Citat:
Dock skulle jag inte kalla ett EW-system baserat på Galliumnitrid (GaN) för gammal skåpmat. Det är mig veterligen det första flygplanet i världen som utrustas med tekniken, och ger garanterat ett stort lyft över äldre GaAs-system som är standard idag. Är det något SAAB ska skryta med så är det just EW förmågan, då det kommer ta många år innan konkurrenterna får liknade teknik.
Det handlar fortfarande om en långsam evolution av systemet, även om antennerna är uppgraderade till en helt nya standard. Man hade kunnat få ett betydligt vassare system om man satsat mer, men då har det också kommit med mycket större risk, prislapp och tidslinje. Man hade heller inte kunnat köpt in systemet utan skulle behövt utveckla det själv. Man har gått för en beprövad lösning.
Det är absolut inget fel på det kommande EW-systemet (inte heller det nuvarande för den delen). De är dock heller absolut inte så överlägsna mot de andra flygens teknik som vi svenskar gärna vill tro.
Så som Natoländerna Kroatien och Grekland väldigt nyligen gjorde? Eller Tjeckien och Ungern med för den delen?
"Hålla sig väl med USA"-argumentet börjar bli så tröttsamt och långdraget...
Sanningen är att anledningen till att de flesta västerländska länderna vänder sig till just USA är för att de i princip alltid sitter på den bästa lösningen när det kommer till stridsflyg. De har de vassaste systemen och de har störst användarbas vilket gör det fördelaktigt i det långa loppet.
Det är bara att jämföra med andra system. Ta stridsvagnar som ett exempel. USA sitter på ett riktigt bra system där, men inte det bästa. Därför ser vi världen över att de flesta länderna inte använder amerikanska vagnar. Så skulle det självfallet inte vara om argumentet att alla länder måste hålla sig väl med USA var sant.
Citat:
Om AWACS hade varit en viktig och prioriterad fråga så hade Finland redan haft dem i dagsläget. Visst har de, som alla andra länder, en försvarsbudget som måste hållas. Men hade det varit av vikt så hade ett rikt land som Finland anskaffat det sedan länge.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Globaleye slängs in i den svenska offerten för att få upp kapabiliteteln i Gripen gentemot F-35. Finnarna kommer förmodligen inte att uppskatta detta, då hela stridsflygets nytta står och faller med enbart två stora och långsamma plattformar.