2021-08-10, 01:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Men det säger jag inte emot att Helin tyckte att det var rätt att åtala och det har han tyckt hela tiden (Vi är överens om något iaf) även om han redan 1988 var tveksam om att indicierna skulle hålla för en fällande dom. (En åklagare ska dock inte väcka åtal om han inte tror att bevisningen håller för att övertyga rätten.) Så Helin var fullt medveten om att bevisningen i hans åtal var svag och bara byggde indicier.

Och solida vittnesmål från bla fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen.

Citat:
Redan 1999 i dokumentären är han mer tveksam till bevisningen som han redan 1988 var tveksam till skulle hålla. Det viktiga är dock att inse att Helin ändrar åsikt om flera moment i rättegången och tar tillbaka och ångrar egna uttalanden och känner sig tveksam till vittnen han själv åberopat.

Helin sade också i Attunda 2009 att han kunde inte finna något som talade till läkarnas fördel när han vägde misstanken mot dem. Rätt så svårt att missförstå detta eller hur?

Citat:
Helin uttalade sig dessutom så sent som 2008 för Janne Josefsson att det inte var fel med en granskning i Attunda tingsrätt då det gått lång tid och nya omständigheter framkommit.

Men det har väl inte framkommit några nya omständigheter av vikt? Vad skulle det vara för någonting? Vittnet JE som till slut öppnade truten 2006 kan vi nog avfärda med att han ville nog bara hjälpa till eller få lite uppmärksamhet?

Citat:
Borgnäs pekar genom sina program ut H**m som bl a hustrumördare trots att det vad jag kan minnas prövades 4 gånger och varken polis eller åklagare har kommit fram till att Cattis H**m dött på annat sätt än självmord. Kampanjjournalistik på hög nivå. T o m Rajs säger att "varför skulle det inte vara självmord? Är det för att hennes man är rättsläkare.

Du pratar kanske om dom här TV-programmen som sändes 2001-2003?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/anne-catherine-och-rattvisan

Citat:
Du kan inte acceptera att Helin redan 1999 ifrågasätter vittnen och sina tidigare uttalanden men det är ditt problem, inte mitt.

Men tio år senare i Attunda så säger Helin att han ej ångrade att han väckte åtal och att han inte kunde något som talade till de misstänktas fördel. Varför är det så svårt att acceptera det?

Citat:
Men jag kan inte förneka att jag är oerhört skeptisk vad gäller alla vittnen som tillkommit flera år efter att kvarlevorna hittades. Jag kan tycka det naturligt att många vittnen som hört av sig till polisen efter att expressen publicerat förundersökningen, häxprocessen startat med alla dess ingredienser, barnavittnen, påstådd kannibalism, sekter, foton som aldrig påträffats osv. Dessa vittnen är nog inte vittnen utan människor som vill få vara med, hjälpa till samt göra sig intressanta.

Men det finns väl ingenting som pekar på att vittnen som fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen har ljugit? Har dom kanske backat ? Har alla vi andra som intresserar oss för fallet CdC helt missat detta? Du har kanske någon länk att visa upp?

Citat:
Dock finner jag det uteslutet att mammans berättelse inte är något annat än en lögn eller en vanföreställning.

Varför finner du det uteslutet? Det var väl inte bara mamman som berättade om märkliga ting utan även dagispersonalen, morföräldrarna och en vän till dessa om jag inte minns helt fel?

Citat:
Kan du peka på ett enda bevis att Karin har sagt något av det som mamman påstår?

Se ovan. Det var väl fler personer som hörde henne säga märkliga saker?
Citera
2021-08-10, 02:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag tycker tex att det var en god idé att valla Karin på rättsläkarstationen av just denna anledning för att se om hon reagerade på något i miljön där. Det hade varit rimligare (även om det hade haft ett begränsat bevisvärde) om hon hade reagerat starkt där (med tex rädsla) utan att riktigt veta varför om det nu var så att hon hade varit där och bevittnat styckningen. Problemet för utredarna och övriga som ville se läkarna fällda var ju dock att Karin inte reagerade på miljön alls...

Jag har saxat lite i ditt inlägg som du kanske märker men samtidigt kan man fråga sig om den lilla flickans vallning på rättsläkarstationen är ett vattentätt bevis för att en makaber bildinlämning ej kan ha ägt rum i fotohandlarparets butik i Solna centrum? Det var väl inget litet barn med på bildserien som lämnades in för framkallning?

