2021-08-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kul att du högg på den Jag skrev "kan vara" urkundsförvanskning/urkundsförfalskning. Såväl mäklaren Erik Hedlund som Ebba kan ha gjort sig skyldiga till alla möjliga brott. Hittills har Ebba som alla vet gjort sig skyldig till grovt förtal. Det finns inget som säger att det stannar där.

Resten av inlägget ignorerade du i vanlig ordning. De är så Ebbas Trumpeter agerar i tråden.
Kommer Erik Hedlund att vittna om att han postdaterat sin värdering av Esbjörns fastigheter och under ed erkänna att han medvetet angett ett felaktigt värderingsdatum i det värderingsdokument som lämnats in till tingsrätten?
Varför inte titta i inlaga 82 i rätten. Där framgår följande:

” Vittnesförhör med Erik Hedlund. Han ska höras om den värdering som genomförts av fastigheterna Uppsala Marielund 7:1 och 4:77 i augusti 2020 samt om värde- utvecklingen avseende fastigheter i Uppsalaområdet mellan augusti 2020 och januari/februari 2021 generellt.
Förhöret åberopas till styrkande av
- att fastigheterna i augusti 2020 värderats till 4 200 000 kr (+/- 200 000 kr) och att
den mellan parterna överenskomna köpeskillingen om 3 900 000 kr därför inte innebär att det förelåg något uppenbart missförhållande mellan köpeskillingen och fastigheternas värde,
- att den åberopade värderingen är genomförd inför köpekontraktets undertecknande och att värdetidpunkten är augusti 2020, samt
- att den i augusti 2020 genomförda värderingen utifrån värdeutvecklingen på fastigheter i Uppsalaområdet efter denna tidpunkt ligger på i stort sett samma nivå som den i februari 2021 genomförda värderingen av Densia.”

Dvs värdering var gjord innan påskrift och han kommer att vittna om det. Du behöver inte spekulera längre.
2021-08-11, 08:40
Medlem
Citat:
Hur kan Ebba ha använt en värdering som är utskriven den 8 oktober som underlag för banklån som beviljades ungefär två månader tidigare?
Varför tror du att man måste ha en utskriven värdering för att få lån? Banken gör en egen värdering oftast. Har du aldrig köpt hus?
Jag har köpt hus flera gånger och banken har aldrig frågat efter en separat utskriven värdering från nån mäklare.
2021-08-11, 08:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför inte titta i inlaga 82 i rätten. Där framgår följande:

” Vittnesförhör med Erik Hedlund. Han ska höras om den värdering som genomförts av fastigheterna Uppsala Marielund 7:1 och 4:77 i augusti 2020 samt om värde- utvecklingen avseende fastigheter i Uppsalaområdet mellan augusti 2020 och januari/februari 2021 generellt.
Förhöret åberopas till styrkande av
- att fastigheterna i augusti 2020 värderats till 4 200 000 kr (+/- 200 000 kr) och att
den mellan parterna överenskomna köpeskillingen om 3 900 000 kr därför inte innebär att det förelåg något uppenbart missförhållande mellan köpeskillingen och fastigheternas värde,
- att den åberopade värderingen är genomförd inför köpekontraktets undertecknande och att värdetidpunkten är augusti 2020, samt
- att den i augusti 2020 genomförda värderingen utifrån värdeutvecklingen på fastigheter i Uppsalaområdet efter denna tidpunkt ligger på i stort sett samma nivå som den i februari 2021 genomförda värderingen av Densia.”

Dvs värdering var gjord innan påskrift och han kommer att vittna om det. Du behöver inte spekulera längre.
Jag har läst inlagan och kärandesidans påståenden. Så vitt jag vet har mäklaren Erik Hedlund inte bekräftat dessa påståenden utan min fråga från inlägget du citerade kvarstår:
Citat:
Kommer Erik Hedlund att vittna om att han postdaterat sin värdering av Esbjörns fastigheter och under ed erkänna att han medvetet angett ett felaktigt värderingsdatum i det värderingsdokument som lämnats in till tingsrätten?

Om Erik Hedlund medger att det värderimgsdatum står I värderingen han undertecknat är lögn sjunker både hans trovärdighet och värderingens bevisvärde som stenar. Domstolar gillar inte att folk ljuger.
2021-08-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Var har du fått det ifrån att Theo friskriver sig från ansvar? Jag tror inte du förstår att Theo mycket riktigt friskrivit sig från mäklaransvar då han inte mäklar fastigheten - men ansvaret för skrivuppdraget har han inte avsagt sig. Du måste lära dig skillnaden på ett mäklaruppdragen och ett skrivuppdrag. Varför åta sig ansvarsfördelning något man aldrig gjort?
Vi har ju gått igenom det här typ 100 gånger...

