Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Jag orkar inte gå igenom det, i synnerhet med tanke på dygnets timme för min del, fast nej, det är inte inte "klantigt skött" av åklagaren. Det är inte ens åklagaren som verkställer en häktning; det är alltid en domstol som äger den beslutande rätten om det. En åklagare kan yrka på att någon ska häktas i ett mål, men äger ingen beslutanderätt om det. Enligt lag ska den som är förundersökningsledare/åklagare dessutom aldrig ens yrka på häktning om denne objektivt inte anser det vara befogat. En åklagare ska alltid vara objektiv. Jag får inte begära någon häktad bara för att det underlättar min förundersökning.
Jojo, så är det ju i en perfekt värld. I realiteten gör rätten vad åklagaren yrkar på i 99,9 % av fallen. Jag har själv suttit häktad i över 2 månader med restriktioner med nya häktningsförhandlingar varannan vecka. Det fanns inga som helt bevis, och jag blev frikänd i både tingsrätten och hovrätten.
Så mycket för svensk rättvisa.
EDIT: OnT Säger åklagaren att SV är inblandad på något sätt, finns det inte en nämdeman/jurist som tvekar att häkta. Sedan kan det ju för den delen vara att åklagaren väljer att häkta för SV's egen säkerhet. Han ligger nog risigt till oavsett vilken sida han tillhör i detta.