Citat:
Men det säger jag inte emot att Helin tyckte att det var rätt att åtala och det har han tyckt hela tiden (Vi är överens om något iaf) även om han redan 1988 var tveksam om att indicierna skulle hålla för en fällande dom. (En åklagare ska dock inte väcka åtal om han inte tror att bevisningen håller för att övertyga rätten.) Så Helin var fullt medveten om att bevisningen i hans åtal var svag och bara byggde indicier.
Och solida vittnesmål från bla fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen.
Citat:
Redan 1999 i dokumentären är han mer tveksam till bevisningen som han redan 1988 var tveksam till skulle hålla. Det viktiga är dock att inse att Helin ändrar åsikt om flera moment i rättegången och tar tillbaka och ångrar egna uttalanden och känner sig tveksam till vittnen han själv åberopat.
Helin sade också i Attunda 2009 att han kunde inte finna något som talade till läkarnas fördel när han vägde misstanken mot dem. Rätt så svårt att missförstå detta eller hur?
Citat:
Men det har väl inte framkommit några nya omständigheter av vikt? Vad skulle det vara för någonting? Vittnet JE som till slut öppnade truten 2006 kan vi nog avfärda med att han ville nog bara hjälpa till eller få lite uppmärksamhet?
Citat:
Borgnäs pekar genom sina program ut H**m som bl a hustrumördare trots att det vad jag kan minnas prövades 4 gånger och varken polis eller åklagare har kommit fram till att Cattis H**m dött på annat sätt än självmord. Kampanjjournalistik på hög nivå. T o m Rajs säger att "varför skulle det inte vara självmord? Är det för att hennes man är rättsläkare.
Du pratar kanske om dom här TV-programmen som sändes 2001-2003?
"Förutom maken, förhördes bara väninnan Jeanette. Göte Ohlsson kontaktade inte Anne-Catherines nya pojkvän, hennes arbetskamrater eller ens hennes mamma. Men han kontaktade rättsläkaren Jovan Rajs för att få hans åsikt om fallet innan han la ner utredningen.
-Han frågade mig vad jag tyckte, men jag kunde ju inte fallet. Jag hade fått all information från en kollega. Han sa att om jag trodde det var självmord skulle han lägga ner utredningen. Jag sa att han kunde göra vad han ville, berättar Jovan Rajs"
-Han frågade mig vad jag tyckte, men jag kunde ju inte fallet. Jag hade fått all information från en kollega. Han sa att om jag trodde det var självmord skulle han lägga ner utredningen. Jag sa att han kunde göra vad han ville, berättar Jovan Rajs"
"Göte Ohlsson kom fram till att brottsmisstankar kunde uteslutas. Han såg tre möjligheter till vad som kunde ha hänt Anne-Catherine. Den första var att hon avsiktligt begått självmord, den andra att hon inte avsett ta livet av sig, utan hängt sig som ett varningsrop för att skapa underlag för ett fortsatt äktenskapligt förhållande. Den tredje möjligheten, som han såg det, var att Anne-Catherine idkat strypsex med sig själv och av misstag gått för långt.
Inom polisen fanns det ändå misstankar om att allt inte stämde och tre år senare gjordes en ny utredning, i anslutning till utredningen av mordet på Catrine da Costa. Anne-Catherines mamma hördes nu för första gången, liksom kollegor och den psykiatriker Anne-Catherine besökt några år tidigare. Flera bekräftade att det inte fanns något som tydde på att Anne-Catherine velat ta sitt liv"
Inom polisen fanns det ändå misstankar om att allt inte stämde och tre år senare gjordes en ny utredning, i anslutning till utredningen av mordet på Catrine da Costa. Anne-Catherines mamma hördes nu för första gången, liksom kollegor och den psykiatriker Anne-Catherine besökt några år tidigare. Flera bekräftade att det inte fanns något som tydde på att Anne-Catherine velat ta sitt liv"
"1991 började rättsläkaren Olle Lindquist intressera sig för Anne-Catherines fall. Han synade då handlingarna på nytt och fann saker han inte tyckte stämde. Det fanns flera tecken som talade emot att Anne-Catherine tagit sitt liv, menar han och tycker att det är konstigt att den slutsatsen inte drogs när hon obducerades.
Om Anne-Catherine dött genom hängning borde hennes ansikte varit blått och haft punktformiga blödningar i ögonens bindhinnor, vilket beror på att blodet kommer upp i ansiktet, men hindras av snaran att gå tillbaka. Offret dör långsamt.
– Hon borde ha varit blå och svullen i ansiktet, men det var hon inte. Och positionen hon låg i verkade vara arrangerad. I dödsögonblicket uppstår kramper som borde lett till att möbler flyttats. Hon kan inte ha dött i den position hon påträffades i, säger Olle Lindquist. Han skrev ett utlåtande på 40 sidor till polisen"
Om Anne-Catherine dött genom hängning borde hennes ansikte varit blått och haft punktformiga blödningar i ögonens bindhinnor, vilket beror på att blodet kommer upp i ansiktet, men hindras av snaran att gå tillbaka. Offret dör långsamt.
– Hon borde ha varit blå och svullen i ansiktet, men det var hon inte. Och positionen hon låg i verkade vara arrangerad. I dödsögonblicket uppstår kramper som borde lett till att möbler flyttats. Hon kan inte ha dött i den position hon påträffades i, säger Olle Lindquist. Han skrev ett utlåtande på 40 sidor till polisen"
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/anne-catherine-och-rattvisan
Citat:
Men tio år senare i Attunda så säger Helin att han ej ångrade att han väckte åtal och att han inte kunde något som talade till de misstänktas fördel. Varför är det så svårt att acceptera det?
Citat:
Men jag kan inte förneka att jag är oerhört skeptisk vad gäller alla vittnen som tillkommit flera år efter att kvarlevorna hittades. Jag kan tycka det naturligt att många vittnen som hört av sig till polisen efter att expressen publicerat förundersökningen, häxprocessen startat med alla dess ingredienser, barnavittnen, påstådd kannibalism, sekter, foton som aldrig påträffats osv. Dessa vittnen är nog inte vittnen utan människor som vill få vara med, hjälpa till samt göra sig intressanta.
Men det finns väl ingenting som pekar på att vittnen som fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen har ljugit? Har dom kanske backat ? Har alla vi andra som intresserar oss för fallet CdC helt missat detta? Du har kanske någon länk att visa upp?
Citat:
Varför finner du det uteslutet? Det var väl inte bara mamman som berättade om märkliga ting utan även dagispersonalen, morföräldrarna och en vän till dessa om jag inte minns helt fel?
Citat:
Se ovan. Det var väl fler personer som hörde henne säga märkliga saker?