Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Alltså, jag vill inte göra intryck på att jag har studerat thomistisk teologi på ett genomgående sätt. Det är en resa jag just påbörjat. Därför är de första fyra punkter jag kan nämna är de fyra första punkterna i Summa Theologiae. De behandlar sakral doktrin i allmänhet, och om teologi är en vetenskap överhuvudtaget.
Blev nyfiken och har "skummat" lite i ämnet. Det som slår mig är att Thomas har nästan "raka rör" till Aristoteles tankevärld. När man tittar närmare Thomas idéer så märker man att han i mångt och mycket har plagierat tankar av Aristoteles verk. Så Thomas´filosofi är uppenbarligen att försöka sammanföra Aristoteles filosofi med kristendomen och kristen teologi.
Av ren nyfikenhet så läste jag en del av Thomas teologi och även Aristoteles filosofi och likheten var i långa stycken slående.
Många av de sk. "kyrkfäderna" var utbildade i grekisk filosofi, och Thomas var inget undantag. Eftersom de var akademiskt utbildade med allt vad det innebar, så det verkar att det kittlade deras akademiska sinnen att använda sina kunskaper i grekisk filosofi, i det de skrev.
Jag ser det som olyckligt och i högsta grad otillbörligt att de sk. kyrkofäderna lät hellenismen kontaminera den ursprungliga kristna tron.
Att den katolska kyrkan anammade en sk. Geocentrisk världsbild var direkt hämtat från grekisk filosofi, inte minst Aristoteles.
När Galileo presenterade sina vetenskapliga rön efter att han studerat universum genom sitt teleskop att den geocentriska världsbilden - ett arv av den hellenistiska tankevärlden - inte var sanningsenlig, så föll han i onåd hos kyrkan och var tvungen mot sitt bättre vetande ta tillbaka allt han kommit fram till, annars hade det slutat mycket illa för honom.
Men med tiden så var det nödvändigt att överge just denna del av det hellenistiska arvet allt eftersom nya vetenskapliga upptäckter gorde sig mer och mer gällande. Dock finns det mycket av hellenistisk inflytande kvar i både katolska, protestantiska och även den ortodoxa kyrkans teologi.