, 03:21
Medlem
WarWarrens avatar
Det kommande Senatsvalen 2022 involverar följande delstater/kandiater. Hur kan det tänkas gå?

Stat; nuv. kontroll Parti/Senator; Sedan År; marginal föregående val; plats öppen?
  1. Alabama; GOP/Richard Shelby:1987; 28.1; Ja
  2. Alaska; GOP/Lisa Murkowski;2002;15,2; Nej
  3. Arizona; Dem/Mark Kelly; 2020; 2.4; Nej, men Kelly blir kandidat
  4. Arkansas; GOP/John Boozman; 2011; 23.6; Nej
  5. California; Dem/Alex Padilla; utnämnd 2021; N/A; Nej
  6. Colorado; Dem/Michael Bennet; 2009; 5.7; Nej
  7. Connecticut; Dem/Richard Blumenthal, 2011; 28.6; Nej
  8. Florida; GOP/Marco Rubio; 2011; 7.7; Nej
  9. Georgia; Dem/Raphael Warnock; 2021; 2.1; Nej, men Warnock blir kandidat
  10. Hawaii; Dem/Brian Schatz; 2012; 51.4; Nej
  11. Idaho; GOP/Mike Crapo; 1999; 38.4; Nej
  12. Illinois; Dem/Tammy Duckworth; 2017; 15.1; Nej
  13. Indiana; GOP/Todd Young; 2017; 9.7; Nej
  14. Iowa; GOP/Chuck Grassley; 1981; 24.4; Nej*
  15. Kansas; GOP/Jerry Moran; 2011; 30.0; Nej
  16. Kentucky; GOP/Rand Paul; 201; 14.6; Nej
  17. Louisiana; GOP/John Neely Kennedy; 2017; 21.4; Nej
  18. Maryland; Dem/Chris Van Hollen; 2017; 25.2; Nej
  19. Missouri; GOP/Roy Blunt; 2011; 2.8; Ja
  20. Nevada; Dem/Catherine Cortez Masto; 2017; 2.4; Nej
  21. New Hampshire; Dem/Maggie Hassan; 2017; 0.1; Nej
  22. New York; Dem/Charles Schumer; 1999; 43.6; Nej
  23. North Carolina; GOP/Richard Burr; 2005; 5.7; Ja
  24. North Dakota; GOP/John Hoeven; 2011; 61.5; Nej
  25. Ohio; GOP/Rob Portman; 2011; 20.8; Ja
  26. Oklahoma; GOP/James Lankford; 2015; 43.1; Nej
  27. Oregon; Dem/Ron Wyden; 1996; 23.3; Nej
  28. Pennsylvania; GOP/Pat Toomey; 2011; 1.5; Ja
  29. South Carolina; GOP/Tim Scott; 2013; 23.7; Nej
  30. South Dakota; GOP/John Thune; 2005; 43.6; Nej
  31. Utah; GOP/Mike Lee; 2011; 41.0; Nej
  32. Vermont; Dem/Patrick Leahy; 1975; 28.3; Nej
  33. Washington; Dem/Patty Murray; 1993; 18.0; Nej
  34. Wisconsin; GOP/Ron Johnson; 2011; 3.4; Nej

* Kommer att vara 89 år på valdagen.

Jag tror att enbart följande 12 stater har >5% chans att byta Senator. Resten går det bra att helt bortse ifrån. Anledingarna till att jag inkluderar Alaska

