2021-08-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det behövs inga tricks, eller kontakt med domstolar, för att få reda på vilken anstalt en specifik person sitter på. Det är bara att fråga Kriminalvården. Uppgifter om vid vilken anstalt någon är placerad är offentliga och inte sekretessbelagda, enligt kammarrätten i Jönköpings avgörande i mål nummer 1497-11.
(https://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2011/06/KR_Jonkoping_1497_11.pdf)

Rätten förtydligade även i sitt avgörande i mål nummer 1699-11 att detta gäller även om det finns en hotbild mot den intagne.
(https://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2018/04/KR_Jonkoping_1699_11.pdf)

Det borde också, i min åsikt, vara möjligt att begära ut information om vilka som sitter på en specifik anstalt. Det är ju samma information som i ovan, bara att den måste omfattar fler personer och måste sammanställas. Myndigheter är skyldiga att sammanställa information baserat på sina handlingar så länge det inte krävs för mycket arbete. Här lär det väl inte innebära mer arbete än att trycka "Print All," ungefär.

Jag vet inte om besöksloggarna är sekretessbelagda eller ej. Jag skulle inte tro det. Begär att få dem utlämnade och se vad Kriminalvården säger.

Vet inte om något ändrats sedan 2011 när den där domen kom, vet dock att kriminalvården inte berättar om någon sitter intagen och det står fortfarande på deras hemsida att de av sekretesskäl inte berättar om någon är intagen.

Antingen har något ändrats, eller så kanske de gör som polisregion väst när det kommer till vapenlicenser och kör efter egna regler och skiter i att de förlorar i rätten och får ändra enskilda beslut.
Citera
2021-08-11, 17:37
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Det behövs inga tricks, eller kontakt med domstolar, för att få reda på vilken anstalt en specifik person sitter på. Det är bara att fråga Kriminalvården. Uppgifter om vid vilken anstalt någon är placerad är offentliga och inte sekretessbelagda, enligt kammarrätten i Jönköpings avgörande i mål nummer 1497-11.
(https://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2011/06/KR_Jonkoping_1497_11.pdf)

Rätten förtydligade även i sitt avgörande i mål nummer 1699-11 att detta gäller även om det finns en hotbild mot den intagne.
(https://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2018/04/KR_Jonkoping_1699_11.pdf)

Det borde också, i min åsikt, vara möjligt att begära ut information om vilka som sitter på en specifik anstalt. Det är ju samma information som i ovan, bara att den måste omfattar fler personer och måste sammanställas. Myndigheter är skyldiga att sammanställa information baserat på sina handlingar så länge det inte krävs för mycket arbete. Här lär det väl inte innebära mer arbete än att trycka "Print All," ungefär.

Jag vet inte om besöksloggarna är sekretessbelagda eller ej. Jag skulle inte tro det. Begär att få dem utlämnade och se vad Kriminalvården säger.

Precis .

När något skapar mer jobb är de "jobbigt" för kvv

Det är busenkelt o få reda på saker o ting . Bara de kan va drygt att ringa runt till alla anstalter / maila
Citera
2021-08-11, 18:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, patientsekretessen är stenhård - så det där stämmer inte.

LPT är tvångsvård = utan patientens medgivande .... du kanske inte skall lyssna på Anders Andersson.
Vg se Offentlighets och sekretesslag kapitel 25
Citat:
Undantag från sekretess
[K25]10 § Sekretessen enligt 1 §, 2 § andra stycket, 3-5 §§ och 8 a och 8 b §§ gäller inte

beslut i ärende enligt lagstiftningen om psykiatrisk tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård, om beslutet avser frihetsberövande åtgärd,
Citera
2021-08-11, 18:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:

Tack! Tog för lång tid att leverera den här gången Flashback! Skärpning!
Citera
2021-08-11, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vg se Offentlighets och sekretesslag kapitel 25
Det betyder att du - precis som vid fällande domar - får vända dig till rätt instans och begära ut ett beslut, inte att sjukvården informerar dig - för de får inte lämna ut vilka som vårdas hos dem.
Citera
2021-08-11, 18:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det handlar om en begäran om att få ut beslut rörande en enskild intagen, inte en fråga om vilka intagna som befinner sig på anstalten.
Citera
2021-08-11, 19:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tack! Tog för lång tid att leverera den här gången Flashback! Skärpning!
Hahaha, inga problem!

