2021-08-11, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ok. Du kanske kan återkomma med kommentarer senare, när du satt dig in i ämnet mer ingående?
Själv har jag ingen kännedom i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Blev nyfiken och har "skummat" lite i ämnet. Det som slår mig är att Thomas har nästan "raka rör" till Aristoteles tankevärld. När man tittar närmare Thomas idéer så märker man att han i mångt och mycket har plagierat tankar av Aristoteles verk. Så Thomas´filosofi är uppenbarligen att försöka sammanföra Aristoteles filosofi med kristendomen och kristen teologi.

Av ren nyfikenhet så läste jag en del av Thomas teologi och även Aristoteles filosofi och likheten var i långa stycken slående.

Många av de sk. "kyrkfäderna" var utbildade i grekisk filosofi, och Thomas var inget undantag. Eftersom de var akademiskt utbildade med allt vad det innebar, så det verkar att det kittlade deras akademiska sinnen att använda sina kunskaper i grekisk filosofi, i det de skrev.
Jag ser det som olyckligt och i högsta grad otillbörligt att de sk. kyrkofäderna lät hellenismen kontaminera den ursprungliga kristna tron.

Att den katolska kyrkan anammade en sk. Geocentrisk världsbild var direkt hämtat från grekisk filosofi, inte minst Aristoteles.
När Galileo presenterade sina vetenskapliga rön efter att han studerat universum genom sitt teleskop att den geocentriska världsbilden - ett arv av den hellenistiska tankevärlden - inte var sanningsenlig, så föll han i onåd hos kyrkan och var tvungen mot sitt bättre vetande ta tillbaka allt han kommit fram till, annars hade det slutat mycket illa för honom.

Men med tiden så var det nödvändigt att överge just denna del av det hellenistiska arvet allt eftersom nya vetenskapliga upptäckter gorde sig mer och mer gällande. Dock finns det mycket av hellenistisk inflytande kvar i både katolska, protestantiska och även den ortodoxa kyrkans teologi.

Absolut, du gör en viktig observation. Redan Tertullianus utbrast på 200-talet: Vad har Aten gemensamt med Jerusalem?
Ja, redan på antiken existerade en friktion mellan hellenistisk filosofi och judisk teologi. Det är ett mycket vitt ämne, men min åsikt är ändå att den hellenistiska begreppsapparaten har tjänat kristendomen väl i att uttrycka komplicerade detaljer av trons väsen, speciellt i kommunikationen med andra icke-kristna.
Och ja, det är sant att Thomas av Aquino influerades av Aristoteles, faktum är att han ofta refererar till och citerar Aristoteles i Summa Theologiae. Men det kan vara värt att notera att han inte var ensam i detta, det fanns flera andra rörelser i kyrkan under samma tid som på olika sätt förhöll sig till Aristoteles. Ett exempel är averrositerna vilka influerades av den islamiske filosofen Averroes (Ibn Rushd) och hans kommentarer till Aristoteles.

Jag vill också göra dig uppmärksam på att trådens syfte inte var att framhäva min egen kunskap i thomistisk teologi och filosofi, utan främst att länka till dominikanernas YouTube-kanal. De har, till skillnad från mig, ingående kunskap i ämnet. Men jag kommer lära mig i takt med att tiden går. Frågor som dina är viktiga steg på vägen, så tusen tack.
Citera
2021-08-11, 18:53
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Absolut, du gör en viktig observation. Redan Tertullianus utbrast på 200-talet: Vad har Aten gemensamt med Jerusalem?
Ja, redan på antiken existerade en friktion mellan hellenistisk filosofi och judisk teologi. Det är ett mycket vitt ämne, men min åsikt är ändå att den hellenistiska begreppsapparaten har tjänat kristendomen väl i att uttrycka komplicerade detaljer av trons väsen, speciellt i kommunikationen med andra icke-kristna.
Och ja, det är sant att Thomas av Aquino influerades av Aristoteles, faktum är att han ofta refererar till och citerar Aristoteles i Summa Theologiae. Men det kan vara värt att notera att han inte var ensam i detta, det fanns flera andra rörelser i kyrkan under samma tid som på olika sätt förhöll sig till Aristoteles. Ett exempel är averrositerna vilka influerades av den islamiske filosofen Averroes (Ibn Rushd) och hans kommentarer till Aristoteles.

Jag vill också göra dig uppmärksam på att trådens syfte inte var att framhäva min egen kunskap i thomistisk teologi och filosofi, utan främst att länka till dominikanernas YouTube-kanal. De har, till skillnad från mig, ingående kunskap i ämnet. Men jag kommer lära mig i takt med att tiden går. Frågor som dina är viktiga steg på vägen, så tusen tack.
Tack för svaret, Tubbo. Ja mina kunskaper är minimala på det här området, men tack själv, Tubbo, ditt inlägg gjorde att jag blev nyfiken. Men som sagt jag har inte haft så mycket tid att fördjupa mig i just denna fråga. Vad gör man då? Man får försöka skumma i ämnet lite allmänt för att sedan återkomma när man hittar någonting intressant.

Vad beträffar andra grekiska filosofer och deras tankebyggen så får jag väl försöka sätta mig in och "brainstorma" lite på egen hand.
Ska försöka "speed-studera" lite även om Sokrates och Platon. Klart är att dessa goa gubbar var stora tänkare och de hade säkert många intressanta tankebyggen som kan vara värt att titta lite närmare på, även om jag drar öronen åt mig när man försöker göra en mix av den grekiska filosofin och kristen teologi.
Min omedelbara känsla är dock att jag kommer inte offra jätte mycket tid och krafter för att "snöa in mig" i hellenismen. Bible rules! Det kan förstås finnas ett och annat intressant att dryfta om...
Citera
2021-08-13, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ett exempel är averrositerna..

Jag stavade fel. Jag menade averroisterna. För den som vill läsa mer om averroismen finns en länk här.

Tack igen, Megalit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Averroism
Senast redigerad av Tubbo 2021-08-13 kl. 23:17. Anledning: Problem med länkar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in