2021-08-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag gissar snarare på att de konstaterar hög smittspridning men att de säger att vi får leva med detta - det gick inte bli av med smittspridningen med vaccin - det enda vaccinen gjort är att minska dödsfallen och trycket på sjukvården.

Aldrig att de håller en pressträff bara för att säga det. Antingen handlar det om någon form av skärpning eller lättnad av restriktioner. Faktiskt inte totalt självklart vilket av dem det är, men skulle gissa att det handlar om någon form av skärpning.
Citera
2021-08-12, 14:22
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Aldrig att de håller en pressträff bara för att säga det. Antingen handlar det om någon form av skärpning eller lättnad av restriktioner. Faktiskt inte totalt självklart vilket av dem det är, men skulle gissa att det handlar om någon form av skärpning.
Varför ska det skärpas? Vitsen med restriktioner så pass länge vi hade de var väl för att hålla nere trycket på sjukvården?
Citera
2021-08-12, 14:23
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mitt tips är att de kommer flagga för att nästa steg i lyftandet av restriktionerna kan komma att skjutas upp, men att inga beslut är tagna ännu. Det här gänget har hållit mer innehållslösa presskonferenser än så.
Citera
2021-08-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Mitt tips är att de kommer flagga för att nästa steg i lyftandet av restriktionerna kan komma att skjutas upp, men att inga beslut är tagna ännu. Det här gänget har hållit mer innehållslösa presskonferenser än så.

Något sådant skulle det absolut kunna vara.
Citera
2021-08-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Varför ska det skärpas? Vitsen med restriktioner så pass länge vi hade de var väl för att hålla nere trycket på sjukvården?

Visst är det så, men tyvärr ökar trycket på sjukvården, även om det än så länge är hanterbart. Men några stora skärpningar tror jag inte heller på, då måste det bli värre än så här. Men uppskjutande av lättnader är inte uteslutet.
Citera
2021-08-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kan få ett litet intressant perspektiv här. Rekommenderar att du läser det:

Unlocked: Talkin' Lab Leak
Here's a few notes on the craze that is sweeping the nation: Wuhan lab leak.

Let me start out by saying I am not a lab leak denier.

In fact I composed a nice stew of fact, allegation, and innuendo concerning the possibility that the African Swine Flu epidemic that exploded across Russia and China had its roots in a release, possibly intentional, of a legacy Soviet-era bioweapon sequestered in a US-affiliated laboratory in Georgia in the Caucasus.

The Cold War Roots of the African Swine Flu Plague

Lab accidents do happen and maybe covid was one of those.
Fortsätter här: https://www.patreon.com/posts/52087822

Varför jag försöker hålla mig till den naturliga hypotesen och inte det politiska perspektivet är att det enda mänskligheten kan göra för att förhindra framtida katastrofer är att samarbeta och lita på varandra.

Vad många inte känner till och vad som har lett till missförstånd är att vi samarbetat öppet med Kina under ett par decennier nu. Därav beskyllningarna mot dr. Fauci & Peter Daszak m.fl. om att de är alltför involverade med regimen. Istället handlar om sentinelforskning där WHO får dagliga rapporter om H5N1 status. Den dagen vi ser smittspridning mellan människor är vi illa ute men som tur är finns det bland proto-vacciner mot det. Även andra virus som coronavirus rapporteras hela tiden. Det är absolut nödvändigt att detta fortsätter. Men som man nu håller på framförallt från Washingtons sida kan sluta med att kineserna helt enkelt struntar i oss. Redan nu har man motsvarande ryktesspridning i Kina som tyvärr klättrat upp på akademisk nivå. Här en rapport där man bl.a. menar att virus fanns i Kalifornien under hösten 2019:

“America Ranked First”?!

The Truth about America’s fight against COVID-19

August 9, 2021

Chongyang Institute for Financial Studies, Renmin University of China
Taihe Institute
Intellisia Institute

http://en.rdcy.org/uploads2021/file/20210809/20210809161530_98965.pdf

Det är av vikt att man motverkar denna ryktesspridning på båda sidor om vi ska kunna hantera pandemier i framtiden. Jag personligen tänker bara diskutera SCoV2:s ursprung ur ett vetenskapligt perspektiv i fortsättningen.
Jag läste din länk. Bloggen ställer frågan "vad finns det för bevis för att viruset kom från labbet". Det är alldeles för tidigt att ställa den frågan.

Vi är fortfarande i stadiet att vi måste besvara frågan "kan viruset ha kommit från Kinas natur". Den frågan har CCP utrett mycket ingående, och kunnat fastställa att NEJ, det är inte möjligt. Det framgick på PK efter WHO:s besök.

Jag och CCP är alltså överens om att 1) viruset kommer inte från Kinas natur, och 2) dess två kända släktingar finns i en grotta i Kina och på Wuhan-labbet.

Det är fakta. Där har du utgångsläget för vår diskussion. Såtillvida att du inte har en bättre förklaring på var viruset kom ifrån, så kan vi kallt utgå ifrån att labbteorin stämmer. Det är den bästa förklaringen vi har just nu.
Citera
2021-08-12, 14:35
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Såg vad komma? Folk dör ju knappt längre i Corona.