Eller kan den uteblivna reaktionen vara ett bevis för att den kvinnliga polisen ville göra sig intressant eller rent utav ljög?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-08-10 kl. 02:23.
Citera
2021-08-10, 14:50
Medlem
UT64s avatar
Ni som svarar på, och kommenterar, Lawnmover märker väl att det fungerar på samma vis hela tiden. En detalj här och ett citat där är plötsligt avgörande och mycket förödande för de oskyldiga läkarna. Det blir mest ett tröttsamt rabblande kring just ingenting. Nu senast är det åklagare Helins yttranden om huruvida åtalet var rätt eller inte.. Stor sak då han senare blev ytterst skeptisk till läkarnas skuld och även berömde Lindebergs granskning av fallet.

De trötta argumenten för läkarnas skuld spelar dock egentligen ingen roll. Många av de fina människorna som gjorde karriär och fick berömmelse för detta är nu döda, eller på väg in i gaggigheten, andra som t.ex. psykolog Christianson är vanärad och verkar inte kunna förstöra fler rättsfall. Journalist Borgnäs betraktas numera med stor skepsis, även av de egna. och på den vägen är det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Själv kommer jag dock alltid undra vad som hände med den snygga bruden från löpsedlarna med de sorgsna ögonen, och hur det kom sig att att Polisen sjabblade bort hela utredningen.
Citera
2021-08-10, 16:08
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Allt det där har vi rett ut för länge sedan i tråden, den gamle mannen var rejält alkoholtörstig och hans påståenden att CdC ringt honom 1-2 dagar efter hans blötlagda födelsedag den 10 juni får tas med en rejäl skopa salt.

Kanske kom han ihåg fel, ville hjälpa till och göra sig intressant eller så ringde CdC honom tidigt den 11 juni innan hennes öde beseglades? Vilket alternativ känns mest troligt?

Och om vi är inne på vittnen som inte hade någon anledning att ljuga så kan kanske du kan förklara varför polisvittnet riskerade sin karriär genom att fara med osanning om sin observation vårvintern 1984 när hon såg den ene läkaren i sällskap med CdC?

Vad hade hon för motiv att ljuga?

Förklara också varför nyktra vittnen har lägre trovärdighet än suputer?

Som jag hävdat tidigare så är Ragnars vittnesmål ett av få som inte syftar till att sätta dit läkarna.
Vittnesmålet är bara en omständighet som sticker hål på åtalet mot läkarna. Det skiljer sig från de andra vittnena som syftar till att sätta dit läkarna. Det är väl en jävla skillnad.

Suput eller inte så är dock suputen ett vittne som inte hade något speciellt att vinna på sitt vittnesmål utan han bara säger att Catrine ringde honom efter det att hon enligt åtalet borde vara död, styckad och förpackad.

Polisvittnet kan ha misstagit Margareta för Catrine så det behöver inte vara så att hon ljög. Eller så satt hon med sina kollegor och påstod felaktigt att hon sett Härm med Catrine för att göra sig viktig. Ett uttalande som hon inte kunde backa på sedan när det ledde till rättegång. Vem vet?
Citera
2021-08-10, 16:21
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Den mest troliga förklaringen är att da Costa råkade ut för en torsk med mord i sinnet, dvs en lustmördare av samma kaliber som lustmördaren i Nacka 1975 som bla dödade och skändande en prostituerad kvinna.

(FB) Dubbelt lustmord; Nacka december 1975, Vasastan januari 1976

Samtidigt går det givetvis inte att utesluta att da Costa avled i en olyckshändelse i samband med S/M, strypsex eller handgemäng i samband med sexakten eller bråk om betalning. Att hon sedan styckas på ett så pass udda och avvikande sätt kan möjligen bero på att GM kanske fann det stimulerande att utföra sjuka moment vid nedmonteringen?

Ett ritualmord går inte heller att utesluta eftersom nedmonteringen innehåller så pass udda moment.

Det som vi med stor säkerhet kan utesluta är däremot ett bråk i missbrukarkretsar för det finns ingenting som indikerar detta.

