Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag läste din länk. Bloggen ställer frågan "vad finns det för bevis för att viruset kom från labbet". Det är alldeles för tidigt att ställa den frågan.
Vi är fortfarande i stadiet att vi måste besvara frågan "kan viruset ha kommit från Kinas natur". Den frågan har CCP utrett mycket ingående, och kunnat fastställa att NEJ, det är inte möjligt. Det framgick på PK efter WHO:s besök.
Jag och CCP är alltså överens om att 1) viruset kommer inte från Kinas natur, och 2) dess två kända släktingar finns i en grotta i Kina och på Wuhan-labbet.
Det är fakta. Där har du utgångsläget för vår diskussion. Såtillvida att du inte har en bättre förklaring på var viruset kom ifrån, så kan vi kallt utgå ifrån att labbteorin stämmer. Det är den bästa förklaringen vi har just nu.
Inte alls och jag stödjer mig inte på vad kinesiska myndigheter antas säga. Labbhypotesen om ej falsifierad är ganska svag och inget nytt har framkommit. Det senaste nu i tidningar är att man har något sensationellt som förändrar saken:
WHO-forskare: Sannolikt att smittan är kopplad till labbet
/.../Han vill dock betona att det inte finns direkta bevis för laboratoriekopplingen, men väl ett indirekt. Pandemivirusets närmaste släkting finns hos så kallade hästskonäsor och ingen i den fladdermusfamiljen lever vilt i Wuhanområdet.
https://www.dn.se/varlden/who-forskare-sannolikt-att-smittan-ar-kopplad-till-labbet/
Han anför bl.a.:
/.../– En anställd som smittats på fältet genom att ta prover faller in som en av de sannolika hypoteserna, säger Peter Embarek.
Och det är känt att människor blivit smittade direkt av fladdermusvirus och t.o.m. dött även om det är mycket ovanligt.
Men att SCoV2 funnits i färdig form hos någon fladdermus är inte bara otroligt, man kan nästan utesluta detta.
Det är alltså sådant som nu sägs i lite mer akademiska kretsar som nödvändigtvis inte har någon grund och det som en effekt av WH-administrationens politiska agenda:
The Biden administration decided that, as a matter of promoting its adversarial competition with China, the lab leak hypothesis was too effective and enticing a weapon to pass up.
Therefore, in the last couple weeks we have been deluged with well-prepared stem-winders in the Financial Times, the Wall Street Journal, Newsweek, Vanity Fair and other publications purporting to provide the inside story of the Wuhan lab leak theory.
But the bottom line: Wuhan lab leak still unproven.
Instead, journo heavy lifting is employed to explain why the same set of facts and allegations that failed to gain traction last year have suddenly been elevated to lab leak orthodoxy.
The go-to explanation: Truuuuuuuump!
His people, processes, and politics were so racist and corrupt that serious lab leak skeptics were loathe to sign on publicly.
Only when we entered the blessed era of St. Joe Biden could the likelihood of lab leak release be openly and honestly discussed.
https://www.patreon.com/posts/52087822
Tyvärr har saken nu gjorts till en politisk fråga för flera och det får konsekvenser. Det är enl. mig ett monumentalt misstag som kommer att slå tillbaka på oss själva.