2021-08-12, 14:30
Medlem
Revelationss avatar
Hej!

Jag har blivit erbjuden nytt jobb hos en annan arbetsgivare men sitter i en liten knipa och tar gärna emot andras funderingar.

Det innebär 900kr mer i lön än vad jag har nu (det handar inte om samma typ av tjänst), men även 6 färre semesterdagar (25 istället för 31).
Semester är inte ett problem då jag kommer att hamna på 31 om ett par år ändå (35 på den nuvarande tjänsten).
Huvudsakligen tycker jag att lönen är väldigt låg men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det eller om jag kan påverka det på något sätt.

Hos min nuvarande arbetsgivare ligger lön för samma tjänst på mellan 6.000kr - 18.000kr (median 11-12 tusen) HÖGRE än vad jag får på den nya tjänsten. Det är inga små pengar.

Jag tänkte att efter 6 månader provanställning och om arbetsgivaren är nöjd så kan jag förhandla på nytt och begära högre lön.
Men jag blir tillsvidareanställd från början och det känns kört då jag måste vänta till nästa löneförhandling som är om ett år.

Några tips?
Ska jag ta tjänsten ändå och försöka förhandla nästa år?
Eller skaffa erfarenhet och byta tillbaka till min nuvarande arbetsgivare och på så sätt få högre lön? Det är dock inte en tjänst som kommer upp ofta.
Citera
2021-08-12, 14:39
Medlem
Försök att vara ärlig mot dig själv vilken tjänst känns bäst mot vad du själv vill.
Skulle alldrig byta tjänst för så lite som 900 sek och framför allt inte tillsamans med att förlora semesterdagar.
Om den andra tjänsten inte är uppenbart "Bättre" skulle jag ha stannat kvar, är alldrig bra att bli en hoppgärka och skall man byta tjänst skall de finnas en rejäl uppsida.
Antingen betydligt bättre arbetsvilkor alternativt högre lön, 600 sek netto är inte mycket idag.
Senast redigerad av SkogsSaab 2021-08-12 kl. 14:50.
Citera
2021-08-12, 14:47
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Försök att vara ärlig mot dig själv vilken tjänst känns bäst mot vad du själv vill.
Skulle alldrig byta tjänst för så lite som 900 sek och framför allt inte tillsamans med att förlora semesterdagar.
Om den andra tjänsten är uppenbart "Bättre" skulle jag ha stannat kvar, är alldrig bra att bli en hoppgärka och skall man byta tjänst skall de finnas en rejäl uppsida.
Antingen betydligt bättre arbetsvilkor alternativt högre lön, 600 sek netto är inte mycket idag.

Ja.
Det finns andra problem på min nya tjänst som gör att jag vill gå vidare.
Jag har nått taket och min lön kommer inte att utvecklas mycket mer. Kanske nån hundralapp per år.
Det har blivit tråkigt mellan kollegorna. Chefen är inget vidare.
Däremot är själva tjänsten ganska chill. Det som händer är att jag byter statligt > kommunalt.
Citera
2021-08-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hej!

Jag har blivit erbjuden nytt jobb hos en annan arbetsgivare men sitter i en liten knipa och tar gärna emot andras funderingar.

Det innebär 900kr mer i lön än vad jag har nu (det handar inte om samma typ av tjänst), men även 6 färre semesterdagar (25 istället för 31).
Semester är inte ett problem då jag kommer att hamna på 31 om ett par år ändå (35 på den nuvarande tjänsten).
Huvudsakligen tycker jag att lönen är väldigt låg men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det eller om jag kan påverka det på något sätt.

Hos min nuvarande arbetsgivare ligger lön för samma tjänst på mellan 6.000kr - 18.000kr (median 11-12 tusen) HÖGRE än vad jag får på den nya tjänsten. Det är inga små pengar.

Jag tänkte att efter 6 månader provanställning och om arbetsgivaren är nöjd så kan jag förhandla på nytt och begära högre lön.
Men jag blir tillsvidareanställd från början och det känns kört då jag måste vänta till nästa löneförhandling som är om ett år.

Några tips?
Eller skaffa erfarenhet och byta tillbaka till min nuvarande arbetsgivare och på så sätt få högre lön? Det är dock inte en tjänst som kommer upp ofta.

Jag skulle löneförhandla i samband med nyanställningen, 900kr mer brutto minus några semsterdagar är inte värt det. om pengar är enda motivet till att byta.
Citera
2021-08-12, 15:22
Medlem
Citat:
Däremot är själva tjänsten ganska chill. Det som händer är att jag byter statligt > kommunalt.

Kommunalt har erkänt mycket lägre löner än statligt.

Med det sagt förstod jag inte om du hade försökt förhandla upp aktuellt erbjudande ännu? Om du har; vad sa dem?
Citera
2021-08-12, 16:42
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Kommunalt har erkänt mycket lägre löner än statligt.

Med det sagt förstod jag inte om du hade försökt förhandla upp aktuellt erbjudande ännu? Om du har; vad sa dem?

Jag har inte förhandlat något än. Fick fundera lite på lönen. Har inte tackat ja till tjänsten men kommer nog att göra det även om jag inte lyckas höja lönen. Sen får vi se om jag stannar efter att jag har skaffat kunskap och erfarenhet.
Men jag tänkte försöka höja beloppet imorgon och se vad jag får för svar.
Citera
2021-08-12, 17:45
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Hej!

Några tips?

Du skriver ju inte på ett nytt avtal efter provanställningen, så det blir nog svårt att omförhandla då.
Citera
2021-08-12, 18:40
Medlem
Enda tillfället du har att få upp din lön ordentligt är i samband med att du byter jobb. Kasta inte bort den chansen. Vid den första och alla kommande ”löneförhandlingar” får du bara några procent, precis som alla andra.

Ta fram lönestatistik och diskutera en ny runda med din eventuella blivande arbetsgivare. Om de är vettiga är det inga konstigheter, annars vill du ändå inte jobba där.

/BB
Citera
2021-08-12, 20:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelgarenBulgaren
Enda tillfället du har att få upp din lön ordentligt är i samband med att du byter jobb. Kasta inte bort den chansen. Vid den första och alla kommande ”löneförhandlingar” får du bara några procent, precis som alla andra.

Tyvärr är det ofta så. Trots allt snack om att goda insatser ska premieras när man har individuell lön så handlar det på sin höjd om nån enstaka procent i extra höjning som man kan räkna med.

De flesta orkar inte dra igång nån jättekonflikt om lönen och biter ihop. Men är man duktig så kan det faktiskt vara värt att dra igång något och hota med att byta arbetsgivare. För då plötsligt har fegcheferna visst möjlighet att ge en lite mer märkbar höjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in