Citat:
Ursprungligen postat av
Yashimikito
Jag undrar om någon kan svara på följande frågor?
1. Kan man ta reda på vilka de alla personer är som sitter på en anstalt? Alltså om en anstalt har 120 personer. Kan man ta reda på vilka dessa 120 personer är samt vad de har gjort?
I så fall hur går man tillväga?
2. Kan man ta reda på om en viss person besökt en annan person på en anstalt?
3. Vad är skillnaden mellan en anstalt och ett fängelse?
4. Får man ta emot kvinnligt besök på en anstalt och får man ha sex tex.
Hoppas få svar på mina frågor.
Är evigt tacksam för alla svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Virkaren
På grund av sekretess är det ju inte möjligt att få veta exakt vilka som sitter på en viss anstalt. Genom att begära ut handlingar kan man ju alltid få fram vissa namn dock. Exempelvis genom att ringa anstalten och be om att få ut samtliga permissionsbeslut som fattats den senaste månaden. Antar att det är så media brukar göra när de får fram information om intagna. Beslut omfattas nämligen inte av sekretess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Man måste ju dock kunna få reda på om en person är frihetsberövad. Jag vet inte var man vänder sig dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Man vänder sig till den domstol som fattat beslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
De kan väl dock bara bekräfta att det finns en lagakraftvunnen dom om fängelse i ett visst antal månader/år, inte om verkställighet (d.v.s. att personen är intagen på kriminalvårdsanstalt) pågår för närvarande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det finns ett ganska lätt trick för att få reda på om någon sitter på anstalt.
Om du vet personens namn och personnummer så kan du skicka ett brev till personen via kriminalvården.
Kriminalvården vidarebefordrar brevet om personen sitter på anstalt och anger du returadress skickar de tillbaks brevet till dig om personen inte sitter på någon av deras anstalter.
Så får du inte tillbaks brevet så vet du att det skickats till personen i någon anstalt.
Du får visserligen inte reda på vilken anstalt personen sitter på men kan ju be personen kontakta dig i brevet.
Vill personen inte kontakta dig då så är det bara att börja kontakta domstolar för domar mot personen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Känns ändå märkligt att det inte går att ringa Kriminalvården centralt och bara få veta om en person är frihetsberövad eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det är för att det råder sekretess.
Även fångar har rätt till personlig integritet.
Men som sagt. brevmetoden är ett trick att få kriminalvården att oavsiktligt avslöja om någon sitter på anstalt eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Ja men jämför om du är frihetsberövad enligt Lagen om Psykiatrisk tvångsvård. Där är vårdinrättningen skyldig att uppge om du finns där eller inte. Tror inte man kan ringa någonstans centralt men du har ju sekretess där också.
Citat:
Ursprungligen postat av
TattooedFucker
Det är busenkelt att få reda på vilka som är på en viss anstalt . Men i dokumentet man får så räkna me maskade uppgifter
Man ringer till anstalten eller mailar att man vill ha samtliga placeringsbeslut på berörd anstalt . De är en del jobb me de för anstalten 😁 det är offentlig handling
Det behövs inga tricks, eller kontakt med domstolar, för att få reda på vilken anstalt en specifik person sitter på. Det är bara att fråga Kriminalvården. Uppgifter om vid vilken anstalt någon är placerad är offentliga och inte sekretessbelagda, enligt kammarrätten i Jönköpings avgörande i mål nummer 1497-11.
(
https://www.allmanhandling.se/wp-con...ng_1497_11.pdf)
Rätten förtydligade även i sitt avgörande i mål nummer 1699-11 att detta gäller även om det finns en hotbild mot den intagne.
(
https://www.allmanhandling.se/wp-con...ng_1699_11.pdf)
Det borde också, i min åsikt, vara möjligt att begära ut information om vilka som sitter på en specifik anstalt. Det är ju samma information som i ovan, bara att den måste omfattar fler personer och måste sammanställas. Myndigheter är skyldiga att sammanställa information baserat på sina handlingar så länge det inte krävs för mycket arbete. Här lär det väl inte innebära mer arbete än att trycka "Print All," ungefär.
Jag vet inte om besöksloggarna är sekretessbelagda eller ej. Jag skulle inte tro det. Begär att få dem utlämnade och se vad Kriminalvården säger.