2021-08-10, 08:23
Medlem
Nästan patetiskt att det nu ökar dramatiskt efter att alla restriktioner upphört och folk fullständigt struntat i allt denna sommar som om Corona inte existerar. Oansvarigt och nästan kriminellt att det varit som det varit överallt och folk har åkt kors o tvärs över hela Europa. Gotland, Stockholm, Västkusten där folk varit och absolut inte hållit avstånd. Befarar det värsta inför hösten och att vaccinet inte hjälper. Undrar bara när skall alla inkompetenta tomtar inse att det behövs restriktioner och förbud och stänga gränserna ett tag ?
Citera
2021-08-10, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Om det är som du påstår att skyddet avtar efter sex månader då skulle de äldre som fick vaccin vid jul nu bli sjuka, det har inte hänt. Vaccinet är effektivt, sen kanske vi får fylla på varje år.

Som jag påstår?
Eh ja, världens toppläkare påstår det också, och det gör det, vilket är varför Tegnell sagt att riskgrupper ska få en tredje dos i höst

Riktiga jävla pantskallar är ni.
Citera
2021-08-10, 08:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, jag ser inte den stora skillnaden.

Judestjärnan (och att tvingas skriva "jude" på sin butik) var innan koncentrationslägren. Det var ett led i att utrota en avvikande livsåskådning, genom att begränsa gruppens åtkomst till samhället. Det var vidrigt långt innan koncentrationslägren kom in i bilden.

Nazisterna såg samhällsnytta i judestjärnan också, och kunde argumentera för att det låg i folkets intresse.

Vaccinpass och judestjärnan är i praktiken en form av åsiktsregistrering. Att neka tillträde till butiker för att man har fel åsikt är en allvarlig kränkning.
Vi kommer aldrig att komma någon vart med en sådan diskussion. Jag pekar på olikheterna och du krystar in likheter. Jag skrev heller aldrig att du ser skillnad mellan dessa. Jag skrev att du inte vill se skillnad på dessa.

Den ena handlar om religion, eller snarare etnicitet och märka ut människor efter detta. Det andra handlar om ett intyg för reducerad risk att sprida smitta.

"Det argumenterades" för båda är ingen likhet innan man granskar vad argumenten bestod av.
Citera
2021-08-10, 08:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Nästan patetiskt att det nu ökar dramatiskt efter att alla restriktioner upphört och folk fullständigt struntat i allt denna sommar som om Corona inte existerar. Oansvarigt och nästan kriminellt att det varit som det varit överallt och folk har åkt kors o tvärs över hela Europa. Gotland, Stockholm, Västkusten där folk varit och absolut inte hållit avstånd. Befarar det värsta inför hösten och att vaccinet inte hjälper. Undrar bara när skall alla inkompetenta tomtar inse att det behövs restriktioner och förbud och stänga gränserna ett tag ?

Det är uppenbart att Tegnell och dylika nissar har minne som guldfiskar. Det fattade jag i mars 2020. Jag är tyvärr inte förvånad längre. Hur svårt hade det varit att efter ett år gå igenom hur man resonerade sommaren innan och hur resultatet blev då?
Citera
2021-08-10, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vi kommer aldrig att komma någon vart med en sådan diskussion. Jag pekar på olikheterna och du krystar in likheter. Jag skrev heller aldrig att du ser skillnad mellan dessa. Jag skrev att du inte vill se skillnad på dessa.

Den ena handlar om religion, eller snarare etnicitet och märka ut människor efter detta. Det andra handlar om ett intyg för reducerad risk att sprida smitta.

"Det argumenterades" för båda är ingen likhet innan man granskar vad argumenten bestod av.
Jag bryr mig inte om skillnaderna. Att neka åtkomst till samhällsfunktioner för åsikt, religion eller hudfärg är inte okej.

Man kan inte diskriminera människor p.g.a. åsikt och luta sig mot att det är "i samhällets intresse", eller att "de förtjänar det" eller liknande.

Att behöva visa ett statligt intyg på att man har en viss åsikt, för att få gå in i en butik, är i allra högsta grad diskriminering. Oavsett om åsikten i sig är bra eller dålig.
Citera
2021-08-10, 08:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om skillnaderna. Att neka åtkomst till samhällsfunktioner för åsikt, religion eller hudfärg är inte okej.

Man kan inte diskriminera människor p.g.a. åsikt och luta sig mot att det är "i samhällets intresse", eller att "de förtjänar det" eller liknande.

Att behöva visa ett statligt intyg på att man har en viss åsikt, för att få gå in i en butik, är i allra högsta grad diskriminering. Oavsett om åsikten i sig är bra eller dålig.
Det är tydligt att du inte bryr dig om skillnaderna. Det är ju det jag skriver. Vaccin är ingen åsikt. Det handlar om att begränsa sjukdomsspridning och inte åsikter.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-10 kl. 08:55.
Citera
2021-08-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Ju fler som blir smittade desto snabbare får vi stopp på pandemin. Om vaccinen fungerar så kommer vi ändå inte få många allvarligt sjuka. Immunitet från infektion gör det som vaccinen inte kan.
Citera
2021-08-10, 08:56
Medlem
Citat:

Det kommer bli ett jättebra kastsystem.
Citera
2021-08-10, 08:58
Medlem
Citat:
Det är tydligt att du inte bryr dig om skillnaderna. Vaccin är ingen åsikt. Det handlar om att begränsa sjukdomsspridning och inte åsikter.
Handlingen att välja bort att vaccinera sig kan inte frikopplas från åsikten att inte vilja vaccinera sig.

Det är bara ett sätt att försöka slippa ta moraliskt ansvar för en diskriminerande handling.
Citera
2021-08-10, 09:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du lever lycklig i alla dina dagar?
Synd för dig då att det varar bara i 6 månader, nya mutationer kommer och du vet inte långtidseffekterna.
Jag hoppas innerligt att du får en svår bi-effekt.

Är du på riktigt helt rubbad?
Det uttalandet bevisar hur dum i huvudet du är.
Du hoppas alltså inte att vaccinet hjälper utan att folk får svåra biverkningar, varför då?
För att bevisa att du hade rätt eller?

Livrädd för Covid eller livrädd för vaccin...

Människorna i denna tråd blir bara dummare och dummare.
Citera
2021-08-10, 09:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Handlingen att välja bort att vaccinera sig kan inte frikopplas från åsikten att inte vilja vaccinera sig.

Det är bara ett sätt att försöka slippa ta moraliskt ansvar för en diskriminerande handling.
"Kan inte frikopplas från åsikten att inte vilja vaccinera sig"

Huruvida det är en åsikt att inte vaccinera sig kan diskuteras. Nu är det tämligen irrelevant eftersom det inte är syftet med vaccinpasset. Som jag har skrivit om tidigare. Krystat, som sagt. Det inser du nog själv också egentligen. Har man åsikter som leder till en förhöjd risk att sprida sjukdomar omkring sig, så får man ta de restriktioner som denna förhöjda risk (snarare än åsikterna i sig) innebär.
Citera
2021-08-10, 09:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det kommer bli ett jättebra kastsystem.
Ytterligare en meningslös och krystad liknelse.
Vaccin är frivilligt. Och det finns heller inget tvång att visa upp vaccinpasset. Hur är det med kastsystemet? Är de med lågt eller högt kast något de enkelt kan välja bort? Finns det några rationella argument för kastsystemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in