Theo har haft ett skrivuppdrag, det är alla överens om.
Enligt FMI som reglerar hur en person som utger sig för att vara mäklare ska agera vid ett skrivuppdrag så ingår att mäklaren ska (inte valfritt) djupintervjua båda parterna för att skaffa sig tillräckligt med information kring affären. Det är fortfarande mäklaren som har omsorgsplikt, dvs frågor och annat som behöver lösas är det mäklaren som ska sköta.

Min poäng är att under denna djupintervju och kontroll av utestående frågor så borde Theo ha fått en klar bild över Esbjörns vilja eller ovilja att sälja. Han borde även fått en klar bild över prisbilden och vad som avses ingå i den. Theo, om han har gjort sitt jobb rätt, borde sitta inne med många av de svar som vi söker kring affären. Har Theo enkom utgått från vad Ebba Busch sagt och inte haft en dialog med Esbjörn så ställer det inte honom i god dager mot FMI, Esbjörns advokater skulle då även kunna använda han till ett vittne för att visa på att affären inte alls genomförts på ett korrekt vis.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
2021-08-11, 08:51
Medlem
Citat:
Kul att du högg på den Jag skrev "kan vara" urkundsförvanskning/urkundsförfalskning. Såväl mäklaren Erik Hedlund som Ebba kan ha gjort sig skyldiga till alla möjliga brott. Hittills har Ebba som alla vet gjort sig skyldig till grovt förtal. Det finns inget som säger att det stannar där.

Resten av inlägget ignorerade du i vanlig ordning. De är så Ebbas Trumpeter agerar i tråden.
Jag kommenterar vad jag vill ur dina inlägg, du är mig veterligt ingen debattledare i tråden som bestämmer hur man ska diskutera. Jag förstår inte varför mäklaren skulle vittna under ed om dina fantasier, han måste väl berätta sanningen?
2021-08-11, 08:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför tror du att man måste ha en utskriven värdering för att få lån? Banken gör en egen värdering oftast. Har du aldrig köpt hus?
Jag har köpt hus flera gånger och banken har aldrig frågat efter en separat utskriven värdering från nån mäklare.
Fråga fnirp. Han tror att Ebba kan ha använt värderingen för att få sitt huslån.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om värderingen använts av Ebba för att få sitt lån, så var det något som skedde före tillträdesdagen. Dvs då existerade värderingen i god tid innan 16 september.

Det borde alltså finnas en värdering gjord av Ebbas bank innan köpekontraktet skrevs under av parterna. Hur kan det komma sig att den värderingen inte lämnats in till tingsrätten?

( jodå, jag känner till att de värderingar som görs av banker innan de beviljar huslån inte är hemliga för den som ansöker om lånet)
2021-08-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om värderingen använts av Ebba för att få sitt lån, så var det något som skedde före tillträdesdagen. Dvs då existerade värderingen i god tid innan 16 september.

Det står till och med i köpekontraktet §15 "Köparen har finansiering klar".

Jag ser detta som ett rimligt scenario:

Ebba går till Swedbank för att se om hon kan få låna pengar till bostaden. Swedbank gör en värdering via Värderingsdata (Värdering 1).

Eftersom att dessa värderingar är baserade på en relativt generell statistik så beställer hon även en värdering av Notar för att få en bättre indikation på värdet på just den fastigheten eftersom att skickat är så pass dåligt.
2021-08-11, 09:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kommenterar vad jag vill ur dina inlägg, du är mig veterligt ingen debattledare i tråden som bestämmer hur man ska diskutera. Jag förstår inte varför mäklaren skulle vittna under ed om dina fantasier, han måste väl berätta sanningen?

Har du helt missat att den som ska vittna i en rättegång först avlägger en ed?

Visst kan Erik Hedlund medge att det värderimgsdatum står I värderingen han undertecknat är påhittat om han vill. Då sjunker både hans trovärdighet och värderingens bevisvärde som stenar. Ebba har satt honom i en rävsax. Hur han än gör ställer han till det för sig, eftersom den som medvetet talar osanning under ed, eller låter bli att berätta det som han vet, kan dömas för mened. Han har att välja mellan pest och kolera.
2021-08-11, 09:11
Medlem
Citat:
Tack!

Här står det att Theo Dietz haft telefonkontakt med Esbjörn. Då är det bekräftat. Tyvärr vill Theo inte säga något mer.