Jag har bedömt och listat staterna från högst (1) till lägst (12) chans att flippa:
  1. Pennsylvania - GOP - ÖPPEN. P.g.a. strukturella och historiska skäl, samt då Toomeys pension är en subtil diss mot partiet, framstår PA som en toss-upp i dagsläget. Dock svårt att säga mer utan tydliga kandidater för huvudvalet.
  2. North Carolina - GOP - ÖPPEN. Samma faktorer som gör PA-valet konkurrenskraftigt gäller för NC, dock med en lägre grad av historiskt Demokratiskt stöd. Många bedömare såg länge NC som en bättre allmän grogrund för Demokraterna
  3. Georgia - Dem - Warnock. Warnock är den klart mest hotade sittande Senatorn uppe för val och det faktum att han valdes föranledde de infamösa reformer som bl.a. ledde till omfattande sanktioner från det privata näringslivet. Vad som gör valet extra svårbedömt är att det är svårt att uppskatta om vallagarnas syfte - att subtilt deprimrimera deltagandet för marginalväljare - överträffar vallagarnas entusismerande effekt för Warnocks kampanj och eventuellt för elektoratet i stort.
  4. Wisconsin - GOP - Johnson.Johnson har aldrig vunnit stort i Wisconsin, som typiskt sett har mer gemensamt med Minnesota än med Iowa, d.v.s. är en blå stat för federala syften. Dessutom har få Senatorer mer helhjärtat gått in i Trumps dödskult än vad Johnson har gjort. Jag har svårt att se detta som en fördel i den norra Mellanvästern som typiskt sett är mindre glada över Trump och är generellt misstänksamma mot estradörer och rättshaverister - många har kanske glömt det, men Johnson höll länge (till dess han förlorade ordförandeskapet) sitt utskott gisslan för ett utsiktslöst fiaskoprojekt med sikte på Hunter Biden. Om Demokraterna kan mönstra en stark kandidat kommer WI att bli deras bästa "äkta" pickup-möjlighet (då PA och NC saknar sittande kandidater).
  5. New Hampshire - Dem - Maggie Hassan. Hassan vann sitt val 2016 med en oerhört tunn marginal och även om hon har instiutionella fördelar i egenskap av incumbent är New Hampshire-väljarna kända för sina säregenheter och allmänna oförusägbarhet. Hassan kan med viss sannolkhet komma att ställas mot den pensionerade arméveteranen Don Bolduc, som knappt förlorade primärvalet 2020 mot den slutliga förlorande GOP-kandidaten Bryant Messner, som hade en profil som var mycket likartad Bolducs. Detta skulle kunna tala för Hassan, som alltjämt måste hållas som favorit, om än inte självklar (i motsats till exempelvis Illinois Tammy Duckworth, som valdes i samma årskull som Hassan men fått ett genomslag som varit enormt mycket starkare och bredare än Hassans.)
  6. Arizona - Dem - John Kelly. I en normal värld skulle Mark Kelly bli återvald utan större åthävor, i egenskap av incumbent, hjälte-astronaut, make till Gabby Gifford (f.d. Dem kongressledamot skjuten vid ett attentat som hon överlevde med svåra neurologiska men) och relativt klar vinnare mot den dåvarande utnämnda innehavaren av McCains plats, Martha McSally, i valet 2020. Men nu är världen inte normal, särskilt inte i Arizona. Valet av Kyrsten Sinema (D) 2018, Kelly (D) 2020 och Biden i presidentvalet 2020 hade blixtsnabbt förvandlat den tidgare illröda staten som fostrat Barry Goldwater, John McCain och Jeff Flake till helblå. Detta har fått liknande konsekvenser som i Georgia, då delstaten huvudsakligen styrs av Republikaner som reagerat genom att anta regler med deltagandebegränsande syften. Liksom i Georgia återstår det att se om denna genomskinliga taktik betalar sig mer genom minskat deltagande än den kostar genom att entusiasmera Kelly-kampanjen och Demokraternas lokala kampanjapparat.
  7. Florida - GOP - Marc Rubio. Rubio kommer med all sannolikhet att ställas mot nuvarande kongressledamoten Val Demings i Novembervalet 2022. Demings, som är jurist och tidigare polischef, uppmärksammades då hon utsågs till och agerade House Manager i den första impeachmentprocessen mot Donald Trump under vintern 2020. Detta ledde även till att hon kom att diskusteras som tänkbar Vicepresidentkandidat för Joe Biden (hon har själv berättat att det förekom kontakter för det syftet). Demings är således en erfaren person, bl.a. inom det högaktuella brottslighetsområdet, vilket nyligen vann gehör hos väljare i New Yorks borgmästarval. Samtidigt har Rubio stark name recognition och en stark, gynnsam relation till delstatens Hispanics. Vidare har Florida USA:s bäst organiserade lokala Republikanska parti, vilket visat sig genom mängder av delstats-vida valframgångar. Den senaste Demokrat som vann i Florida var Barack Obama 2012 och även då med färre än 100 000 rösters marginal. Rubio får gälla som klar favorit, men Demings kan överraska.
  8. Nevada - Dem - Catherine Cortez Masto. Cortez Masto har visserligen inte gjort sig något större namn i Nevada, men Demokraterna har gradvis kommit att etablera någonting liknande ett generiskt herravälde över vågmästarstaten och framförallt i det växande Clark County (Las Vegas). Utan en namnkunnig eller annars uppseendeväckande utmanare ska Cortez Masto vinna återval med viss marginal. Den möjliga jokern är det lokala Demokratiska partiet i Nevada, vilket har tagits över av den progressiva flygeln i partiet, lojal med Bernie Sanders. Hur de förhåller sig till sin kandidat ska normalt inte vara en fråga att fundera över, men just Nevada-partiet har ifrågasatts av många inom det Demokratiska etablissemanget som en subversiv kraft.
  9. Ohio - GOP - Kandidat TBD. Möjligen bör denna plats placeras högre, då statens nu seniore Dem-Senator Sherrod Brown är lika populär som han är bra på kampanjande. Med rätt draghjälp kan rätt kandidat gå längre än många tycks våga hoppas på.
  10. Iowa - GOP - Grassley. Iowa ska normalt inte kunna ställa till det för GOP, men Grassleys ålder får många att undra över sannolikheten för ett omvalsrace. Utan Grassley kan en dålig (läs: Trump-välsignad) kandidat ställa till det för GOP.
  11. Missouri - GOP - Kandidat TBD. Missouri slutade att betraktas som vågmästarstat i samma stund som Josh Hawley vann mot den ärrade veteranen och lokalt mycket populära Claire McCaskill. Blunts avhopp är emellertid en klar missnöjesyttring som en möjlig utmanare - vågar man hoppas på Jason Kandor? - skulle kunna kapitalisera på.
  12. Alaska - GOP - Murkowski. Utan självskadebeteende från Trumpianer ute efter hämnd för Murkowskis anti-Trump-röst under Impeachment 2 ska detta val vara självklart.

