2021-08-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, om en vuxen aldrig kan ha två vårdnadshavare så återstår inte många rimliga alternativ:

1. Det var en minderårig på platsen för skjutningen.
2. Dagboksbladet är inte komplett än.
3. Hon hade en minderårig sambo, skriven på annan plats.

Vad jag kan komma på. Det tredje alternativet tror jag inte på.

Vårdnadshavare har en specifik juridisk betydelse upp till när någon fyllt 18 år. Därefter kan en äldre person vid behov få en god man eller förvaltare, så det rör sig om en minderårig person.
Citera
2021-08-10, 15:16
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det gjorde jag samma dag som identiteten på henne framkom. Hon har inga biologiska barn.

Står hon kvar som mamma i registret om barnet är adopterat av ngn annan, tror inte att det är så
Citera
2021-08-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g930
Mamma och lillebror gissningsvis

Inklipp från Kuriren:
” Under helgen blev Luleåadvokaten Carolina Holmberg utsedd som målsägandebiträde, vilket betyder att hon blir offrets närmsta släktingars advokat.

– Det är främst mamman och en lillebror som är målsägare i det här ärendet. Jag har inte hunnit prata med dem ännu eftersom jag inte befinner mig i Norrbotten.”

Svaret?
Citera
2021-08-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
SVT Norrbotten hade ett inslag igår som uppdaterar en del om utredningsläget:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/aklagaren-andra-omraden-som-varit-av-intresse

Så media håller fast vid kopplingen till Stockholm! Det här rätt unika fallet kommer att bli en mycket intressant långkörare. Lär bli nödvändigt med en och annan sammanfattning under resans gång gissar jag.
Citera
2021-08-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Står hon kvar som mamma i registret om barnet är adopterat av ngn annan, tror inte att det är så
Om ett barn blir bortadopterat så klipps de juridiska banden & då skulle h*n inte stå som målsägare. Då blir ju adoptivföräldrarna barnets vårdnadshavare, föräldrar, även om det inte är biologiska föräldrar.

I detta fall så finns det inget barn, BO har/hade INGA barn....
Citera
2021-08-10, 16:11
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Så media håller fast vid kopplingen till Stockholm! Det här rätt unika fallet kommer att bli en mycket intressant långkörare. Lär bli nödvändigt med en och annan sammanfattning under resans gång gissar jag.

Intressant. Det här bekräftar även att intenog sitter på inside information och till 90% talar sanning även om han spårar ur lite ibland och oavsett vem det är.
Citera
2021-08-10, 16:14
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det där låter intressant. Du har inte lust att utveckla det där en smula?

Har lagt upp en bild på honom och E.T här i tråden.

Jag blandade dock först ihop honom med Lonnakko då han har ett snarlikt efternamn.
Citera
2021-08-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tycker att det bara låter som ett tjat om en omdiskuterad användare i den här tråden igen.

Hoppas att det kommer något nytt från polisen snart, för den här tråden är eländig att följa.

Verkligen. Förstår att polisen inte kan säga allt de vet av utredningstekniska skäl. Men ja, hoppas allmänheten kan få någon ny information snart.

Hoppas sanningen kommer fram, att de skyldiga grips och får kännbara straff.
Citera
2021-08-10, 17:37
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte kunna vara hennes mor?

Hon behöver inte sekretessas, samt som stefan säger, personen måste vara minderårig el omyndigförklarad
Senast redigerad av SliceBySlice 2021-08-10 kl. 17:44. Anledning: Komplettera
Citera
2021-08-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Har lagt upp en bild på honom och E.T här i tråden.

Jag blandade dock först ihop honom med Lonnakko då han har ett snarlikt efternamn.

Kan du lägga upp det igen? Läste om L...o men tappade, eller hittade inget av intresse då.
Citera
2021-08-10, 19:15
Medlem
En logisk förklaring ang. målsägare och sekretess skulle kunna vara att hemmavarande eller mindreåriga syskon automatiskt blir målsägare ifall mamman är MÅ1. Därför faller de andra syskonen utanför.

Vad gäller sekretessen, så om MÅ1 och VÅ1 är samma person måste MÅ sekretessbeläggas för att sekretessen ska hålla.

Vet ej dock hur juridiken faller här?
Citera
2021-08-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
En logisk förklaring ang. målsägare och sekretess skulle kunna vara att hemmavarande eller mindreåriga syskon automatiskt blir målsägare ifall mamman är MÅ1. Därför faller de andra syskonen utanför.

Vad gäller sekretessen, så om MÅ1 och VÅ1 är samma person måste MÅ sekretessbeläggas för att sekretessen ska hålla.

Vet ej dock hur juridiken faller här?

Tror att det kommer att tillkomma målsäganden i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in