2021-08-11, 13:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja. I USA så är deras kultur byggd på frihet att göra vad man vill. Därför ser det ut som det gör nu. Jag har inget problem att folk väljer att ha olika identiteter. Så länge inte identiteterna leder till förslumning och värdelöst folk odlas upp.

Du menar att svensken kommer bli mera libertariansk av sig?

Jag tror inte medierna kommer följa med åsiktsändringen. Det är snarare att medierna kommer påverka svensken så mycket som det går. Politikerna och journalister samarbetar.
Nej, jag menar inte att svensken kommer bli libertian, det vore på att hoppas på för mycket.
Det kommer fortfarande vara flockmentalitet och en åsikt i taget som gäller. Där nu denna majoritetsåsikt är i linje med (S)/(C) - oavsett vad man röstar på - kommer detta inom inte alltför lång tid skiftas till (SD)-åsikter.
Citera
2021-08-11, 14:21
Medlem
Fel post
Senast redigerad av Mash08 2021-08-11 kl. 14:28.
Citera
2021-08-11, 14:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, jag menar inte att svensken kommer bli libertian, det vore på att hoppas på för mycket.
Det kommer fortfarande vara flockmentalitet och en åsikt i taget som gäller. Där nu denna majoritetsåsikt är i linje med (S)/(C) - oavsett vad man röstar på - kommer detta inom inte alltför lång tid skiftas till (SD)-åsikter.

Ja. Du menar att folk kommer bli en aning konservativa och inse bristerna i liberala ideologin, eller menar du att folk kommer inse att mantrat "Allas lika värde" och "Värdegrund" är bara ett hittepå och nu börjar alla leva efter Darwins teorier, vilket är en naturlag.
Citera
2021-08-11, 15:01
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Biden gör inte alls rätt. Både Trump och Biden har gjort helt fel när man drar sig ur på det här sättet.
Värst var ju ändå sveket mot kurderna (vilket också vettiga republikaner kritiserade), men också Afghanistan är illa och kommer påverka omvärlden i flera år.

Det finns protester också mot Biden, men än så länge så har Biden majoriteten av medierna på sin sida. Trump hade majoriteten av medierna emot sig, han förklarade ju öppet krig mot medierna. It started badly and went downhill from there.

Att jämföra sveket mot kurderna och tillbakadragningen från Afghanistan visar att man inte har en aning om vad man snackar om.

Kurderna kunde iaf med amerikansk hjälp besegra terroristerna, till skillnad emot den afghanska militären som lägger benen på ryggen så fort de såg en taliban.

Problemet med den statsapparaten och militären är att de är genomkorrupt, gravt inkompetenta, inflitrerade av talibanska agenter och mer intresserade att skydda sina egna. Ett exempel är att NATO Training Mission-Afghanistan (NTM-A) har utbildat militären sen 2009 men de kan ändå inte besegra en "rag-tag" arme av talibaner utan att amerikanska förband hjälper till.

Vad är då lösningen? Endless wars?
Citera
2021-08-11, 15:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Att jämföra sveket mot kurderna och tillbakadragningen från Afghanistan visar att man inte har en aning om vad man snackar om.

Kurderna kunde iaf med amerikansk hjälp besegra terroristerna, till skillnad emot den afghanska militären som lägger benen på ryggen så fort de såg en taliban.

Problemet med den statsapparaten och militären är att de är genomkorrupt, gravt inkompetenta, inflitrerade av talibanska agenter och mer intresserade att skydda sina egna. Ett exempel är att NATO Training Mission-Afghanistan (NTM-A) har utbildat militären sen 2009 men de kan ändå inte besegra en "rag-tag" arme av talibaner utan att amerikanska förband hjälper till.

Vad är då lösningen? Endless wars?
Jag skrev ju också att sveket mot kurderna var värre. Det var ju helt fantastiskt cyniskt och dessutom impulsivt av Trump som förvånade den egna militären. Sedan kan alla saker jämföras utan att man ska skälla ut för varandra för okunskap.

Det finns ingen enkel lösning i Afghanistan. Men grundproblemet är att USA gått in och gjort massor med löften som man nu helt sonika bryter. Då hade det varit bättre att inte gått in från början, även om det nu är historia. USA får väl göra som man gjorde under Sovjet-invasionen och stödja gerillagrupper med vapen och träning, men nu stödja andra grupper (eftersom de som man då stödde numera är fienden). Sedan är det klart att det krävs en folkvilja att försvara sig mot Talibanerna. Finns inte det så hjälper ingenting.
Citera
2021-08-11, 15:39
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
När Trump drog hem militären från Syrien så var det riktiga protester från vänstern. "Man sviker kurderna" menade HBQTXYZÅÄÖBBQ-vänstern.

Nu när Biden drar hem militären från Afghanistan, så blir det enormt kaos. Jaha? Varför inga protester nu mot Biden?

Självklart gör Biden rätt, men varför protesterade folk mot Trump då?

Olika geopolitiska lägen i Syrien vs Afghanistan. Det skadar inte USA att lämna Afghanistan, snarare tvärtom. Det skadar dock USAs intressen att lämna Syrien.
Citera
2021-08-11, 15:57
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Jag skrev ju också att sveket mot kurderna var värre. Det var ju helt fantastiskt cyniskt och dessutom impulsivt av Trump som förvånade den egna militären. Sedan kan alla saker jämföras utan att man ska skälla ut för varandra för okunskap.