Så: Fyra hypotetiska men relativt goda chanser för GOP att vräka sittande Dems, samtidigt som Demokraterna kan hoppas på åtta pickups, av vilka tre har goda förutsättningar. Det ger den som bemästrar sannolikhetslära en klar edge i den slutliga kalkylen. Mitt tips blir konservativt: Oförändrat 50-50-läge med större chans för Demsen till en 51:a plats än för GOP att uppnå samma slutresultat. Kanske är det ett önsketänkande som bottnar i min önskan att se Manchin bli irrelevant, så ta det med en nypa salt.

//WW
Citera
2021-07-21, 14:46
Bannlyst
Tack för en bra summering.
Jag antar att du läst cook political report?
Citera
2021-07-21, 20:18
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zielinsky
Tack för en bra summering.
Jag antar att du läst cook political report?

Tack! Ja, jag sneglade faktiskt på tre olika historiskt skickliga raters; Cook Political Report - Inside Elections och Sabato's Crystal Bal.

Tillägg: Jag borde ha placerat Maggie Hassans plats högre, d.v.s. i större fara att förloras, än vad jag gjorde. Jag hade dock inte koll på att Christopher Sununu (nuvarande guvernör för New Hampshire), överväger att ställa upp som Republikansk utmanare. Det skulle bli tufft för Hassan.

//WW
Citera
2021-07-21, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Tack! Ja, jag sneglade faktiskt på tre olika historiskt skickliga raters; Cook Political Report - Inside Elections och Sabato's Crystal Bal.

Tillägg: Jag borde ha placerat Maggie Hassans plats högre, d.v.s. i större fara att förloras, än vad jag gjorde. Jag hade dock inte koll på att Christopher Sununu (nuvarande guvernör för New Hampshire), överväger att ställa upp som Republikansk utmanare. Det skulle bli tufft för Hassan.

//WW

Lägg därtill att Alaska har open primaries och rank choice voting. Där de 4 med flest röster går vidare till nästa omgång.

Jag tolkar det som om Lisa Murkowski sitter säkert eftersom varenda demokrat kan ge henne sin andraröst.
Och sedan se till att Trumps valda MAGA senator floppar hårt.

Titta gärna på Rachel bitekofers modell. Hennes blogg kallas för the election whisperer.
Citera
2021-08-12, 13:19
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
CNN listar sina 10 mest sannolika flippar:

1. Pennsylvania - (R) Pat Toomey
2. Georgia - (D) Raphael Warnock
3. Wisconsin - (R) Ron Johnson
4. Arizona - (D) Mark Kelly
5. North Carolina - (R) Richard Burr
6. New Hampshire - (D) Maggie Hassan
7. Nevada - (D) Catherine Cortez Masto
8. Florida - (R) Marco Rubio
9. Ohio - (R) Rob Portman
10. Missouri - (R) Roy Blunt

Eftersom jag har ett liv så kan jag omöjligen följa allt och alla, utan får göra som under presidentvalet, plocka ut några delstater där racet kan bli olidligt jämnt.

