2021-08-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja jo det kan ju du tro. Jag har ju iallafall belägg för det jag säger av uttalanden från ett juridisk ombud samt Esbjörn själv.

Han skämdes väll farbrorn och ville inte be någon. Dessutom så var ju kontraktet redan hävt i hans ögon. Kanske han hade hoppades att problemet skulle försvinna om han stoppade huvudet i sanden. Inte den bästa metoden. Men ack så många som använder den.

Enligt Esbjörn själv besökte han och hans brorson dagen efter kontraktsskrivningen banken. Han skrev brev till Busch som aldrig kom fram.
Han visste när tillträdesdagen var och brorsonen också.
De båda kunde åkt den dagen.
2021-08-11, 19:22
Medlem
Citat:
Det tror jag oxå, jag tror att han hade svårt att värja sig mot Ebba. Han hade inte tänkt sälja när han gick till mötet med Ebba där strax efter midsommar. Han ville bara fika med byns superstar. Han ville skryta lite för polarna helt enkelt. Men som hon kunde prata. Och vad bra det lät allt hon sa. Innan han riktigt visste ordet av var kontraktet påskrivet.

Nu var han rädd för Ebba skulle lyckas igen. Att han vips lämnat ifrån sig alla nycklar och ett köpebrev.

Det konstiga om man läser de artiklar som finns att hitta angående Esbjörns vägran. Så verkar han nästan vettskrämd. Han bara säger Nej Nej och slår ifrån sig.
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät.
Och nej det är inte det enda han behövt göra. Inte någon gång har vi sett ett förslag från Ebba där hon inte får huset.
Esbjörn säger det själv i polisförhöret. Hon ger sig aldrig.

och jag började med att säga avtal ska följas. Nu har ju Esbjörn inte följt detta men om avtalsbrotts är begångna så är det domstolens sak att bedöma det. Men vilka team Esbjörn pekar på vet du väl lika väl som jag. Esbjörn förstod inte avtalet och Ebba har inte betalat huset.

Vad jag skrev om var ju vad som brukar hända om avtal hävas utan gilltigt grund. Så gå tillbaka och se om du fattar då.
Och du, bostadsrätten var bara ett exempel.
Var i avtalet står det att Esbjörn skulle medverka vid mötet på banken? Det står klart och tydligt att Köpebrevet ges till köparen när denne avlagt full betalning till säljaren.
Men det finns inga villor uppsatta om något annat.

För övrigt tror jag att Esbjörn inte var den enda som blev omkull tjatad i sommras. Jag tror Ebba tjatade hål i huvudet på Theo och Erik oxå. Så till slut höftade väl Erik till med 4,2 och Theo skrev det där jävla avtalet.
Jag fattar vad det innebär men jag fattade inte vad du skrev. Jag undrade om du visste vilket det väsentliga avtalsbrottet som han anser Ebba gör för att ge honom rätt till hävning. Det är inte han som bestämmer om hävningen är giltig, det är de sakliga skälen.

Utan skäl, vilket han inte verkar ha så kommer han förlora och Ebba får huset samt att han får betala skadestånd för oskälig hävning. Han blir av med huset och extra pengar.

Ang villkor för köpebrevet så ska han även signera en del handlingar i samförstånd innan betalning. Du ser detta i bankens inlaga 95. Han behöver inte vara där fysiskt men innan de är signerade så är inte bankens villkor uppfyllda och han är orsaken till att stoppa affären. Det kommer med stor sannolikhet bli detta som han förlorar på.
2021-08-11, 19:27
Medlem
Citat:
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät. .

För att förfarandet var upplagt så - köpekontrakt och handpenning en dag. Överlåtelse och slutbetalning en annan. Så nej hon kunde inte bara betala. Hon har gjort rätt för sig - det är Esbjörn som klantat till det.
Esbjörn hade ombud långt tidigare - det framgår i tråden om att göra Ebba mör.
Där kan man läsa en kommentar av Binninge - riktad till majkgård : DET HÄR FIXAR VI…
Däremot har Esbjörn faktiskt aldrig skaffat några ombud. De åtog sig hans sak innan han ens visste om det.
2021-08-11, 19:32
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Nej du kan inte bara häva utan vidare. Pacta sunt servanda- avtal ska hållas.

Ingen säger att Esbjörn gör rätt. Han har dock hävt kontraktet. När avtalsbrott på det sättet Esbjörn gjort. Är det vanligaste att parterna kommer överens och säljaren ersätter köparen. Vilken ersättning som ska utgå förfogar parterna över, vilket innebär att köparen i princip kan sätta sin egen prislapp. Prislappen behöver inte stå i relation till en eventuell skada som köparen lider utan köparen får helt enkelt fråga sig vad det skulle vara värt att låta säljaren återfå bostadsrätten.

Men om man som Ebba vägrar den lösningen i sten. Får man processa och det kan gå så långt att kronofogden och polisen får göra en avhysning.

Vi får väll hoppas att det inte kommer till den lösningen. Jag har svårt att se att ett foto där polisen släpar ut en gråtande Esbjörn ur huset vore speciellt bra för Ebbas image. Då hjälper det inte att hon har juridiskt rätt.
Detta tycker jag var en väldigt informativ och klar beskrivning från dig, hur det juridiskt fungerar, när säljaren gör ett kontraktsbrott.

