2021-08-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadskanten
Hans beteende verkar dock inte ha haft något o göra med någon uppfostran. Mer ett sadistiskt inslag än det verkar vara något annat.

Är det normalt och lagstadgat i Albania? Kanske kommer från att ni blev någon sorts low iq niggers med lille ottoman.
De flesta albaner är väl muslimer. De har ju en annan syn på kvinnors rättigheter och hur de ska leva, än vad vi generellt har.
Kulturkrockar kan ställa till med mycket elände.
Citera
2021-08-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motavisgossar
Tja, väljer du att lämna dem vid strandkanten med en uppfostran värre än en vuxen tar emot utan att kunna föra egen talan, mot det att barnen är utestängda ifrån att föra egen talan vid hemmets värmande brasa?
Du gör dig löjlig genom argument med adjektiv - oskyldig.
Det är även knappt 3-åriga barnet - oskyldigt - i byn som lär sig skjuta skarpt mot levande tillfångatagna fiender instruerat av en vuxen man.

Varken du eller jag kan ändra på det skedda.
Du kan inte ändra mitt sätt att se på detta utifrån den situation mamman befann sig i.
Du är fri att ha din syn på det.

Som du visat tidigare i tråden klarar du inte av att svara på en enkel fråga utan att sväva iväg.
Argumentera? Jag tar för givet att barnen är oskyldiga. Är du av annan åsikt menar du?

Det är väl självklart att vi inte kan ändra på det som hänt! Till skillnad från dig vill jag förstå varför hon gjorde som hon gjorde.
Citera
2021-08-09, 23:27
Medlem
Motavisgossars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om du tror att jag av snobbskäl väljer att använda ordet 'suicidera' I st f "begå självmord", så tar du grundligt miste.
Jag har uppdrag som karakteriseras av att verka suicidpreventivt och tycker det är hög tid att fasa ut "begå självmord". Man mördar inte sig själv. Uttrycket finns kvar från tider då suicidförsök kunde straffas med döden. Kyrkans makt..

För övrigt använder vanliga dödliga i norra Norrland oftare "ta självmord" än det uttryck du föreslår

Man "tar livet av sig" även på norrländska.

Från Sveriges Radios program Språket finns en förklaring för hur det kommer sig att man säger "ta självmord" och det lyder som följer:

"Ta självmord betraktas fortfarande som ungdomsspråk, men ungdomar blir äldre och det är fullt möjligt att uttrycket kommer att ta sig in i allmänspråket. Man kan jämföra med ta beslut som ofta ersätter det äldre fatta beslut. Utan att någon fattat beslut om det, har ta beslut blivit det vanligaste uttrycket."

Jag undrar om ungdomar börja säga "ta mord" och "ta brott" istället för att "begå mord respektive brott" i preventivt syfte att sluta pyssla med sådana - ting.
Citera
2021-08-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadskanten
Hans beteende verkar dock inte ha haft något o göra med någon uppfostran. Mer ett sadistiskt inslag än det verkar vara något annat.

Är det normalt och lagstadgat i Albania? Kanske kommer från att ni blev någon sorts low iq niggers med lille ottoman.

Nu har jag kollar upp det åt dig.
I Albanien förbjöds alla former av våld och annan kränkande behandling mot barn år 2010
Citera
2021-08-10, 00:14
Medlem
Motavisgossars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som du visat tidigare i tråden klarar du inte av att svara på en enkel fråga utan att sväva iväg.
Argumentera? Jag tar för givet att barnen är oskyldiga. Är du av annan åsikt menar du?

Det är väl självklart att vi inte kan ändra på det som hänt! Till skillnad från dig vill jag förstå varför hon gjorde som hon gjorde.

Vill du ställa enkla frågor och du konstaterat att jag svävar iväg så skit i mina inlägg.
Det är du som glappar med oskyldiga hit och dit.

Det var hon som var hotad, hon och hennes barn. Hans slagträ var barnen. Som någon i tråden skrev så fann pappan mammans akilleshäl, barnen, att använda sig av i striden. - Han sökte ju inte fred kan man lungt påstå.

