2021-08-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Intressant. Det här bekräftar även att intenog sitter på inside information och till 90% talar sanning även om han spårar ur lite ibland och oavsett vem det är.

Han/hon vet inget och det vet intenog själv. Själv känt han/hon ett bra tag och personen vet bara saker pga han/hon frågar folk och sedan överdriver i sina inlägg. Om du studerar personens sätt att skriva så är oftast allt överdrivet.
Citera
2021-08-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tror att det kommer att tillkomma målsäganden i det här fallet.

Tror att målsägandeskapet i stort följer arvsrätten. I det här fallet skulle då modern vara målsägande liksom hennes halvsyskon med fadern. Halvsyskonet med modern faller utanför här.

Sedan tror jag att ytterligare personer som anses stå BO nära kan bli målsägande men tror inte det går med automatik. Man måste så att säga ställa krav och så avgör domstolen.

När det gäller de med arvsrätt tycker jag mig ofta se att dödsboet är målsägare. Om dödsboet tar vara på arvingarnas rättigheter eller enbart företräder den avlidne är jag osäker på.

Någon kanske kan allt detta?
Citera
2021-08-10, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tror att målsägandeskapet i stort följer arvsrätten. I det här fallet skulle då modern vara målsägande liksom hennes halvsyskon med fadern. Halvsyskonet med modern faller utanför här.

Sedan tror jag att ytterligare personer som anses stå BO nära kan bli målsägande men tror inte det går med automatik. Man måste så att säga ställa krav och så avgör domstolen.

När det gäller de med arvsrätt tycker jag mig ofta se att dödsboet är målsägare. Om dödsboet tar vara på arvingarnas rättigheter eller enbart företräder den avlidne är jag osäker på.

Någon kanske kan allt detta?
Om man använder t. ex. en begravningsbyrå för bouppteckningen ser dom till att kontrollera och vid behov meddela arvingar
Citera
2021-08-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om man använder t. ex. en begravningsbyrå för bouppteckningen ser dom till att kontrollera och vid behov meddela arvingar

Målsägandeskapet har ju just ingen annan funktion än att ge rätt till skadestånd (och kanske att ge de drabbade en känsla av delaktighet i det rättsliga förfarandet). De som lider skada av mordet ska ha rätt till skadestånd. Kan tänka mig att det i vissa fall kan inkludera fler än de jag redan nämnt.
Citera
2021-08-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
11 årig dotter i Hälsingland.
Därför gymnasiet blev så försenat……

Gymnasiet blev inte försenat för Frida. Hon gick gymnasiet, började HT-12. Bytte till ett annat program HT-14, efter det har jag ärligt talat tappat kollen över var hon tog vägen. Jag tror att hon tog studenten VT-15, men inte helt hundra.
Senast redigerad av Paramoon 2021-08-10 kl. 20:35.
Citera
2021-08-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paramoon
Gymnasiet blev inte försenat för Frida. Hon gick gymnasiet, började HT-12. Bytte till ett annat program HT-14, för att gå sitt sista gymnasieår på en annan inriktning. Är ganska säker på att hon dessutom tog studenten VT-15.

Om gymnasiebetyg är offentlig handling så kan man begära ut det via kommunen och se vilket år hon gick ut och vilken linje.
Namn och personnummer borde räcka-
Citera
2021-08-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paramoon
Gymnasiet blev inte försenat för Frida. Hon gick gymnasiet, började HT-12. Bytte till ett annat program HT-14, efter det har jag ärligt talat tappat kollen över var hon tog vägen. Jag tror att hon tog studenten VT-15, men inte helt hundra.

Från hennes blogg 2012-07-11 | 16:33:15

”40. Grundskola: Åkerskolan, Ängskolan, strandskolan, Tunaskolan, Tallbacka, säkert någon mer också
41. Gymnasie: Börjar på Hackspetten till hösten tror jag de var”

Från bloggen 2012-08-07 | 00:37:50

” 42. Vart går du i skola? - Börjar på gymnasiebyn ”
Senast redigerad av Ostbert 2021-08-10 kl. 21:26.
Citera
2021-08-10, 21:55
Medlem
2012-08-07 | 00:37:50

”34. Hur vill du dö? - en sak jag vet är att jag vill inte begravas genom kyrkan utan en borgelig begravning, för även fast jag tror på gud så tycker jag att begravningar i kyrkan bara handlar om gud och inte om personen som dött”
Citera
2021-08-10, 21:56
Medlem
En F.d Ökx bo stämmer exakt på texter man läst längre bak i forumet.
Landins = Alkolmissbrukare i flera generationer rattfyllor, bråk mellan varandra m.m
Och halsius missbruk och bråk långt ner i släkten från perssons och uppåt..
Senast redigerad av Xylor 2021-08-10 kl. 22:16.
Citera
2021-08-10, 23:50
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte kunna vara hennes mor?

Målsägare är mor och bror. Enligt det advokaten uttalade sig i kuriren. Kan säkert bli fler med tidens gång. Målsägare i detta fall är ju offrets närmsta.

Säkert sekretess för att man inte kan utesluta hotbild , att målsägarna kan lida skada om deras uppgifter läcker ut.
Citera
2021-08-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad motiverar en sekretesse rent generellt?

Minderårig?
Skyddat boende?
Skyddad identitet?

Sekretess för att personerna i fråga kan lida skada om uppgifter röjs. Precis samma princip som när du begär ut en FUP så är vissa delar sekretessbelagda.

I detta fall gissar jag på sekretess pga att det kan föreligga hotbild, bli en hotbild etc
Citera
2021-08-11, 00:31
Medlem
Man kan ju inte låta bli att undra om byborna sökt sig till sina hemtrakter. Där har de ju säkert hålor att gömma sig i och folk med kontakter på andra platser. Ryktena säger två skadade…

(FB) Skottlossning i Tensta, utreds som mordförsök. (2021-08-10)

Men den tråden verkar ju också innehålla en del påhitt så vem vet vad som är sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in