Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Överlägset vet jag inte men givetvis ger det ett bättre skydd för majoriteten av befolkningen.
Infektion med ursprungsvarianten ger ”ultrapotenta” antikroppar.
”Ultrapotent antibodies against diverse and highly transmissible SARS-CoV-2 variants”
https://science.sciencemag.org/content/early/2021/06/30/science.abh1766
Anledningen till att man kallar dem ultrapotenta är att det krävs så låga koncentrationer. Vaccinen ger ~20ggr högre koncentration av antikroppar än infektion, men mycket sämre skydd. Så det är helt korrekt att kalla immunitet från infektion helt överlägsen.
Citat:
Dock så är naturlig infektion så dödligt (även om den kanske bara är 0,5% eller 1,5%) så att dödstalen blir så höga om vi bara skulle släppa smittan fri och vänta på naturlig immunitet.
Ungefär 0,1% för unga och friska. Om du tar bort riskgrupper så är det ännu mindre. Dödstalen skulle bli mycket små.
Citat:
Det skulle också innebära en väldigt stor påfrestning på sjukvården med alla som blir allvarligt sjuka.
Sjukhusinläggning är också väldigt låg för de som inte är i riskgrupp.
Citat:
Det skulle givetvis vara bra om vaccinet vi har funkade lika bra mot Delta men det blev inte så. När vaccinet var framtaget förra sommaren så fanns inte Delta.
Vi är försiktiga med antibiotikaförskrivning pga antibiotikaresistens. Vi ser ner på länder som har bred förskrivning av antibiotika. Vi ser nu vaccinresistens.
Citat:
Dock så ger vaccinet ett bra skydd - särskilt mot dödsfall och svår sjukdom.
Då kan vi ta bort restriktionerna helt, eller hur? De som inte vaccinerats har låg risk med infektion, det är främst yngre. De som vaccinerats är skyddade. Alla som framöver blir smittade kommer sedan få stark immunitet även mot mutationer.
Citat:
Senaste siffrorna jag sett är fortfarande runt 50% skydd mot att bli smittad och +90% skydd mot svår sjukdom och dödsfall och det gör det värt att ta vaccinet. Kanske inte för en 17-åring men för majoriteten av befolkningen.
Ja precis, vi kan ta bort alla restriktioner och avsluta massvaccineringen.
Citat:
Jag är själv mellan 40-50 år och fick Covid 19 i våras. Inga symptom och jag var inte heller rädd innan för Covid 19 men då jag inte hade några symtom så var värsta känslan under tiden man var sjuk om man skulle föra det vidare till äldre personer.
De äldre som har 90% skydd?
Citat:
Jag ska snart få andra sprutan också.
Det är ju galet. Vaccinen ger inget extra skydd alls enligt ett antal studier. Däremot får konvalescenta 2-4ggr mer biverkningar. Dessutom två sprutor, du ökar bara din risk utan nytta. Vaccinen tillför inget, de återkallar samma typ av antikroppar som du fick av covid, till skillnad från hos icke infekterade som inte alls får samma resultat. Om du hade stött på viruset igen så hade det gjort samma sak som sprutan, fast troligtvis med mindre biverkningar.
Citat:
Vi kan ju kräva att alla ska få immunitet genom naturlig infektion när den naturliga infektionen tar livet av 10-20% av de över 80 år.
Det är ju inte relevant. Äldre och sjuka ska man vaccinera och det har vi gjort. Om vaccinen fungerar som du säger så är det inget problem om även dessa blir smittade nu. Du framför ju snarare argument för att vaccinen inte fungerar.