Hade pappan brytt sig om barnen hade han lämnat både mamman och barnen ifred.
Citera
2021-08-10, 00:24
Medlem
Motavisgossars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Nu har jag kollar upp det åt dig.
I Albanien förbjöds alla former av våld och annan kränkande behandling mot barn år 2010

Frågan är då om pappan och hans föräldrar bodde då i Albanien och tog till sig av budskapet att de ska underordna sig de nya lagarna där som här. Uppenbarligen har inte barnen undsluppit kränkande behandlingar utspelade för öppen ridå i deras omgivning på ort och ställe.
Citera
2021-08-10, 00:27
Medlem
Citat:
Vill du ställa enkla frågor och du konstaterat att jag svävar iväg så skit i mina inlägg.

Det var hon som var hotad, hon och hennes barn. Hans slagträ var barnen. Som någon i tråden skrev så fann pappan mammans akilleshäl, barnen, att använda sig av i striden. - Han sökte ju inte fred kan man lungt påstå.

Du är en av få skribenter som ihärdigt påklistrar pappan skuld. Och efter nån veckas uppehåll i tråden hade jag förhoppning av att du skulle kunna påvisa någon form av bevis eller övertygande argumentation. Men du står fortfarande och stampar vid samma ställe.

Precis som jag vill förstå varför mamman tog detta beslut, vill jag förstå hur du kommit fram till din slutsats. Eventuellt har du en egen agenda med ogillande av andra kulturer och delar av samhället.
Citera
2021-08-10, 00:33
Medlem
Citat:

Motavisgossar och Stadskanten - ni talar som sanna narcissister. Svårt att se att mynt kan ha två sidor. Sök hjälp!

Offren är de oskyldiga barnen och anhöriga vänner mm.

Låt nu de sörjande få frid och utredningen ha sin gång.
Citera
2021-08-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är enbart ond. Och tog verkligen inte livet av sig. Just såna här jämförelser är helt uppåt väggarna. Men väldigt typiskt för flashback. Varje fall är unikt. Rent tekniskt är kvinnan en mördare - MEN: Vad ligger bakom? Någon mer än det lilla vi fått oss till livs räcker inte. Men att döma någon utan minsta vetskap, det gör man inte.
Man är ond alternativt psykiskt sjuk om man mördar sina egna barn också. Sen vet jag inte vad du tror det skulle finnas för orsaker som kan ta skulden från mamman? Oavsett vad hon blivit eller inte blivit utsatt för så tog hon livet av två små barn. Det finns INGET som kan rättfärdiga det. Hon har ingen rätt i världen att mörda två barn oavsett hur misshandlad eller trakasserad hon blivit.
Citat:
På vilket sätt är pappan utan skuld till mammans handlande?
Varför rundar pappan mammans bostad så polisen får sitta vakt?

Jag skulle som ex. granne till bostaden ha anmält pappan för förargelseväckande beteende och/eller hotfullt beteende inom bostadskvarteret.

Ett ordspråk jag bara älskar är - Ingen rök utan eld.
Men sluta nu vända på saker och ting. Jag ställde en fråga, kan du inte besvara den?

Jag har inte en aning om pappan har behandlat mamman illa. Jag säger inte att han är oskyldig men jag säger heller inte att han är skyldig, just för att jag inte har en aning om det. Saken är bara den att du inte heller har en aning. Du kan inte presentera något som visar på att pappan begått brott mot mamman men ändå så sitter du dagligen och förtalar han här? Det är inte okej.

Även OM pappan har misshandlat och hotat mamman, tycker du det ursäktar hennes handling när hon väljer att mörda barnen? Istället för att låta samhället och rättssystemet ha sin process? För jag kan lova dig att barnen hade fått betydligt större chanser till bra liv om mamman inte mördat dom.

Du skriver ofta ”tänk om pappan fått vårdnaden och misshandlat barnen eller mördat dom själv”. Det är ett scenario. Men tänk om pappan behandlat dom bra? Eller tänk om dom blivit placerade i en fosterfamilj och fått möjligheten att själva bestämma vad dom vill göra med sina liv? Det finns massor av olika scenarion, dessvärre berövade mamman dom på den möjligheten då hon tog deras liv. Att du sitter och försvarar eller förmildrar detta är oroväckande.