Jag hoppas Ebba inte ger sig pladas och visar svaghetstecken, utan riktar ett ordentligt stort skadeståndsanspråk mot Esbjörn som ska kännas. Detta skulle också skickar signaler till andra, som funderar på att inte fullfölja sina fastighetsförsäljningar.
2021-08-11, 19:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag fattar vad det innebär men jag fattade inte vad du skrev. Jag undrade om du visste vilket det väsentliga avtalsbrottet som han anser Ebba gör för att ge honom rätt till hävning. Det är inte han som bestämmer om hävningen är giltig, det är de sakliga skälen.

Utan skäl, vilket han inte verkar ha så kommer han förlora och Ebba får huset samt att han får betala skadestånd för oskälig hävning. Han blir av med huset och extra pengar.

Ang villkor för köpebrevet så ska han även signera en del handlingar i samförstånd innan betalning. Du ser detta i bankens inlaga 95. Han behöver inte vara där fysiskt men innan de är signerade så är inte bankens villkor uppfyllda och han är orsaken till att stoppa affären. Det kommer med stor sannolikhet bli detta som han förlorar på.
Fast banken krav har ju inget med det juridiska avtal Ebba och Esbjörn har med varandra att göra.
Ebbas finansiering har inte Esbjörn med att göra. Han skrev inte på att det ingick ett bankbesök i kontraktet.
2021-08-11, 19:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att förfarandet var upplagt så - köpekontrakt och handpenning en dag. Överlåtelse och slutbetalning en annan. Så nej hon kunde inte bara betala. Hon har gjort rätt för sig - det är Esbjörn som klantat till det.
Esbjörn hade ombud långt tidigare - det framgår i tråden om att göra Ebba mör.
Där kan man läsa en kommentar av Binninge - riktad till majkgård : DET HÄR FIXAR VI…
Däremot har Esbjörn faktiskt aldrig skaffat några ombud. De åtog sig hans sak innan han ens visste om det.
Men det står det inget om i hus kontraktet. Att det ska gå till som du säger alltså. Där står bara att köpebrevet ska överlämnas när betalning är ful gjord.
2021-08-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Okej. Du kom inte med något vettigt.
Esbjörn skapa problem själv. När han vägra dyka upp på tillträdesdagen. Han kunde ha löst problemet.

Du gör som alla mobbare urskuldar sig med att det är offrets fel.

Kan väl hålla med dig om att 81-åringen inte är så skärpt längre eftersom han lät sig förledas av Ebbas oljade tunga.

Mina dollar på att Ebba inte lyckats trixa till sig Esbjörns signatur om han varit i sina krafts dagar.

Det vore kul att veta hur kognitivt nedsatta ni dårfinkar är när ni fyllt 81 med tanke på att ni redan nu tappat fattningsförmågan i försöken att rättfärdiga Ebbas svårigheter att bemästra sina begär
Senast redigerad av 90510 2021-08-11 kl. 19:58.
2021-08-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ombudet var på uppdrag i en annan stad och tydligen kunde Ebba bara ses den dagen.

Frågan är väl snarare varför det är så viktigt för Ebba att det inte finns några utomstående vittnen som inte jobbar för henne i denna affär?

Inte ens en ledsagare fick Esbjörn ha med sig utan Ebba och hennes advokat ville att han skulle sitta ensam. Igen.
Ensam med Binninge utan en ledsagare?
2021-08-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enligt Esbjörn själv besökte han och hans brorson dagen efter kontraktsskrivningen banken. Han skrev brev till Busch som aldrig kom fram.
Han visste när tillträdesdagen var och brorsonen också.
De båda kunde åkt den dagen.
Har du källa på att det var med Matz Bolin?
2021-08-11, 19:42
Medlem
Xius avatar
anbud - accept - avtal/avsiktsförklaring - avtalsbrott
2021-08-11, 19:45
Medlem
Citat:
Fast banken krav har ju inget med det juridiska avtal Ebba och Esbjörn har med varandra att göra.
Ebbas finansiering har inte Esbjörn med att göra. Han skrev inte på att det ingick ett bankbesök i kontraktet.
Jo det gjorde han faktiskt, för han har ett lån med huset som säkerhet som han måste lösa eftersom han säljer huset. Det sker när man tecknar köpebrev.
2021-08-11, 19:46
Medlem
Citat:
Skojar du? Vem ska skriva likvidavräkningen? Tomten? Det görs med hjälp av banken/mäklaren och hans lån ska vara lösta.
Nej, det är rätt att han inte har med ebbas finansiering att göra men nu är det så här fastighetsköp går till så det är bara för honom att acceptera normal praxis. Han kan skicka någon med fullmakt.

Men lycka till med tanken att han inte behöver gå till banken. Jag upprepar vad jag sa, om han vägrar gå till banken för att det inte skulle ingå i hans avtal med Ebba så kommer det med mycket stor sannolikhet bli det som orsakar att han förlorar i rätten. De andra skälen är ju med stor sannolikhet redan körda för honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in