Ska vi stänga ner hela nöjesverksamheten igen för att folk går runt och är förkylda. Det är så sjukt att jag inte vet vad jag ska ta mig till längre. Håll dig hemma om du är så förbannat jävla rädd.
Det handlar ju inte bara om dödsfallen. Sedan har vi ju alla som måste få sjukvård som tar upp resurser för alla. Sjukhusen har ju gått fullständigt på knäna, det kan du väl ändå inte missat? Så JO! Detta är mer än en vanlig förkylning!
Citera
2021-08-12, 14:40
Medlem
Ny israelsk medicin: 9 ud af 10 coronapatienter forlod hospitalet inden for 5 dage

Når et sygdomsforløb med covid-19 ender fatalt, så er det ofte forbundet med cytokinstorme. Et israelsk medikament, der skal inhaleres en gang om dagen i fem minutter, målrettet menneskekroppens cytokiner, viser tæt på perfekte resultater.

Omkring 93 procent af i alt 90 patienter med alvorlig sygdom forårsaget af SARS-CoV-2 kom sig inden for fem dage og kunne forlade det hospital, som de var indlagt på, efter at have deltaget i et forsøg og modtaget en ny medicin udviklet af det israelske Sourasky Medical Center i Tel Aviv.

https://ing.dk/artikel/ny-israelsk-medicin-9-ud-10-coronapatienter-forlod-hospitalet-inden-5-dage-248874
Citera
2021-08-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det handlar ju inte bara om dödsfallen. Sedan har vi ju alla som måste få sjukvård som tar upp resurser för alla. Sjukhusen har ju gått fullständigt på knäna, det kan du väl ändå inte missat? Så JO! Detta är mer än en vanlig förkylning!

IVA var aldrig fullbelagt, men ingen tvekan om att sjukvården prövats hårt. Det är däremot inget nytt att sjukvården är underfinansierad, det har det larmats om i tiotals år. Så man kanske ska börja i den änden. Och IVA-inläggningar för corona är på en konstant extremt låg nivå. Dödsfall är den bästa indikatorn.
Citera
2021-08-12, 14:46
Medlem
GeleZachas avatar
Pressträff med Löfven, Hallengren och Carlsson från FHM kl 15.45. Handlar om lättnader i restriktionerna enligt källor. Får se om horbockarna skjuter upp det, men nu får vi be till gud att så inte sker...
Citera
2021-08-12, 14:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag läste din länk. Bloggen ställer frågan "vad finns det för bevis för att viruset kom från labbet". Det är alldeles för tidigt att ställa den frågan.

Vi är fortfarande i stadiet att vi måste besvara frågan "kan viruset ha kommit från Kinas natur". Den frågan har CCP utrett mycket ingående, och kunnat fastställa att NEJ, det är inte möjligt. Det framgick på PK efter WHO:s besök.

Jag och CCP är alltså överens om att 1) viruset kommer inte från Kinas natur, och 2) dess två kända släktingar finns i en grotta i Kina och på Wuhan-labbet.

Det är fakta. Där har du utgångsläget för vår diskussion. Såtillvida att du inte har en bättre förklaring på var viruset kom ifrån, så kan vi kallt utgå ifrån att labbteorin stämmer. Det är den bästa förklaringen vi har just nu.
Inte alls och jag stödjer mig inte på vad kinesiska myndigheter antas säga. Labbhypotesen om ej falsifierad är ganska svag och inget nytt har framkommit. Det senaste nu i tidningar är att man har något sensationellt som förändrar saken:

WHO-forskare: Sannolikt att smittan är kopplad till labbet
/.../Han vill dock betona att det inte finns direkta bevis för laboratoriekopplingen, men väl ett indirekt. Pandemivirusets närmaste släkting finns hos så kallade hästskonäsor och ingen i den fladdermusfamiljen lever vilt i Wuhanområdet.
https://www.dn.se/varlden/who-forskare-sannolikt-att-smittan-ar-kopplad-till-labbet/

Han anför bl.a.:
/.../– En anställd som smittats på fältet genom att ta prover faller in som en av de sannolika hypoteserna, säger Peter Embarek.
Och det är känt att människor blivit smittade direkt av fladdermusvirus och t.o.m. dött även om det är mycket ovanligt.

Men att SCoV2 funnits i färdig form hos någon fladdermus är inte bara otroligt, man kan nästan utesluta detta.

Det är alltså sådant som nu sägs i lite mer akademiska kretsar som nödvändigtvis inte har någon grund och det som en effekt av WH-administrationens politiska agenda:
The Biden administration decided that, as a matter of promoting its adversarial competition with China, the lab leak hypothesis was too effective and enticing a weapon to pass up.

Therefore, in the last couple weeks we have been deluged with well-prepared stem-winders in the Financial Times, the Wall Street Journal, Newsweek, Vanity Fair and other publications purporting to provide the inside story of the Wuhan lab leak theory.

But the bottom line: Wuhan lab leak still unproven.

Instead, journo heavy lifting is employed to explain why the same set of facts and allegations that failed to gain traction last year have suddenly been elevated to lab leak orthodoxy.

The go-to explanation: Truuuuuuuump!

His people, processes, and politics were so racist and corrupt that serious lab leak skeptics were loathe to sign on publicly.

Only when we entered the blessed era of St. Joe Biden could the likelihood of lab leak release be openly and honestly discussed.
https://www.patreon.com/posts/52087822

Tyvärr har saken nu gjorts till en politisk fråga för flera och det får konsekvenser. Det är enl. mig ett monumentalt misstag som kommer att slå tillbaka på oss själva.
Citera
2021-08-12, 14:49
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Pressträff med Löfven, Hallengren och Carlsson från FHM kl 15.45. Handlar om lättnader i restriktionerna enligt källor. Får se om horbockarna skjuter upp det, men nu får vi be till gud att så inte sker...
Hoppas verkligen att restriktioner tas bort. Men man kan aldrig lita på den fete grisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in