Om du nu är av uppfattningen att lagar ska följas och att dom som bryter mot dom är idioter, sluta då med dina konstanta självmål genom att förtala pappan. Kom med bevis eller erkänn bara att du inte har en aning om det mamman påstått stämmer eller inte. För ingen av oss andra här vet så jag tvivlar på att du sitter på massa hemlig bevisning. TRO kan du göra bäst du vill men sluta påstå att dina teorier är fakta.
Citera
2021-08-10, 06:18
Medlem
Citat:
Frågan är då om pappan och hans föräldrar bodde då i Albanien och tog till sig av budskapet att de ska underordna sig de nya lagarna där som här. Uppenbarligen har inte barnen undsluppit kränkande behandlingar utspelade för öppen ridå i deras omgivning på ort och ställe.

Haha han är inte från Albanien………….
Jag tog bara reda på fakta åt en person.
Citera
2021-08-10, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
De flesta albaner är väl muslimer. De har ju en annan syn på kvinnors rättigheter och hur de ska leva, än vad vi generellt har.
Kulturkrockar kan ställa till med mycket elände.

Dem är religiösa muslimer som svenskar är kristna. Det är ett sekulariserat land. Religion och stat har inget med varandra och göra. Och ja kvinnor har rättigheter……. Skillnaden är att Sverige är ett rikt land…Diskutera fallet
Jag förstår att många i trådarna har svårt att ta till sig att en svensk kvinna tog livet av två små barn och att det måste finnas mer bakom. Att hennes utländska, muslimska, våldsamma, mörka man måste ha något med detta att göra…..
Det var inte han som ställde sig det och mörda henne och barnen…. Utan det var hon.
Att ni verkar ha svårt för andra etniska grupper har vi förstått, nog om det. Kom med bevis istället så kommer vi någonvart.
Citera
2021-08-10, 07:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Berätta för oss vilken tyngd pappan har visat sig ha i beredskap att få hela vårdnaden eller delade vårdnaden om barnen. Var finner vi hans argumentation och bemötande kring vårdnadstvisten?

Var och är samhället berett att bekosta det omfattande skyddet som gemensam vårdnad i detta fall hade inneburit för att inte avslöja mammans och barnens skyddade boende?
Man bör också i det fallet ifrågasätta orsaken/-erna bakom varför mamman ens behövde ha skyddat boende med skyddade adressuppgifter och i förlängningen då hur säkerställa att barnen inte yppar hemlig information i sin tur till pappan vid delad vårdnad i samvaro hos pappan.

Pappan har inte begärt ensam vårdnad. Pappan hann heller aldrig lämna in ett genmäla till varför han inte skulle ha - det normala - delad vårdnad om sina barn. Eftersom mamman tog tillbaka sina krav på enskild vårdnad ställdes de planerade domstolsförhandlingarna in.

Mamman hade inte heller ”ett omfattande skydd” kring sekretess. Hon arbetade kvar på sitt gamla jobb och barnen gick i samma förskola. Hon vistades på ett ”kvinnoboende” på frivillig basis medan familjens hus (som enl uppgift ägdes delvis/helt? av hennes föräldrar) såldes.

OM denne pappa betett sig som en stor skithög är faktiskt inte bevisat.
Det har i vart fall inte ens framkommit i de argument mamman uppgett för att få enskild vårdnad. Ett påstått stryptag för sex år sedan och en viftande knytnäve i luften några år senare - räcker ingenstans för att mamman ska betecknas som ett ”misshandelsoffer”. Inte heller är hans påstådda medeltida åsikter om barnuppfostran där hon inte skulle bära barnen när de var små eller hans önskan om att omskära sina söner, tillräckliga skäl för att han ska fråntas vårdnaden.

Så summa summarium -av de uppgifter som hon uppgett skulle hon aldrig tilldömts enskild vårdnad om sönerna eller beviljats sekretess kring sin person. Hon skulle sannolikt inte heller framöver kunnat bo kvar på det av kommunen betalda ”kvinnoboendet”.

Hon fick i backspegeln sett inte igenom sin vilja eller sina krav.
Då ställde hon pojkarna på spåret.
Man bör utreda varför ingen av de professionella kontakterna - Soc, polisen, ”kvinnoboende” etc - i tid insåg vilken livsfarlig person hon var för sina barn. Hon - inte pappa - skulle fråntagits vårdnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in