Att Florida förutspås bli tight var dock en överraskning. Men i och för sig, så som "Death by DeSantis" går fram, så skulle det inte förvåna om han lyckas sabotera Rubios planer. Vilket såklart betyder att racet förtjänar en närmare granskning. Sen hade jag blivit genuint ledsen om den vältalige pastorn, Raphael Warnock, blev tvungen att packa ihop. Så Georgia blir ju hyperintressant på flera plan det med, även om jag tror det blir svårt för honom att sitta kvar. Vad gäller Nevada så får en helt enkelt göra mer research. Kanske har nyheterna om ett GOP i kris varit överdrivna, och partimedlemmarna (vissa Proud Boys groupies) inte riktigt så urspårade som befarat, men inte desto mindre, så förblir bland annat demografiskiftet i delstaten, en faktor som känns mycket tilltalande att undersöka vidare.
Citera
2021-08-12, 16:15
Medlem
Det är över ett år till detta intressanta val. Det känns som det är många parametrar som är totalt omöjliga att överskåda. Det är mycket som än hinner hända. Men jag är rätt övertygad om att det oftast inte är en fördel att Trump endorsar någon.
Citera
2021-08-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Det är över ett år till detta intressanta val. Det känns som det är många parametrar som är totalt omöjliga att överskåda. Det är mycket som än hinner hända. Men jag är rätt övertygad om att det oftast inte är en fördel att Trump endorsar någon.

Det ska bli spännande nästa år. USA:s politik är galet underhållande om än ganska skev. Så fort ett val är över börjar nästa valrörelse.

Vad det gäller Trumps endorsments så vet jag att hans kandidater fått stryk ett par gånger på sistånde i special elections. Jag tror dock de fortfarande kan väga rätt tungt bland republikaner och en trumpig uppstickare kan i vissa stater slå en mer etablerad RINO/Never-trumper/landsförrädare eller vad det nu är de vill kalla Trumpkritiska republikaner. I match-up mot en demokrat vet jag dock inte hur stor fördel det är. Tror Trumps möjlighet att påverka kommer minska mer och mer. Speciellt om det blir klart att han inte kandiderar 24 vilket jag inte tror han kommer att göra.
Citera
2021-08-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Det ska bli spännande nästa år. USA:s politik är galet underhållande om än ganska skev. Så fort ett val är över börjar nästa valrörelse.

Vad det gäller Trumps endorsments så vet jag att hans kandidater fått stryk ett par gånger på sistånde i special elections. Jag tror dock de fortfarande kan väga rätt tungt bland republikaner och en trumpig uppstickare kan i vissa stater slå en mer etablerad RINO/Never-trumper/landsförrädare eller vad det nu är de vill kalla Trumpkritiska republikaner. I match-up mot en demokrat vet jag dock inte hur stor fördel det är. Tror Trumps möjlighet att påverka kommer minska mer och mer. Speciellt om det blir klart att han inte kandiderar 24 vilket jag inte tror han kommer att göra.

Det är ju svårt att förespå vad som ska hända, inte alls, så det är galet underhållande med detta och deras utspel är ofta spektakulära. Jättekul. Och de har sån varierande intelligens så det gör sitt till också. De kan säga vad som helst, smarta eller inte kan det komma saker så man rätar upp sig på stolen. Rak i ryggen i en timma hahahah

Från Trumps sida kommer han nog att lägga ner en del tid på detta då han vill fortsätta att känna sig involverad. Med mycket intressanta inslag i debatten. Tror inte heller på något sätt att Trump ska in 2024 men han vill ju alltid höras och synas. Som när han är COVIDSJUK och måste ut och åka bil för att vinka till någon.

Det är dock allvarligare för de som ska upp till val här. Jag är sjukt nyfiken på hur den här tråden kan utveckla sig med allvarliga diskussioner om de som är upp till val.
Citera
2021-08-27, 10:56
Medlem
Tror jag varit inne på det förut, men baserat på vilka platser som står på spel i respektive mellanårsval tar jag för givet av republikanerna återtar majoriteten i senaten 2024, tar de majoriteten redan 2022 är det bara en bonus.

