2021-08-12, 01:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har en Nikon FE, tror det är Nikons specialmodel för Flat Earth (FE), men med den lyckas jag inte zooma in solen efter den gått ned.

Sitter på kusten vid västra Europa, blickar ut över havet och zoomar som fan men inget händer. Solen är borta hur mycket jag än försöker. Några tips?

Ok. Ja, testa när halva gått ner om du kan få upp den långt ovan vattenytan igen.
Men det bevisar inget mer än att vem det nu var som sa att när båtar försvinner bevisar det globen.
Vi har iaf en helt säkert liggande i debunked burken.

Sen att påstå hur solen verkligen fungerar kräver antingen en övertro på sig själv eller/och en vetskap att folk tror på vad som helst bara man paketerar det snyggt.

Ska bli spännande om typ tio år och se vad vi har för utrustning att leka med. Se Vilka synvillor vi avgudar nu som går att förklara på andra sätt.

Och fråga mig inte så mycket. Är ej här för att svara på frågor man kan få veta svaren till om man söker flat earth på Youtube, nej just ja. Dom tog ju ner alla videor som bevisar det mesta vi pratar om. Attans.

Dom gjorde det för att ni inte skulle bli hjärntvättade. Tyvärr hann jag se en del som hjärntvättade mig lite. Skulle aldrig kollat på nördar som utför fysikexeperiment med sfärer, ljuskällor och perspektiv i mindre skala och som repeterades med samma resultat av folk över hela världen.
Men Det var en jävla tur dom tog bort det så ni inte vart hjärntvättade.

Men som sagt, är inte intresserad av frågor ni undrar över då ni måste lära er hitta information själv.

Filosoferar gärna lite allmänt om olika fenomen med andra som också hann bli mentalt defekt pga helt ansvarslösa YouTube rekommendationer.

Har som inget att säga till folk som pratar som om jag lånat en bok på biblioteket.
Vill jag veta mer om teorin om den rådande bilden av solsystemet eller satelliter så går jag och lånar en sån bok.
Eller skriver i nån satellit samt astrofysikertråd.

Runt 30000 inlägg med 99% upprepningar av samma trötta svar och ämnen av olika användare.

Ni kan ju observera tråden och skratta åt hur fel vi resonerar med varandra istället.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-08-12 kl. 01:34.
Citera
2021-08-12, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Kan du inte ge en bild av den här modellen, dvs en plattis motsvarighet till en jordglobs modell.

Varför kan du inte bara kolla upp lite modeller själv och fundera lite kring dem.
Är väl kul att utforska lite nya idéer.?

Du har alltså inte sett någon modell där du förstår iaf på ett ungefär hur tankarna går när man tänker sig att jorden är platt?

Men för att svara lite halvt föraktfullt.
Klä av jordgloben och lägg den platta kartan på golvet. Fråga mamma om du får pröva gå från Sverige till Amerikat
Citera
2021-08-12, 04:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Varför kan du inte bara kolla upp lite modeller själv och fundera lite kring dem.
Är väl kul att utforska lite nya idéer.?
Absolut att man ska pröva nya idéer, men den där med en platt jord faller pladask inom några få minuter.
Citat:
Du har alltså inte sett någon modell där du förstår iaf på ett ungefär hur tankarna går när man tänker sig att jorden är platt?
Jo, men långt ifrån någon som kan tänkas stämma.
Citat:
Men för att svara lite halvt föraktfullt.
Klä av jordgloben och lägg den platta kartan på golvet. Fråga mamma om du får pröva gå från Sverige till Amerikat
Vi har platta kartprojektioner i valfri kartatlas, så inga problem.

Har du testat om avstånden stämmer på en sådan?
Citera
2021-08-12, 08:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

[…]
Och fråga mig inte så mycket. Är ej här för att svara på frågor man kan få veta svaren till om man söker flat earth på Youtube, nej just ja. Dom tog ju ner alla videor som bevisar det mesta vi pratar om. Attans.

Dom gjorde det för att ni inte skulle bli hjärntvättade. Tyvärr hann jag se en del som hjärntvättade mig lite. Skulle aldrig kollat på nördar som utför fysikexeperiment med sfärer, ljuskällor och perspektiv i mindre skala och som repeterades med samma resultat av folk över hela världen.
Men Det var en jävla tur dom tog bort det så ni inte vart hjärntvättade.

Men som sagt, är inte intresserad av frågor ni undrar över då ni måste lära er hitta information själv.

[…]

Ingen kan tvinga dig till något, men du måste förstå att Flashback är ett diskussionsforum. Skriver du i en tråd här och framför en åsikt får du finna dig i att få den ifrågasatt och att man ställer frågor till dig

Och diskussionen förs här. Ingen ska behöva leta upp dina källor åt dig.

Jag har för övrigt sett åtskilliga plattjordsfilmer på Youtube, och hittills har samtliga varit skrattretande. Ingen har sagt något som fått mig att överväga att jorden har en annan form än sfärisk.
Citera
2021-08-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut att man ska pröva nya idéer, men den där med en platt jord faller pladask inom några få minuter.
Jo, men långt ifrån någon som kan tänkas stämma.
Vi har platta kartprojektioner i valfri kartatlas, så inga problem.

Har du testat om avstånden stämmer på en sådan?

Vad/vilket material har du sett?