Det finns ingen enkel lösning i Afghanistan. Men grundproblemet är att USA gått in och gjort massor med löften som man nu helt sonika bryter. Då hade det varit bättre att inte gått in från början, även om det nu är historia. USA får väl göra som man gjorde under Sovjet-invasionen och stödja gerillagrupper med vapen och träning, men nu stödja andra grupper (eftersom de som man då stödde numera är fienden). Sedan är det klart att det krävs en folkvilja att försvara sig mot Talibanerna. Finns inte det så hjälper ingenting.

Ah okej, då misstolkade jag dig.

Exakt, USA och väst försökte pracka på Afghanistan västerländsk demokrati men förstod inte att:
Citat:
The Lessons Learned interviews show the grandiose nation-building project was marred from the start.

U.S. officials tried to create — from scratch — a democratic government in Kabul modeled after their own in Washington. It was a foreign concept to the Afghans, who were accustomed to tribalism, monarchism, communism and Islamic law.

Kan rekommendera denna läsning:
https://www.washingtonpost.com/graphics/2019/investigations/afghanistan-papers/afghanistan-war-confidential-documents/
Senast redigerad av squeaky 2021-08-11 kl. 15:59.
Citera
2021-08-11, 17:50
Medlem
TrotylHasses avatar
Det lär knappast bli några protester. Vem egentligen tycker det är en bra idé att fortsätta slösa pengar och liv på det hopplösa fallet Afghanistan? Alla USAs presidenter sen Georg W Bush har velat dra sig ur, men Trump var den första med tillräcklig viljestyrka att beordra USAs militär att dra sig tillbaka på riktigt.

Detta fiaskoprojekt understryker vilken sopa Georg W Bush var. USAs i särklass sämste president senaste 50 åren.
Citera
2021-08-12, 23:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Olika geopolitiska lägen i Syrien vs Afghanistan. Det skadar inte USA att lämna Afghanistan, snarare tvärtom. Det skadar dock USAs intressen att lämna Syrien.

Vilka intressen?
Olja?
Citera
2021-08-12, 23:39
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Vilka intressen?
Olja?

Framför allt strategiska. Syrien är granne till Israel och har goda relationer till både Iran som Hizbollah och ligger mitt i Mellanösterns krutdurk. Där vill USA fortfarande spela, så länge det nu orkar.
Citera
2021-08-13, 03:22
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Vilka intressen?
Olja?
Finns garanterat amerikanska vapentillverkare som sitter och slickar sig om läpparna nu; det är ju dem som tjänar mest på om landet glider in i anarki; vilket på sikt, mest sannolikt, leder till att nya jättekonflikter blossar upp. Lyssnar man på vittnesmålen från regionen så går genast tankarna tillbaka till tiden när kalifatet i Irak/Syrien byggdes upp. Och vad vi kan säga om det, såhär i efterhand, tyvärr, är att den välorganiserade terroristapparaten arbetar väldigt snabbt och effektivt. Men uppenbarligen gör inte det särskilt mycket utifrån ett nationellt säkerhetsperspektiv. För Pentagon bedömer nog, att när väl risken som terroristerna utgör, stigit så pass mycket att man behöver agera kraftfullt igen, så kan man istället för traditionella marktrupper, börja sätta in stridsvagnar, drönare, maskingevär som drivs av artificiell intelligens.

I mina konspiratoriska öron så låter ett sånt förlopp väldigt logiskt. Krigföring handlar ju minst lika mycket om att vinna stridserfarenhet, och för att försäkra sig om att inget annat land i världen kommer i närheten av USA's, så måste strategiska och operationella mål vidareutvecklas. Och det behovet kan du aldrig tillfredsställa fullt ut genom att öva i simulatorer.
Citera
2021-08-13, 04:35
Bannlyst
Citat:
När Trump drog hem militären från Syrien så var det riktiga protester från vänstern. "Man sviker kurderna" menade HBQTXYZÅÄÖBBQ-vänstern.

Nu när Biden drar hem militären från Afghanistan, så blir det enormt kaos. Jaha? Varför inga protester nu mot Biden?

Självklart gör Biden rätt, men varför protesterade folk mot Trump då?
Jag råkar tala MAGA flytande så jag tar mig friheten att översätta Finnens sista mening:
"Jag bryr mig inte"

Ganska svag trådstart Tommie. Vad sägs om att inte starta några trådar om falska ekvivalenser i fortsättningen?

Exempel på en falsk ekvivalens:
När Trump köpte horor som pissade ner hans säng. Då blev det ett enormt ramaskri

MEN

När privatpersonen joe bidens son Hunter köpte horor och rökte crack då är det helt knäpptyst..
Varför inga protester mot biden?

Jag föreslår att du tar alla de enskilda stunder av föreställt hyckleri och skriver det i den stora tråden om Biden. Istället för att starta trådar efter trådar om exakt samma sak.

Sen återstår möjligheten att jag missförstått trådsyftet och att du egentligen vill diskutera varför Orange Man är bad. Isåfall välkomnar jag den diskussionen.

Här är de spår jag skulle vilja utforska
1)Han är Orange
2) Han stal 1.6miljarder dollar under tiden han var president (ja,jag vet att han gav bort sin lön. Hela 400k usd och skattade 750usd på hela sin lön,men jag råkar tro att man inte ska stjäla miljarder när man innehar landets högsta ämbete.)
3)Han ogillar Svenskar"last night in sweden"citatet som syftar på skåningar

Trump and Biden have shared the same cowardice when it comes to afghanistan. America will pay the geopolitical consequences. They will be worse than those responsible ever imagined. Europe would do well to prepare itself.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in