Visst är det troligt med lustmord eller olycka i samband med sexmord. Dock kan hon också avlidit till följd av något bråk av något slag. Hon höll på med knarkaffärer och det är inte ovanligt med våld i kriminella kretsar. Vi kan inte utesluta något eftersom det inte har gått att fastställa hur Catrine mördades, var, när, vem eller varför. Inte ens om hon mördades. Alla avgörande frågor är fortfarande obesvarade. Så varför skulle du veta bättre än någon annan. Du är ganska ensam om dina flesta åsikter i denna tråden. Har du någonsin funderat på varför det är så?
Citera
2021-08-10, 16:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Visst är det troligt med lustmord eller olycka i samband med sexmord. Dock kan hon också avlidit till följd av något bråk av något slag. Hon höll på med knarkaffärer och det är inte ovanligt med våld i kriminella kretsar. Vi kan inte utesluta något eftersom det inte har gått att fastställa hur Catrine mördades, var, när, vem eller varför. Inte ens om hon mördades. Alla avgörande frågor är fortfarande obesvarade. Så varför skulle du veta bättre än någon annan. Du är ganska ensam om dina flesta åsikter i denna tråden. Har du någonsin funderat på varför det är så?

Lilla vän, det är bara du och max 5-6 haverister till som är av annan åsikt än mig. Absolut ingen tar er på allvar.

Jag har dessutom ett äkta intresse för fallet till skillnad från er haverister som bara tjatar om justitiemord och knarkuppgörelser i kriminella kretsar.

Det mest troliga förklaringen till hennes frånfälle är och har alltid varit hennes gatuprostitution.

Kan inte du posta bevis för att Catrine da Costa höll på med knarkaffärer?
Citera
2021-08-10, 16:35
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Hur kan du hävda att bevisningen var obefintlig?

Precis innan rättegången sa Helin 16/12 1987 vilket visades i Aktuellt att han var tveksam till om bevisningen skulle hålla för en fällande dom. Varför tror åklagaren i målet det redan innan rättegången om bevisningen var något att hänga i granen. Helin måste ju vara den tyngsta i fallet. Sedan har vi andra tunga namn som Leif GW Persson, Per Lindeberg och Göran Lambertz som uttalat sig alltifrån att det är obefintligt till att det finns tveksamheter i bevisningen.

Men du kanske har så stort ego att du tror dig veta bättre än vad de mest kunniga inom dessa domäner.
Citera
2021-08-10, 16:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Som jag hävdat tidigare så är Ragnars vittnesmål ett av få som inte syftar till att sätta dit läkarna.
Vittnesmålet är bara en omständighet som sticker hål på åtalet mot läkarna. Det skiljer sig från de andra vittnena som syftar till att sätta dit läkarna. Det är väl en jävla skillnad.

Suput eller inte så är dock suputen ett vittne som inte hade något speciellt att vinna på sitt vittnesmål utan han bara säger att Catrine ringde honom efter det att hon enligt åtalet borde vara död, styckad och förpackad.

Ragnar ändrade sina tidsuppgifter vad gäller de påstådda telefonsamtalen från det första förhöret till det andra förhöret.

Här står det mer om detta. Varsågod.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Alla sunt tänkande människor förstår ju att vittnen som ändrar sig har mycket låg trovärdighet.
Citera
2021-08-10, 16:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Precis innan rättegången sa Helin 16/12 1987 vilket visades i Aktuellt att han var tveksam till om bevisningen skulle hålla för en fällande dom. Varför tror åklagaren i målet det redan innan rättegången om bevisningen var något att hänga i granen. Helin måste ju vara den tyngsta i fallet. Sedan har vi andra tunga namn som Leif GW Persson, Per Lindeberg och Göran Lambertz som uttalat sig alltifrån att det är obefintligt till att det finns tveksamheter i bevisningen.

Men du kanske har så stort ego att du tror dig veta bättre än vad de mest kunniga inom dessa domäner.

Du kan inte hänvisa till GW eller för all del Lindeberg, det finns väl ingenting i nuläget som pekar på att dom haft rätt i sina slutsatser?

GW har dessutom haft fel förr. Titta bara på fadäsen med Solnamannen. Ett badrum demolerades helt i onödan.

Du nämner Helin också men sista gången han överhuvudtaget uttalade sig om fallet så sa han att han ej ångrade åtalet och att han ej kunde finna något positivt när han vägde misstanken mot de båda läkarna.

