• 1
  • 2
2021-08-10, 09:30
Medlem
Hej,
Ja som ovan. Påverkar concerta (metylfenidat) den manliga fertiliteten?
I svenska FASS står det nej men läser man amerikanska studier är resultatet väldigt blandat.
Det är en djungel av studier och jag vet inte vilka som går att lita på.
Citera
2021-08-10, 09:52
Medlem
Valsus avatar
Det bästa är alltid den naturliga vägen.
Citera
2021-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hej,
I svenska FASS står det nej men läser man amerikanska studier är resultatet väldigt blandat.

Depression påverkar fertilitet. Så det blir nog förmodligen lite orsak-samband-problem där.
Citera
2021-08-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Depression påverkar fertilitet. Så det blir nog förmodligen lite orsak-samband-problem där.

Vad menar du? Är ej deprimerad.
Citera
2021-08-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Concerta är en ADHD medicin, inte antidepressivt.
Citera
2021-08-10, 12:39
Medlem
Från vad jag läst mig till så verkar det som man överväger att använda ritalin för att öka spermakvalitet hos män som har asthenozoospermia, alltså typ långsamma spermier. Någon artikel sa att methylphenidate har visat sig vara skadligt för manlig fertilitet i doser som är 200% högre än de maxdoser man ger till människor. Så om man missbrukar amfetamin är man kanske påverkad, men inte annars.

Det verkar samtidigt som att man gjort studier på råttor där man dragit slutsatsen att det kan försena puberteten och minska testosteron mängd, även här har man använt otroligt höga doser, men det är ändå lite oroande eftersom man ofta ger medicinen till unga killar, så i framtiden kommer vi nog se studier på hur medicinen påverkar den manliga puberteten.
Citera
2021-08-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Från vad jag läst mig till så verkar det som man överväger att använda ritalin för att öka spermakvalitet hos män som har asthenozoospermia, alltså typ långsamma spermier. Någon artikel sa att methylphenidate har visat sig vara skadligt för manlig fertilitet i doser som är 200% högre än de maxdoser man ger till människor. Så om man missbrukar amfetamin är man kanske påverkad, men inte annars.

Det verkar samtidigt som att man gjort studier på råttor där man dragit slutsatsen att det kan försena puberteten och minska testosteron mängd, även här har man använt otroligt höga doser, men det är ändå lite oroande eftersom man ofta ger medicinen till unga killar, så i framtiden kommer vi nog se studier på hur medicinen påverkar den manliga puberteten.

Mycket intressant.
Äter 90mg/dag och försöker göra min fru gravid men tar tid. Vad tror du?
Citera
2021-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Concerta är en ADHD medicin, inte antidepressivt.

Sant. Men ADHD och depression har en tendens att gå hand i hand.
Citera
2021-08-11, 05:18
Medlem
score!s avatar
Citat:
Hej,

Ja det gör det. Skador sker i fortplantningssystemet hos däggdjur. En anekdot hos människor visade att spermakvaliteten blev bättre efter avslut. Det är amfetamin, det är skit för hela kroppen. Räkna inte med ett långt liv om du tänker ta det där dagligen
Citera
2021-08-11, 22:35
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Räkna inte med ett långt liv om du tänker ta det där dagligen
Tvärt om ökar obehandlad ADHD kraftigt risken för självmord, allvarliga trafikolyckor och andra olyckor.
Citera
2021-08-12, 00:07
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Tvärt om ökar obehandlad ADHD kraftigt risken för självmord, allvarliga trafikolyckor och andra olyckor.

Man behöver väl inte äta amfetaminer hela livet bara för att klara av samhällets krav. Det finns andra lösningar
Citera
2021-08-12, 20:07
Medlem
Citat:
Mycket intressant.
Äter 90mg/dag och försöker göra min fru gravid men tar tid. Vad tror du?

Hur lång tid har det tagit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in