Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Det tror jag oxå, jag tror att han hade svårt att värja sig mot Ebba. Han hade inte tänkt sälja när han gick till mötet med Ebba där strax efter midsommar. Han ville bara fika med byns superstar. Han ville skryta lite för polarna helt enkelt. Men som hon kunde prata. Och vad bra det lät allt hon sa. Innan han riktigt visste ordet av var kontraktet påskrivet.
Nu var han rädd för Ebba skulle lyckas igen. Att han vips lämnat ifrån sig alla nycklar och ett köpebrev.
Det konstiga om man läser de artiklar som finns att hitta angående Esbjörns vägran. Så verkar han nästan vettskrämd. Han bara säger Nej Nej och slår ifrån sig.
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät.
Och nej det är inte det enda han behövt göra. Inte någon gång har vi sett ett förslag från Ebba där hon inte får huset.
Esbjörn säger det själv i polisförhöret. Hon ger sig aldrig.
och jag började med att säga avtal ska följas. Nu har ju Esbjörn inte följt detta men om avtalsbrotts är begångna så är det domstolens sak att bedöma det. Men vilka team Esbjörn pekar på vet du väl lika väl som jag. Esbjörn förstod inte avtalet och Ebba har inte betalat huset.
Vad jag skrev om var ju vad som brukar hända om avtal hävas utan gilltigt grund. Så gå tillbaka och se om du fattar då.
Och du, bostadsrätten var bara ett exempel.
Var i avtalet står det att Esbjörn skulle medverka vid mötet på banken? Det står klart och tydligt att Köpebrevet ges till köparen när denne avlagt full betalning till säljaren.
Men det finns inga villor uppsatta om något annat.
För övrigt tror jag att Esbjörn inte var den enda som blev omkull tjatad i sommras. Jag tror Ebba tjatade hål i huvudet på Theo och Erik oxå. Så till slut höftade väl Erik till med 4,2 och Theo skrev det där jävla avtalet.
Jag fattar vad det innebär men jag fattade inte vad du skrev. Jag undrade om du visste vilket det väsentliga avtalsbrottet som han anser Ebba gör för att ge honom rätt till hävning. Det är inte han som bestämmer om hävningen är giltig, det är de sakliga skälen.
Utan skäl, vilket han inte verkar ha så kommer han förlora och Ebba får huset samt att han får betala skadestånd för oskälig hävning. Han blir av med huset och extra pengar.
Ang villkor för köpebrevet så ska han även signera en del handlingar i samförstånd innan betalning. Du ser detta i bankens inlaga 95. Han behöver inte vara där fysiskt men innan de är signerade så är inte bankens villkor uppfyllda och han är orsaken till att stoppa affären. Det kommer med stor sannolikhet bli detta som han förlorar på.