2021-08-10, 00:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Instämmer. Det skulle ha varit en kraftfull grävskopa istället. Sedan kanske en mekanisk pincett där man plockar det lösa materialet. Det verkar faktiskt vara lite dålig planering. Överhuvudtaget kanske vi hängt upp oss för mycket vid borrning och istället grävt riktiga gropar med kraftfullare saker. Vi får se om Kineserna kommer med något bättre. Nu tror jag inte heller på nästa års Europeiska Exo-Mars. Den skall ju gå på djupet men man hinner inte ändra instrumenten som redan är monterade. Ja vi får se hur detta utvecklas. Jag tror ändå att Preserverance rover klarar uppgiften snart.

Jag var inte särskilt imponerad av kinesernas rover. De verkar ligga flera generationer efter NASA.
Citera
2021-08-10, 07:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. En kompetent och drivande ledare kan göra en enorm skillnad.

Han har en fix idé om att kolonisera Mars. Jag säger inget om det och travesterar lite: Siktar man mot Mars så kanske man når Månen.

Musk är ju redan en av de stora, såsom Edison, Henry Ford, Ransom Olds etc. Eller Nikola Tesla.

Det är bara till att lyfta på hatten.
Citera
2021-08-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag var inte särskilt imponerad av kinesernas rover. De verkar ligga flera generationer efter NASA.

Ja det är 20 års skillnad men jag "tror" nästa kinesiska rover blir väldigt bra och kanske man förstår att man måste gräva riktiga hål eller diken i marken för att få svar. Att borra i klippor och stenar var tyvärr ett sidospår som satt sig i skallarna på NASA.

Jag är ändå optimistisk och tror det kommer att bli bättre sonderingar.
Citera
2021-08-10, 18:39
Medlem
Citat:
Instämmer. Det skulle ha varit en kraftfull grävskopa istället. Sedan kanske en mekanisk pincett där man plockar det lösa materialet. Det verkar faktiskt vara lite dålig planering. Överhuvudtaget kanske vi hängt upp oss för mycket vid borrning och istället grävt riktiga gropar med kraftfullare saker. Vi får se om Kineserna kommer med något bättre. Nu tror jag inte heller på nästa års Europeiska Exo-Mars. Den skall ju gå på djupet men man hinner inte ändra instrumenten som redan är monterade. Ja vi får se hur detta utvecklas. Jag tror ändå att Preserverance rover klarar uppgiften snart.
Problemet är kanske att varje mission designas och väljs ut helt isolerat från alla andra. Det förekommer ingen samordning av serier av missions, som det gjorde under rymdkapplöpningen på 1960-talet, eller såsom kineserna nu utforskar Månen. Eller såsom SpaceX utvecklar sin rymdfartsförmåga. Bara den ena rymdsonden efter den andra helt utan någon koordinering eller plan eller gemensam målsättning överhuvudtaget. Statlig verksamhet brukar kallas "planekonomisk", som ett skämt! För den är allt annat än planerad. Bara slumpmässigt kaos från stund till stund. NASA är numera ett exempel på det. Det enda NASA bryr sig om är hudfärgen på den som de låtsas, men aldrig kommer att klara av att skicka till Månen nästa gång, och att döpa nästa rymdteleskop efter en (okänd) kvinna.

ESA/Roscosmos Exomars-rover verkar åtminstone ha en riktig borr-rigg, såsom man skulle göra på Jorden, väl beprövat. Jag tror att snart kommer vi att se gruvbolag designa landare och skicka upp dem med SpaceX till Månen och planeter. Så att nånting äntligen blir gjort.
Citera
2021-08-10, 19:41
Medlem
Jag har studerat Exo-Mars programmet en del och inte fått bra vibrationer av det. Men idén att forska och borra på djupet är så klart bättre än som Preserverance, borra på ytan.

Men Preserverance viktigaste uppgift är ju att kunna ta prover för analys på jorden, tyvärr inte förrän efter 2030. Det är ruskigt att behöva vänta så länge på en återvändsfarkost som möter Preserverance och tar hand om proverna.

Idag har SpaceX tagit ned Super Heavy BN4 ifrån starplattan och ställt den på transportbandet. Jag antar att den går tillbaka till Highbay för att få något ytterligare skydd runt motordelen men jag är inte säker på exakt vad man egentligen håller på med.