Samtidigt är det förstår omöjligt att veta vilken politisk situation vi har när vi går in i valrörelsen ett år från nu, vilka frågor som präglar debatten då. Kanske kommer skenande inflation och massarbetslöshet vara på agendan, kanske är det en utrikespolitisk situation som påverkar. Hanteringen av pandemin kommer nog definitivt att vara en faktor, har vi total lockdown i flera delstater framåt hösten nästa år så är det givetvis något som kommer att påverka debatten.

En annan viktig faktor är givetvis vilka kandidater som kommer att utmana i de olika delstaterna.

Sajten https://www.racetothewh.com/senate/2022 anger sannolikheten 55-45 för demokraterna att behålla majoriteten, jag skulle nog snarare säga 52-48 kanske. Tror kan mycket väl se ett scenario där demokraterna förlorar Arizona och/eller Georgia och övriga delstater inte ger några förändringar. Skulle exempelvis Herschel Walker utmana Raphael Warnock i Georgia tror jag demokraterna har all anledning att vara oroliga.
Citera
2021-08-27, 11:30
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Vet ej om Georgia blir den cakewalk för Herschel Walker som vissa tror. Chris Cillizza lägger fram ett case som får det att låta högst osäkert. Han är förutom en total färsking på politikscenen, även något instabil psykiskt. Att han får stöd av Trump ser jag snarare som en last, än bonus.

A Herschel Walker candidacy is a total nightmare for Senate Republicans
Citera
2021-08-27, 15:01
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vet ej om Georgia blir den cakewalk för Herschel Walker som vissa tror. Chris Cillizza lägger fram ett case som får det att låta högst osäkert. Han är förutom en total färsking på politikscenen, även något instabil psykiskt. Att han får stöd av Trump ser jag snarare som en last, än bonus.

A Herschel Walker candidacy is a total nightmare for Senate Republicans
Kommentarerna jag hört från andra sidan atlanten är att Walker verkligen inte har mycket för sig annat än "MAGA!!1!"? Och i en delstat med växande demokratiskt stöd, såväl som nästan 90% registrerade väljare, så är det nog inget vinnande recept...
Han bor inte ens i delstaten, han planerar en kommande flytt från Texas till Georgia för att kunna ställa upp i valet.

Det är isåfall långt större risk att guvernör Brian Kemp och hans republiQanska vänner kommer hindra och sabotera röstdeltagandet och -processen, vilket kan isåfall kommer bli en långt större faktor än Walkers ev. genomslag bland väljarna.
https://www.propublica.org/article/law-enforcement-files-discredit-brian-kemps-accusation-that-democrats-tried-to-hack-the-george-elect ion
Citat:
Law Enforcement Files Discredit Brian Kemp’s Accusation That Democrats Tried to Hack the Georgia Election
Kemp’s explosive allegation, just days before the closely contested 2018 election, drew wide attention. But newly released documents show that there was no such hack.
https://www.youtube.com/watch?v=QFIYS8xb-QY
Citat:
Republican Operative Paul Weyrich - "I do not want everybody to vote"
"As a matter of fact, our leverage in the elections quite candidly goes up as the voting populace goes down."
Citera
2021-08-27, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Kommentarerna jag hört från andra sidan atlanten är att Walker verkligen inte har mycket för sig annat än "MAGA!!1!"? Och i en delstat med växande demokratiskt stöd, såväl som nästan 90% registrerade väljare, så är det nog inget vinnande recept...
Han bor inte ens i delstaten, han planerar en kommande flytt från Texas till Georgia för att kunna ställa upp i valet.

Det är isåfall långt större risk att guvernör Brian Kemp och hans republiQanska vänner kommer hindra och sabotera röstdeltagandet och -processen, vilket kan isåfall kommer bli en långt större faktor än Walkers ev. genomslag bland väljarna.
https://www.propublica.org/article/law-enforcement-files-discredit-brian-kemps-accusation-that-democrats-tried-to-hack-the-george-elect ion

https://www.youtube.com/watch?v=QFIYS8xb-QY

Tror du att han kommer att klyva röster och skrämma bort independents?

Jag tror det. En Herschel Walker Primary win kommer att skrämma bort suburban women, iaf de som ogillar hustrumisshandlare.

Det gynnar främst Senator Warnock och Demokraterna.

D+4 i representanthuset och
D+1 i Senaten tror jag blir slutresultatet.

Sårbarast i senaten just nu är nog Senator Kelly,Senator Hasan,Senator Pat Toomi,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in