2020-11-26, 13:55
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Morsans gubbe bekräftade det också

Det var väl därför det blev en sån folksuccé. Sågades av journalister, hyllades av folket. Antagligen för att folk kunde relatera till filmen.
Citera
2020-11-29, 01:45
Medlem
shrimpflavors avatar
Är detta den manligaste filmen som någonsin gjorts?
Citera
2020-11-29, 02:51
Medlem
JackBurtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Är detta den manligaste filmen som någonsin gjorts?

Nej, men en av dom bästa svenska komedier som någonsins gjorts tillsammans med "Sällskapsresan", "Göta Kanal" och " Att Angöra En Brygga".
Citera
2020-11-29, 02:54
Medlem
Jädrigt bra film.
Tyvärr finns det ett visst vemod i dessa filmer då det är från ett bättre Sverige i en svunnen tid.
Citera
2021-08-04, 22:36
Medlem
Såg precis Repmånad igen. Hade nästan glömt bort vilken sjukt bra film det är. Älskar karaktären Oskar Löfgren som spelas av Janne Loffe Carlsson.
Citera
2021-08-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
jag håller med. visserligen gick han under annat namn, men det är solklart att det är samma karaktär. och samma överbeskyddande mamma och nästan samma jobb. en tragisk mamma-figur som finner kärleken. typ samma som i sällskapsresefilmerna..

Fast ändå med rätt tydliga nyansskillnader. Åberg i Repmånad är mer bara en timid och småtöntig typ som man kan misstänka har huvet på skaft men får stå tillbaka i lumparmiljö. Till skillnad från den vandrande katastrof som är Stig-Helmer.
Citera
2021-08-19, 19:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Pytt i panna var klassikern, på vissa krogar gick samma tallrik in och ut hela kvällen.

Repmånad är en av de bästa Svenskproducerade filmer jag sett, den är mycket bra. Jag gjorde repövning 1991 förresten, och då gjorde vi helikoptern så att säga. (inte den med kuken) Vi blev stoppade av en mc-ordonnans som sa att vägen var sprängd.

Men det sket vi i. Ordonnansen blev så förbannad så han kastade Ak-fyran i backen. Befälet vi hade då var en före detta fänrik som var grymt skön, (han gjorde också repövning) Befälet skrek "Runka upp stridskuken" och skrattade. Sedan drog vi med T-21:an över den "sprängda" vägen.
På Lejonet i Olskroken var det samma smörgås som åkte in och ut och gubbarna satte en tändsticka i smörgåsen varje gång den kom fram.
Citera
2022-02-28, 12:17
Medlem
En skön tillbakablick hur man kan ta sig över en sprängd bro
Repmånad klipp: https://www.youtube.com/watch?v=JKSdYKmgmC4
Citera
2022-02-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalStar
Såg precis Repmånad igen. Hade nästan glömt bort vilken sjukt bra film det är. Älskar karaktären Oskar Löfgren som spelas av Janne Loffe Carlsson.
I stort sett allting med Loffe från 70/80-talet är guld, finns en del gamla filmer med honom på SVTPlay/ÖppetArkiv, Vem älskar Yngre Frej och nån mer eller vad dom heter.

Även hans musicerande från den eran är guld, han var gammal jazztrummis av rang. Jag hittade en spellista på Spotify som hade allt Loffe har spelat på, var hur mycket plattor som helst i den jag inte hade en aning om han var med på, Complete Loffe Carlsson eller nåt sånt hette den.

Men denna tråden påminde mig tacksamt om att börjar bli dags att se om Repmånad och Göta Kanal snart, var några år sen senast faktiskt. Dom finns väl på CMore än idag om dom inte plockat bort dom därifrån. Även Sällskapsresan och emellanåt utskällda Kalabaliken i Bender hör nog till. Jag håller på och plöjer gamla klassiker på CMore kronologiskt, är framme vid 1971 tror jag, så jag börjar närma mig ovan nämnda filmer. Senast sedda var Rötmånad, den hade jag missat förut, den stod upp lite sett till vad som syntes mycket av.
Citera
2022-02-28, 14:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
I stort sett allting med Loffe från 70/80-talet är guld, finns en del gamla filmer med honom på SVTPlay/ÖppetArkiv, Vem älskar Yngre Frej och nån mer eller vad dom heter.

Även hans musicerande från den eran är guld, han var gammal jazztrummis av rang. Jag hittade en spellista på Spotify som hade allt Loffe har spelat på, var hur mycket plattor som helst i den jag inte hade en aning om han var med på, Complete Loffe Carlsson eller nåt sånt hette den.

Men denna tråden påminde mig tacksamt om att börjar bli dags att se om Repmånad och Göta Kanal snart, var några år sen senast faktiskt. Dom finns väl på CMore än idag om dom inte plockat bort dom därifrån. Även Sällskapsresan och emellanåt utskällda Kalabaliken i Bender hör nog till. Jag håller på och plöjer gamla klassiker på CMore kronologiskt, är framme vid 1971 tror jag, så jag börjar närma mig ovan nämnda filmer. Senast sedda var Rötmånad, den hade jag missat förut, den stod upp lite sett till vad som syntes mycket av.

Han fick ju Jamma med Jimmi Hendrix och Hendrix gjorde en Cover på Hanson & Carlsson Tax Free
https://youtu.be/L1ZE4d8ER90
Citera
2022-02-28, 14:58
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
En skön tillbakablick hur man kan ta sig över en sprängd bro
Repmånad klipp: https://www.youtube.com/watch?v=JKSdYKmgmC4

Sista vilan

https://cdn.ebs.newsner.com/wp-conte...tahalsning.jpg
Citera
2022-02-28, 16:13
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBurton
Nej, men en av dom bästa svenska komedier som någonsins gjorts tillsammans med "Sällskapsresan", "Göta Kanal" och " Att Angöra En Brygga".
Att inte kasta in Torsk på Tallinn där är en dödssynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in