Jag börjar förlora greppet.
Citera
2021-08-10, 21:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag har studerat Exo-Mars programmet en del och inte fått bra vibrationer av det. Men idén att forska och borra på djupet är så klart bättre än som Preserverance, borra på ytan.

Men Preserverance viktigaste uppgift är ju att kunna ta prover för analys på jorden, tyvärr inte förrän efter 2030. Det är ruskigt att behöva vänta så länge på en återvändsfarkost som möter Preserverance och tar hand om proverna.

Idag har SpaceX tagit ned Super Heavy BN4 ifrån starplattan och ställt den på transportbandet. Jag antar att den går tillbaka till Highbay för att få något ytterligare skydd runt motordelen men jag är inte säker på exakt vad man egentligen håller på med.

Jag börjar förlora greppet.

En hel del av stackningen var nog show för att investerare ska lätta på börsen och för att tom tjogtals youtubers sim finns på plats ska få sköna bilder att publicera. Man ska inte underskatta hur mediastyrt detta är.
Citera
2021-08-10, 21:21
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tycker dock han snöade in för mycket på intena skämt om 420 och hur coolt allt är och Musk pratade om att automation är viktigt som om ingen annan indstri i värden skulle veta om hur man industrialiserar. Hade föredragit Scott Manley.

Ja, det är sant! Men efter att ha jobbat inom industrin hela livet med design (och design control) som huvuduppgifter kan jag lova att överföringen från forskning till produktion är en enorm apparat. Ofta är det så som Elon säger; vi på utvecklingssidan har ingen aning om de svårigheter som produktionen har att tampas med! Att bygga en prototyp är enkelt (jag har byggt många), att bygga maskinen som bygger maskinen är utmaningen! (Och, då kommer jag från utvecklingssidan och inte produktionssidan).
Citera
2021-08-10, 21:33
Medlem
Gamlings avatar
Förresten; hörde ni vad SpaceX spelade på högtalarna när de "stackat" Ship 20 på Booster 4?

https://www.youtube.com/watch?v=ZEcqHA7dbwM
Citera
2021-08-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En hel del av stackningen var nog show för att investerare ska lätta på börsen och för att tom tjogtals youtubers sim finns på plats ska få sköna bilder att publicera. Man ska inte underskatta hur mediastyrt detta är.

Jag tror du är på rätt spår här. Och lyckas man senare i september med första försöket kommer riskvilligt kapital att strömma in ännu mer.

Inspiration4 som beräknas ske den 15 september blir också en mycket bra reklam. En helt privat tillställning med nästan icke professionella. Tyvärr är det så att pengarna styr. Enda felet är att det blir med Crew Dragon och inte med Starship.
Citera
2021-08-10, 22:51
Medlem
Sedan tidigare är det klarlagt att Jupiters måne Europa har vatten, den är istäckt och det uppstår ofta sprickor i isen. Det sker också färgskiftningar som gör månen extra intressant.

Nu har det också konstaterats att solsystemets största måne Ganymedes också har vatten men huruvida det också kan finnas i flytande form under ytan är oklart.

Man har också funnit ett magnetbälte men det verkar inte sträcka sig över hela klotet.

Det är bra att vi inte bara har Mars som intressant objekt. Mars kommer först och SpaceX satsar på Mars. Men jag hoppas att intresset också ökar för Jupiters månar. Människan måste ut hur svåra förhållandena än är.
Citera
2021-08-11, 11:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
SpaceX utökar flottan med fartygen Bob & Doug.

https://spaceexplored.com/2021/08/10...ring-recovery/
Citera
2021-08-11, 17:46
Medlem
Fler och fler omständigheter talar nu emot en månlandning redan 2024. Till övriga problem och snål budget läggs nu att det uppstått förseningar i utvecklandet av en ny rymddräkt för månexkursioner. Förseningarna leder också till kostnadsöverskridanden.

Elon Musk har tweetat om att SpaceX själva skulle kunna konstruera en sådan lämplig rymddräkt avsedd för månexkursioner men det hjälper nog inte när dom lagda beställningarna ligger fast. En tilläggsbudget är osannolikt och SpaceX kan inte ta av egna pengar i denna sak.

SpaceX har kontrakt på 2,9 billioner dollar för att utveckla månlandaren Lunar Starship.

Vi får ingen månlandning 2024. Det är inte säkert vi får den 2026 heller. Det börjar luta åt 2027--2028 tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in