Det är märkligt att Ebba inte kallat Theo som vittne. I egenskap av mäklare har han ju också ett oberoende som inte hennes vänner och mamma har. Han borde ju kunna redogöra utförligt för att Esbjörn förstod avtalet, var nöjd med priset och ville sälja osv. Eller kan inte Theo det? Som StorstBastVackrast talat om har Theo redan blivit anmäld till FMI två gånger innan han anmäldes för detta ärende. Det tyder på att Theo inte utför sina uppdrag som mäklare helt schysst mot alla parter. Återstår att se om Theo blir fälld den här gången. Hittills har han klarat sig undan.
varför SKULLE an säga något mer...?
Du måsteju vara något alldeles särdeles om du springer runt och talar med kreti och pleti - för att inte glömma media - om affärer du gjort i jobbet. Du tror inte det är lite av en förtroendefråga? Att man håller käft? DU förefaller extremt ung, naiv och helt utan förståelse för hur det fungerar i det stora världen, utanför mamma och pappas trygga famn.
Eftersom ingen har haft något att invända mot kontraktet så finns ingen anledning att berätta vitt och brett om någon. Och återigen så är det väl alldeles självklart att han friskriver sig från mäklaruppdraget då han aldrig mäklade bostaden. Brännström är en alldeles särdeles usel människa som sprider vad lögner han serveras av binninge - och de som sväljer dem med hull och hår är inte mycket bättre.
Senast redigerad av martinator 2021-08-11 kl. 09:15.
2021-08-11, 09:12
Medlem
Citat:
Jag har läst inlagan och kärandesidans påståenden. Så vitt jag vet har mäklaren Erik Hedlund inte bekräftat dessa påståenden utan min fråga från inlägget du citerade kvarstår:

Om Erik Hedlund medger att det värderimgsdatum står I värderingen han undertecknat är lögn sjunker både hans trovärdighet och värderingens bevisvärde som stenar. Domstolar gillar inte att folk ljuger.
Om han ljuger kanske. Nu har ju dateringen ingen påverkan i sak avseende värdet pga den korta tiden.

Varför utgår du ifrån att dateringen är avsiktligt fel? Det är lätt gjort att i en mall missa att ändra datumet om det är automatgenererat. Han har inte dolt dateringen och den finns med som not i tidigare inlagor.

Jag tror inte hans trovärdighet kommer att påverkas av ett slarvfel som de påpekat tidigare. Fel inträffar hela tiden och om det uppmärksammas så sänks inte trovärdigheten utan snarare stärks.
2021-08-11, 09:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det står till och med i köpekontraktet §15 "Köparen har finansiering klar".

Jag ser detta som ett rimligt scenario:

Ebba går till Swedbank för att se om hon kan få låna pengar till bostaden. Swedbank gör en värdering via Värderingsdata (Värdering 1).

Eftersom att dessa värderingar är baserade på en relativt generell statistik så beställer hon även en värdering av Notar för att få en bättre indikation på värdet på just den fastigheten eftersom att skickat är så pass dåligt.
Hur kan det komma sig att Ebba inte lämnar in bankens värdering till tingsrätten? Hon lämnar i stället in en värdering som är gjord ca två månader efter köpekontraktet skrevs under. Varför lämnar hon inte in den värdering som du föreslår att Notar ska ha gjort innan köpekontraktet undertecknades?

Kan det vara så att bankens värdering var högre än 4,2 miljoner?
2021-08-11, 09:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Där kom det igen. Nej, informationen finns inte enkelt att tillgå i varken tråden eller inlagorna. Tråden består numera nästan 41 000 inlägg och det finns numera 99 aktbilagor med sammanlagt uppåt 500 sidor (uppskattningsvis). Det var precis sådana arroganta svar som fick mig att börja bråka om källor när jag först kom in i tråden. Tack vare kubun och Reimer finns nu samtidiga aktbilagor tillgängliga för alla som vill.

Undanhållande av information är en klassisk härskarteknik. Ebba behärskar den till fulländning. Hon såg till att Esbjörn inte hade några dokument innan det var dags att underteckna köpekontraktet. Hon satt själv på all information. Trots detta har hon mage att påstå att hon försökt förnå Esbjörn att stämma av avtalet och avtalsvillkoren med sina närmast anhöriga. Om hon verkligen hade velat att Esbjörn skulle ha talat med sina närmast anhöriga hade hon gett honom köpekontraktet och övriga dokument i handen så att han hade haft något att läsa och visa upp.
Tyvärr finns inte samtliga inlagor typ 15-19, 39 , 59 samt andra med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in