Du borde kanske ta åt dig av Helins slutord?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-08-10 kl. 17:01.
Citera
2021-08-10, 17:45
Medlem
bravehs avatar
Citat:

GW har dessutom haft fel förr. Titta bara på fadäsen med Solnamannen. Ett badrum demolerades helt i onödan.

Jag vill inte uttala mig om Da Costa-fallet men jag vill hålla med om att Leif GW Persson är den som har gjort bort sig mest av alla i den här cirkusen. Det blev väldigt tydligt i en av Borgenäs dokumentärer. GW har fingrarna i syltburken och uttalar sig med säkerhet och har helt fel om hur länge narkotika är kvar i kroppen, pekar ut oskyldiga och sedan Solnamannen som grädde på moset.
Citera
2021-08-10, 18:05
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Du kan inte hänvisa till GW eller för all del Lindeberg, det finns väl ingenting i nuläget som pekar på att dom haft rätt i sina slutsatser?

Varför kan jag inte det? De intar en kritiskt ställning till det falsarium du gått på. Vad är det som pekar på att GW och Lindeberg har mer fel än någon annan som pekat ut kandidater till Cs gärningsman? Solnamannen har bevisligen träffat C och bodde nära fyndplatserna. Det stod heller inte rätt till hos honom. Det stod heller inte rätt till hos slaktaren som styckat en kvinna tidigare, dubbelmördare och skyldig till andra våldsbrott. Jag tolkar det som om GW och Lindeberg anser att dessa herrar är troligare GM än Härm och Allgén. Sedan är väl GW också lite självkritisk till sin teori om Solnamannen då han precis som Härm och Allgén saknade våldskapital och dessutom inte hade erfarenhet av lik eller kadaver. Men finns det bättre kandidater? Ingen av dessa behöver ha med styckningen att göra men det är beklämmande att ingen av dessa utreddes och man la alla ägg i samma korg.

Citat:
Du nämner Helin också men sista gången han överhuvudtaget uttalade sig om fallet så sa han att han ej ångrade åtalet och att han ej kunde finna något positivt när han vägde misstanken mot de båda läkarna.

Du borde kanske ta åt dig av Helins slutord?

Helin ångrade inte åtalet. Varför skulle han göra det. Han säger ju redan 1987 att det fanns starka skäl för ett åtal och att det var viktigt att tingsrätten skulle bedöma det även om han var tveksam. Vad mer finns där att säga?

Den som ångrar sig däremot är nämndemannen John-Henri Holmberg som var en av dem som formulerade domen. Han menar över 15 år efter domen att det gick inte att döma för mord, men ingen rök utan eld så något har de säkert gjort vilket fick stora negativa konsekvenser för de åtalade som är jämförlig med att de dömts för mord och att det inte kan anses som en rimligt skipad rättvisa. Att nämnden var fega som formulerade skrivelsen i en friande dom att styckningen utförts av läkarna.

Detta säger alltså en av de som formulerade domen. Det kanske t o m får dig att tänka till?
Citera
2021-08-10, 19:21
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Jag har saxat lite i ditt inlägg som du kanske märker men samtidigt kan man fråga sig om den lilla flickans vallning på rättsläkarstationen är ett vattentätt bevis för att en makaber bildinlämning ej kan ha ägt rum i fotohandlarparets butik i Solna centrum? Det var väl inget litet barn med på bildserien som lämnades in för framkallning?

Eller kan den uteblivna reaktionen vara ett bevis för att den kvinnliga polisen ville göra sig intressant eller rent utav ljög?
Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang här. Vad har vår minnesdiskussion gällande små barn med polisvittnet att göra?

Jag är heller inte riktigt med på vad fotoinlämningen har med Karin att göra, men visst kan man tänka sig att det indirekt påverkar fotoinlämningens vara eller icke vara om barnet aldrig befunnit sig på rättsläkarstationen.

Vallningen som utfördes gav inte stöd för hypotesen att barnet befunnit sig på rättsläkarstationen. Det var naturligtvis ett hårt slag mot dem som ville se läkarna fällda för mord och/eller överbevisade om brott mot griftefriden. Det bevisar ju såklart inte någonting när det gäller vad läkarna har gjort utan barnet, men då hypotesen kring mord/styckning till stor del handlade om att barnet varit på rättsläkarstationen och sett TH och TA stoppa tantens huvud i papperskorgen etc. så faller en hel del av den totala bilden av läkarna som onda monster som styckar kvinnor framför barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in