Citat:
Citat:
Det handlar om en begäran om att få ut beslut rörande en enskild intagen, inte en fråga om vilka intagna som befinner sig på anstalten.
No shit, Sherlock. Jag tog upp distinktionen själv i mitt inlägg...
Citera
2021-08-11, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hahaha, inga problem!

No shit, Sherlock. Jag tog upp distinktionen själv i mitt inlägg...
Min poäng var att du INTE kommer att få ut information på en fråga om vilka som sitter på anstalten. Du måste vem du frågar om.
Citera
2021-08-11, 19:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Min poäng var att du INTE kommer att få ut information på en fråga om vilka som sitter på anstalten. Du måste vem du frågar om.
Okej, tack för att du delar med dig av din åsikt.
Citera
2021-08-11, 19:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det betyder att du - precis som vid fällande domar - får vända dig till rätt instans och begära ut ett beslut, inte att sjukvården informerar dig - för de får inte lämna ut vilka som vårdas hos dem.
Micro du är ju känd på Flashback för att när du har fel så vägrar du erkänna det och det känns som att du är i något slags mentalt underläge generellt så jag kommer låta dig få sista ordet och lämna dig därhän för denna gång. Jag är inte intresserad av att sparka på någon som ligger. Men till er andra som läser detta så kan jag informera om att förutom att undantaget är lagstiftat så går det också till så i praktiken.

Bakgrunden är att psykiatrins historia är mörk. Detta är en säkerhetsventil för att man inte ska kunna gömma människor inom psykiatrisk tvångsvård.
Citera
2021-08-11, 19:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Micro du är ju känd på Flashback för att när du har fel så vägrar du erkänna det och det känns som att du är i något slags mentalt underläge generellt så jag kommer låta dig få sista ordet och lämna dig därhän för denna gång. Jag är inte intresserad av att sparka på någon som ligger. Men till er andra som läser detta så kan jag informera om att förutom att undantaget är lagstiftat så går det också till så i praktiken.

Bakgrunden är att psykiatrins historia är mörk. Detta är en säkerhetsventil för att man inte ska kunna gömma människor inom psykiatrisk tvångsvård.
Patientsekretessen är stark, du kommer inte att få ut beslut om vilka som fått LPT från sjukhus, ej heller vilka som befinner sig under vård på sjukhus.

Det paragrafer du hänvisat till och som jag kan hitta handlar om helt andra saker än det du hävdar.

10 kap. Sekretessbrytande bestämmelser och bestämmelser om undantag från sekretess
1 § Att sekretess till skydd för en enskild inte hindrar att en uppgift lämnas till en annan enskild eller till en myndighet, om den enskilde samtycker till det, följer av 12 kap. och gäller med de begränsningar som anges där.

Nödvändigt utlämnande
2 § Sekretess hindrar inte att en uppgift lämnas till en enskild eller till en annan myndighet, om det är nödvändigt för att den utlämnande myndigheten ska kunna fullgöra sin verksamhet.

Partsinsyn och förbehåll
3 § Sekretess hindrar inte att en enskild eller en myndighet som är part i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet och som på grund av sin partsställning har rätt till insyn i handläggningen, tar del av en handling eller annat material i målet eller ärendet.

4§ och 4a§ behandlar också partsinsyn och förbehåll

5§ behandlar Miljöinformation

8 § behandlar Riksdagens dispensbefogenheter
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

Citat:
Undantag från sekretess
[K25]10 § Sekretessen enligt 1 §, 2 § andra stycket, 3-5 §§ och 8 a och 8 b §§ gäller inte

beslut i ärende enligt lagstiftningen om psykiatrisk tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård, om beslutet avser frihetsberövande åtgärd,

Vilken lag hänvisar du till - du får visa, samt citera vad som står i lagen. Hittills hittar jag inget stöd för det du hävdar
Citera
2021-08-17, 19:51
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Det är busenkelt att få reda på vilka som är på en viss anstalt . Men i dokumentet man får så räkna me maskade uppgifter

Man ringer till anstalten eller mailar att man vill ha samtliga placeringsbeslut på berörd anstalt . De är en del jobb me de för anstalten 😁 det är offentlig handling

Några maskeringar behöver man inte räkna med. Beror kanske på om den som avtjänar straffet har skyddade uppgifter men det kan inte vara många som har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in