2021-08-11, 21:08
Medlem
Kollar ni valhalls poster så HAR han koll på Järva och vad som händer där, han beskrev även tidigt i tråden att han haft direktkontakt med de två som pekas ut, han har även berättat att bägge sköt och att en tredje person även var på plats.

Att denna Simon ej haft något med själva mordet att göra, utan de sköt henne för att hon på något sätt förnedrat dem och ev kallat dem smuts (även har hon ev en roll i att deras vän N sköts, men med tanke på att de verkar varit stora pengar på hans huvud, så lär de ha märkts på hennes ekonomi om hon haft en roll i de överhuvudtaget). Att denna Simon snarare försökt förvarna henne om vad som ev höll på att hända.

Personligen så tycker ja hans uppgifter varit trovärdiga, så här långt. Till skillnad emot Lisbeth Salander figuren som sköt hejvilt från höften högt och lågt, helt utan substans.
Citera
2021-08-11, 22:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Älskar din geist T34Panzer. Du brukar vara en av få som är lugnare än jag i kommentarerna här så din kritik säger en hel del. Håller med dig till fullo om rättspraxis vad gäller medgärningsmannaskap vid mord.

I just det här fallet vet vi ännu inte ens om Simon var på plats eller inte. Möjligen var det så, men det är ännu inte verifierat. Hans inblandning (precis som du är inne på) kan dock ha ägt rum på ett annat plan (vem ringde och bad Frida komma till platsen, vars telefon det finns säkrad telefontrafik från exempelvis?)

Tackar :-) Men ibland måste man ryta till när saker inte verkar gå in i tjocka skallar. Jag för urticaria av träskallar
Citera
2021-08-11, 22:37
Medlem
Nu ska vi inte döma SV för medhjälp. Det finns ingenting som tyder på att han körde ""bilen". Han kanske körde bil men behöver inte ens ha varit där för att göra ngn illa. Han var nog där för att stötta FL. Han har det inte lätt. Han sitter frihetsberövad för att han har litet att förklara alt. bevisa. Bl.a morsans brända bil. Tänk om han skjutsade FL till mötet. Kan ju se ut som om han var medveten om utgången i förväg.
Senast redigerad av Mypointis 2021-08-11 kl. 22:39. Anledning: Korrigering
Citera
2021-08-11, 22:43
Medlem
Citat:
Älskar din geist T34Panzer. Du brukar vara en av få som är lugnare än jag i kommentarerna här så din kritik säger en hel del. Håller med dig till fullo om rättspraxis vad gäller medgärningsmannaskap vid mord.

I just det här fallet vet vi ännu inte ens om Simon var på plats eller inte. Möjligen var det så, men det är ännu inte verifierat. Hans inblandning (precis som du är inne på) kan dock ha ägt rum på ett annat plan (vem ringde och bad Frida komma till platsen, vars telefon det finns säkrad telefontrafik från exempelvis?)

Nu påstår jag förvisso inte att Simon nödvändigtvis är den som skjutit men det vore väldigt klantigt skött av åklagaren om han häktat honom på sannolika skäl om han inte har något med fallet att göra.

Att han är inblandad på ett eller annat sätt det fattar ju dom flesta .
Citera
2021-08-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu påstår jag förvisso inte att Simon nödvändigtvis är den som skjutit men det vore väldigt klantigt skött av åklagaren om han häktat honom på sannolika skäl om han inte har något med fallet att göra.

Att han är inblandad på ett eller annat sätt det fattar ju dom flesta .

Jag orkar inte gå igenom det, i synnerhet med tanke på dygnets timme för min del, fast nej, det är inte inte "klantigt skött" av åklagaren. Det är inte ens åklagaren som verkställer en häktning; det är alltid en domstol som äger den beslutande rätten om det. En åklagare kan yrka på att någon ska häktas i ett mål, men äger ingen beslutanderätt om det. Enligt lag ska den som är förundersökningsledare/åklagare dessutom aldrig ens yrka på häktning om denne objektivt inte anser det vara befogat. En åklagare ska alltid vara objektiv. Jag får inte begära någon häktad bara för att det underlättar min förundersökning.
Senast redigerad av Stefan S 2021-08-11 kl. 22:55.
Citera
2021-08-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Nu ska vi inte döma SV för medhjälp. Det finns ingenting som tyder på att han körde ""bilen". Han kanske körde bil men behöver inte ens ha varit där för att göra ngn illa. Han var nog där för att stötta FL. Han har det inte lätt. Han sitter frihetsberövad för att han har litet att förklara alt. bevisa. Bl.a morsans brända bil. Tänk om han skjutsade FL till mötet. Kan ju se ut som om han var medveten om utgången i förväg.