Och vi alla här, el inte alla kanske . Visste jordens form, hur den ser ut inuti och hur den rör sig tillsammans med sol och måne redan i lågstadiet, om inte dagis redan. Då måste man ju ställa sig frågan om hjärntvätt. Känns som en sak att vänta med att ge sig in på.

Diskuterar gärna hjärntvätt och hur sånt kan fungera gällande liknande ämnen men att bevisa det och exakt hur det görs kan jag inte, så såna frågor är ju ingen mening att ställa till nån som inte är med i själva operationen. Och det är jag inte
Citera
2021-08-12, 09:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Diskuterar gärna hjärntvätt och hur sånt kan fungera gällande liknande ämnen men att bevisa det och exakt hur det görs kan jag inte, så såna frågor är ju ingen mening att ställa till nån som inte är med i själva operationen. Och det är jag inte

Hjärntvätt får du diskutera i annan tråd. Här diskuteras om jorden är platt eller inte.
Citera
2021-08-12, 09:52
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Och fråga mig inte så mycket. Är ej här för att svara på frågor

Men påstå en massa saker kan du ju. Påstå hur lång sträckan mellan den geografiska nordpolen och den påstådda iskanten. Eller ge mig en länk där jag kan läsa mig till avståndet.
Citera
2021-08-12, 10:00
Medlem
Citat:
Runt 30000 inlägg med 99% upprepningar av samma trötta svar och ämnen av olika användare.

Ni kan ju observera tråden och skratta åt hur fel vi resonerar med varandra istället.

Är lite nyfiken på vad ni FE-troende skulle diskutera med varandra om ni hade tråden för er själva. Kan du ge några exempel?

Skulle ni över huvud taget våga diskutera bristerna i era teser och påståenden? Eller skulle det råda en tystnadskultur där även de mest idiotiska påståendena får stå okritiserade?

Ta nedan påstående från dig som exempel.
Tror du verkligen det skulle bli någon vidare diskussion runt det påståendet?
Citat:
Det finns ingen som navigerar efter en glob. Tyvärr.
Det säger flygmanualer och skeppare själva.

Tror du en plattis skulle be om källor till "flygmanualerna" och kritiskt granska dina källor?
Tror du en enda plattis skulle lyfta fram exempel som visar att vi faktiskt navigerar efter kartor som bygger på en sfärisk jord? Tror du en enda plattis skulle påpeka att redan de gamla sjöfararna navigerade efter modeller som bygger på en sfärisk jord?

Jag är helt övertygad om att en tråd där bara plattisar är aktiva skulle bli totalt menlös. Ingen som helt kritisk granskning, inget som helst ifrågasättande. Ingen som helst verkshöjd.

Förstår du ens att ifrågasättande och kritik är en absolut nödvändighet för att komma vidare? Förstår du att kunskap och vetenskap bygger på att vi har kritiserat och avfärdat felaktiga hypoteser? Om du inte kan försvara dina teser från kritik är de dödsdömda, de kommer aldrig att bli annat än tomt och falsifierat pladder.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-12 kl. 10:14.
Citera
2021-08-12, 10:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad/vilket material har du sett?
Vadå vilket material? Menar du vilka evidens för en sfärisk jord som finns?

Snälla du, starta en ny tråd för det om du vill veta. Du kommer få vettiga svar i mängder.

Den här tråden dock, där man ska få fram evidens för en platt jord, där lyser svaren med sin frånvaro, trots ett stort antal tusen inlägg.
Citat:
Diskuterar gärna hjärntvätt och hur sånt kan fungera gällande liknande ämnen men att bevisa det och exakt hur det görs kan jag inte...
Nu är du verkligen inne på off-topic. Testa frågor om era hjärnskador i något annat forum.
Citera
2021-08-12, 10:37
Medlem
Citat:
... Och vi alla här, el inte alla kanske . Visste jordens form, hur den ser ut inuti och hur den rör sig tillsammans med sol och måne redan i lågstadiet, om inte dagis redan. Då måste man ju ställa sig frågan om hjärntvätt. Känns som en sak att vänta med att ge sig in på.
...

Så när i tid tycker du man ska börja lära sig om dessa saker?

Ponera att jag vill bli skeppare, när tycker du det vore lämpligt att börja lära sig saker som att navigera utefter stjärnor, funktionen hos en gyrokompass, storcirklar och olika kartprojektioner? När är det dags att lära sig hur långt det är från Sydney till Kapstaden, när är det dags att lära sig hur lång en grad utefter latituden S30 är?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-12 kl. 11:07.
Citera
2021-08-12, 23:15
Medlem
Oljeapans avatar
Någon borde rimligtvis ha tagit ett foto på denna ismur vid det här laget.

En annan sak. Anser plattjordarna att även andra planeter är platta eller är det bara jorden? Om då även andra planeter är platta är det då inte en jäkla tur att dom ställt sig så att vi kan se dom.
Citera
2021-08-12, 23:35
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Någon borde rimligtvis ha tagit ett foto på denna ismur vid det här laget.

En annan sak. Anser plattjordarna att även andra planeter är platta eller är det bara jorden? Om då även andra planeter är platta är det då inte en jäkla tur att dom ställt sig så att vi kan se dom.

Finns inga andra planeter. Rymden finns inte. Vår värld täcks av ett tak. Vad som finns ovanför taket vet ingen säkert. Men förmodligen vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in