Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Instämmer. Det skulle ha varit en kraftfull grävskopa istället. Sedan kanske en mekanisk pincett där man plockar det lösa materialet. Det verkar faktiskt vara lite dålig planering. Överhuvudtaget kanske vi hängt upp oss för mycket vid borrning och istället grävt riktiga gropar med kraftfullare saker. Vi får se om Kineserna kommer med något bättre. Nu tror jag inte heller på nästa års Europeiska Exo-Mars. Den skall ju gå på djupet men man hinner inte ändra instrumenten som redan är monterade. Ja vi får se hur detta utvecklas. Jag tror ändå att Preserverance rover klarar uppgiften snart.
Problemet är kanske att varje mission designas och väljs ut helt isolerat från alla andra. Det förekommer ingen samordning av serier av missions, som det gjorde under rymdkapplöpningen på 1960-talet, eller såsom kineserna nu utforskar Månen. Eller såsom SpaceX utvecklar sin rymdfartsförmåga. Bara den ena rymdsonden efter den andra helt utan någon koordinering eller plan eller gemensam målsättning överhuvudtaget. Statlig verksamhet brukar kallas "planekonomisk", som ett skämt! För den är allt annat än planerad. Bara slumpmässigt kaos från stund till stund. NASA är numera ett exempel på det. Det enda NASA bryr sig om är hudfärgen på den som de låtsas, men aldrig kommer att klara av att skicka till Månen nästa gång, och att döpa nästa rymdteleskop efter en (okänd) kvinna.
ESA/Roscosmos Exomars-rover verkar åtminstone ha en riktig borr-rigg, såsom man skulle göra på Jorden, väl beprövat. Jag tror att snart kommer vi att se gruvbolag designa landare och skicka upp dem med SpaceX till Månen och planeter. Så att nånting äntligen blir gjort.