Menar du att de kände varandra och umgicks?
Citera
2021-08-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Menar du att de kände varandra och umgicks?
De känner varandra. Inte bästa kompisar men rörde sig i samma kretsar i stan.
Citera
2021-08-11, 23:24
Medlem
Citat:
Jag orkar inte gå igenom det, i synnerhet med tanke på dygnets timme för min del, fast nej, det är inte inte "klantigt skött" av åklagaren. Det är inte ens åklagaren som verkställer en häktning; det är alltid en domstol som äger den beslutande rätten om det. En åklagare kan yrka på att någon ska häktas i ett mål, men äger ingen beslutanderätt om det. Enligt lag ska den som är förundersökningsledare/åklagare dessutom aldrig ens yrka på häktning om denne objektivt inte anser det vara befogat. En åklagare ska alltid vara objektiv. Jag får inte begära någon häktad bara för att det underlättar min förundersökning.

Jojo, så är det ju i en perfekt värld. I realiteten gör rätten vad åklagaren yrkar på i 99,9 % av fallen. Jag har själv suttit häktad i över 2 månader med restriktioner med nya häktningsförhandlingar varannan vecka. Det fanns inga som helt bevis, och jag blev frikänd i både tingsrätten och hovrätten.
Så mycket för svensk rättvisa.

EDIT: OnT Säger åklagaren att SV är inblandad på något sätt, finns det inte en nämdeman/jurist som tvekar att häkta. Sedan kan det ju för den delen vara att åklagaren väljer att häkta för SV's egen säkerhet. Han ligger nog risigt till oavsett vilken sida han tillhör i detta.
Senast redigerad av Yax 2021-08-11 kl. 23:29.
Citera
2021-08-11, 23:25
Medlem
Apropå SV så har han ett annat bekymmer framför sig. Blev inte han dömd i misshandelsfallet utan att pistolen ingick i bevismaterialet? Om de hittade vapnet är det samma som användes där så kan ju domen överklagas möjligen.
Citera
2021-08-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Kollar ni valhalls poster så HAR han koll på Järva och vad som händer där, han beskrev även tidigt i tråden att han haft direktkontakt med de två som pekas ut, han har även berättat att bägge sköt och att en tredje person även var på plats.

Att denna Simon ej haft något med själva mordet att göra, utan de sköt henne för att hon på något sätt förnedrat dem och ev kallat dem smuts (även har hon ev en roll i att deras vän N sköts, men med tanke på att de verkar varit stora pengar på hans huvud, så lär de ha märkts på hennes ekonomi om hon haft en roll i de överhuvudtaget). Att denna Simon snarare försökt förvarna henne om vad som ev höll på att hända.

Personligen så tycker ja hans uppgifter varit trovärdiga, så här långt. Till skillnad emot Lisbeth Salander figuren som sköt hejvilt från höften högt och lågt, helt utan substans.
Håller ditt resonemang som väldigt troligt. De stämmer oxå in på Simons personlighet även om hot o droger kan ändra på beteende.
Citera
2021-08-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejMinaBarn
Nej men för medhjälp, även det kan straffas med livstid.
Vad inte medhjälp, han var på fel plats
Citera
2021-08-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Är du trög eller???????

Du kan t.o.m dömas till livstids fängelse för MEDHJÄLP

Han var DÄR. Han var delaktig genom att införskaffa/köra bilen.

En väldigt färsk dom:

” Fyra män döms till livstid för medhjälp till mord på utpekad gängledare ”
[..]
Men har en grupp personer tillsammans beslutat sig för att döda någon och planerar det noggrant spelar det egentligen ingen roll vem som hållit i vapnet, sade kammaråklagare Helena Treiberg Claeson när åtalet väcktes.
Tolv män döms nu för medhjälp till mord samt förberedelse till mord på tre släktingar till den 33-årige mannen. Straffen för de tolv varierar från åtta år och tio månader till livstids fängelse. Ytterligare en person döms för stämpling till mord för att ha åtagit sig att döda en av släktingarna.”

https://bulletin.nu/fyra-far-livstid-for-medhjalp-till-gangmord
Han var på fel plats bara egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in