100%. Är själv riktigt jävla trött på alla tragiska människor som fortfarande gråter över "oljepengar", pengadoping eller att Man City förstör fotbollen. På Flashback, Facebook, Twitter så gnäller folk överallt. Till mångt och mycket beror det på avundsjuka. Om inte det; rent ogrundat hat. Ingen bemödar sig att kolla siffrorna; intäkter, framgångar och vad det genererar. Ingen bemödar sig heller att undersöka hur andra klubbar sköter sig eller spenderar sina pengar. Folk tycks tro att City är det enda laget i historien med gott om pengar.
Real Madrid och Barcelona har ägt spansk fotboll under i princip hela 80, 90- och 00-talet. Man vet att de är favoriserade sedan en lång tid tillbaka och har en spansk regering som hållit dem om ryggen med allt vad det innebär. Här är bara ett exempel på när klubbar som Barcelona och Real Madrid får otillåten ekonomisk backning av den spanska staten. Man kan bara förmoda att det har pågått i 20-30 år, säkert längre.
EU's top court rules Spanish fooball clubs received illegal state aid
https://www.euronews.com/2021/03/04/eu-s-top-court-rules-spanish-fooball-clubs-received-illegal-state-aid
Det fanns inget FFP när City's nya ägare anlände 2008 så att de ville satsa hårt just då och följande år/året är väl knappast konstigt. Alla klubbar med den möjligheten hade gjort precis samma sak.
Förutom Robinho 2008 från Real Madrid för 13 år sedan så har City aldrig varit nära att slå det engelska transferrekordet. Det är snarare så att de har värvat smart, och fått utdelning för det i form av 5 premier league titlar på 11 år, och kvalificerat sig för Champions League 10 år i rad. Det genererar inkomst. Att vinna ligan ger i runda slängar 150 miljoner pund. Att kvalificera sig för CL ger miljoner även det, och mer pengar ju längre man avancerar. Att nå CL-finalen ger t.ex. över 70 miljoner pund. Tror du mig inte så googla. Det är minst 220 miljoner pund i inkomst för City säsongen 20/21, innan man ens har beräknat handelsvaror globalt (tröjförsäljning etc). Lägg på försäljningar av akademispelare under fönstret (ungefär 50-60 miljoner pund). Trots detta så är det "oljepengar" och fusk när City köper Grealish för 100 miljoner pund.
Samtidigt är det ingen som reser ett ögonbryn när United fortsätter att spendera brutalt, och ändå inte har lyckats med någonting sedan Ferguson stack 2013, trots alla miljarder spenderade. Eller att Chelsea närmar sig 3,5 miljarder i spelarköp (nu med Lukaku) och i princip har bytt ut hela sin startelva under de senaste 14 månaderna. Detta är förstås helt okej? Ja de hade värvningsförbud under en kort period men det är fortfarande befängt mycket pengar. På tal om olja så är Chelsea's ägare Roman Abramovitj en oljemagnat, men jag antar att det är inte är oljepengar när Chelsea drar på sig spenderarbyxorna?
Mycket jävla gnäll och avundsjuka från folk som inte kan ett skit eller bemödar sig att läsa på. Att hata eller kasta skit kräver varken tid eller intelligens, det är den enklaste vägen att ta.
Trots detta längre inlägg så bryr jag mig inte ett skit. Jag tycker bara att det är tragiskt att folk inte fattar bättre.