2021-08-09, 23:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Va? Vad dillar du om? Pengar? Skulle pengar vara ett hinder för FN? De pengar som behövs har FN inkasserat sedan decennier tillbaka. Dina skattepengar.

Dom räcker inte långt när det gäller att rädda planeten.

Det stora frågan för mig är, hur folk inte fattar vart planeten är på väg.
Vi diskuterar ett virus med 0,4-0,8% dödlighet.
Inom 10 år kommer folk kriga om vatten på riktigt. Inte som nu med lite småkrig här och var.

Men det är såklart inte lätt att förstå för Svensson..

”Köp nu, betala i februari” typ.
Citera
2021-08-09, 23:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Låter dom dig tro, kanske. Vi vet redan att varje land bidrar med årliga avgifter till FN. Som regeringarna finansierar med statliga skattemedel. Att FN inte skulle vara stadd vid kassa, så här dags efter 75 år är ju bara löjligt. Dessutom är det inte tillgången på pengar som är avgörande i detta fall, utan istället kontrollen över pengarna. Via sitt globala nätverk av storbanker och centralbanker.

Du vet inte överhuvudtaget vad du snackar om.

Fundera ett varv på vad FN lägger sina pengar på? Du tror de lägger på hög?

Du tror också att tillgångar ligger på konton hos centralbanker?

Alla miljardärer jag känner har sina förmögenheter placerade i precis allt annat än pengar.
Citera
2021-08-09, 23:20
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
I Paris går polisen runt och tittar så folk har behörighet att fika. Är man inte godkänd för att fika blir det skyhöga böter.

https://twitter.com/Arwenstar/status/1424757137692053511?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1424757137692053511%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Ja, och det är mycket dubbelt. Restriktionerna är ju inte caféägarnas val, och restriktionerna har slagit ut massor av småföretag, medan det har gynnat de multinationella storföretagen.
Citera
2021-08-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom räcker inte långt när det gäller att rädda planeten.

Det stora frågan för mig är, hur folk inte fattar vart planeten är på väg.
Vi diskuterar ett virus med 0,4-0,8% dödlighet.
Inom 10 år kommer folk kriga om vatten på riktigt. Inte som nu med lite småkrig här och var.

Men det är såklart inte lätt att förstå för Svensson..

”Köp nu, betala i februari” typ.
Fast bristen på vatten i tredje världen har noll kopplingen till Covid-19. Eller berättade Mazdahandlarn i Huskvarna detta för dig?
Citera
2021-08-09, 23:23
Medlem
Vekrusets avatar
Israel, som ligger före i vaccinering, rapporterar de första svårt sjuka efter den tredje booster-sprutan:

Citat:
Fourteen Israelis have been diagnosed with COVID-19 despite having been inoculated with a third COVID-19 vaccine dose, according to Health Ministry data reported by Channel 12 news on Sunday.

According to the network, two of those infected after receiving the booster shot have been hospitalized.

It was not immediately clear whether the 14 contracted the virus before or after receiving the booster. Such sporadic instances would not be enough for medical officials to draw conclusions as to the third dose’s general effectiveness in fighting off the Delta variant of the disease.

Eleven of the 14 cases were over the age of 60, and the remaining three were immunocompromised individuals under 60, the network said. The two that were hospitalized were over 60.

Some 420,000 Israelis have been administered a third booster shot so far, in a drive that began last week.

https://www.timesofisrael.com/tv-14-israelis-who-got-3rd-shot-later-infected-with-covid-19/

Självklart för färskt för att dra långtgående slutsatser från, men värt att följa.

Edit: Tog bort "döda", mindes fel från nyhetsflödet.
Citera
2021-08-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker det är lite lustigt att det verkar vara vaccinmotståndarna som är mest skräckslagna och påverkade av den rådande situationen med corona/covid.

Skräck för vaccin, skräck för biverkningar, skräck för överstatlig kontroll, skräck för allt!

Det är rätt skönt att vara en naiv realist och tro på att vaccinet är okej och gör viss nytta och inte oroa sid för vaccinpass och The Grate Resett.

Jag känner ingen skräck inför något av det du nämner men jag har integritet att stå upp och säga att för mig är vaccinet totalt onödigt och därför ska ingen försöka tvinga på mig ett medicinskt ingrepp. Ingen kan heller tvinga på mig en hjälm när jag promenerar. Eller flytväst när jag badar. Risken för mig att dö i covid var 1:250000 innan jag fick det. Nu är den ännu lägre. Risken att dö av yttre skada, främst fallolyckor och huvudskador är 1:10000 för min åldersgrupp. Kanske bättre att tvinga på mig en hjälm trots allt om vi är pragmatiska. Men ingen är det. Bara irrationella känslor som styr. Gör något vettigt med skattepengarna och skydda de som behöver skydd eller inför restriktioner där de gör skillnad. 65% av alla dödsfall är kopplade till livsstilssjukdomar. Under pandemin har 1 miljon vårdtillfällen skett pga alkohol. Det kostar mycket pengar. Kom igen. Jag kan tänka själv.
Citera
2021-08-09, 23:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast bristen på vatten i tredje världen har noll kopplingen till Covid-19. Eller berättade Mazdahandlarn i Huskvarna detta för dig?

Vi diskuterade Agenda 21.

Snubben/snubban har helt fastnat i konspirationsteorier.

Tror fan inte det finns någon Mazdahandlare i Huskvarna.
Anders har väl mosat all konkurrens sedan länge..

Men jag kan ha fel..
Citera
2021-08-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vi diskuterade Agenda 21.

Snubben/snubban har helt fastnat i konspirationsteorier.

Tror fan inte det finns någon Mazdahandlare i Huskvarna.
Anders har väl mosat all konkurrens sedan länge..

Men jag kan ha fel..
Hård konkurrens i branschen….
Vattenfrågan är väl ändå inte kopplad till Covid-19 även om Egypten stoppar Etiopiens dammbygge direkt eller indirekt.
Citera
2021-08-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Israel, som ligger före i vaccinering, rapporterar de första svårt sjuka efter den tredje booster-sprutan:

https://www.timesofisrael.com/tv-14-israelis-who-got-3rd-shot-later-infected-with-covid-19/

Självklart för färskt för att dra långtgående slutsatser från, men värt att följa.

Edit: Tog bort "döda", mindes fel från nyhetsflödet.

Hittade en annan artikel på samma sida.

https://www.timesofisrael.com/of-600000-israelis-who-received-3rd-dose-fewer-than-50-reported-side-effects/

Citat:
Of 600,000 Israelis who received 3rd dose, fewer than 50 reported side effects

Sen var det inte svårt sjuka eller döda - det var smittade. TVÅ har lagts in på sjukhus.

14 smittade och 2 sjukhusinläggningar av 600.000 med en tredje dos.

Intressant att fler och fler länder nu gör uttalande som "Vi kommer få leva med detta" och jämför det med influensa.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-09 kl. 23:49.
Citera
2021-08-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Om man har insyn i hur kliniska prövningar genomförs inom läkemedelsindustrin så vet man att det inte går till som du/ni tror.

Va? Det står ju i deras egna dokument att man har en population i sin studie som avviker kraftigt från den generella. Det är inte heller så att de s.k "kliniska studierna" är så bra som vissa vill påskina.
Citera
2021-08-10, 00:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Beklämmande att se uppskrämda och vilt fabulerande personer som IMBILDEN här i tråden. Sverige ligger fortsatt på 0 eller 1 döda/dag, och vi kommer få ett år där dödligheten inte sticker ut.

Jag tror att dödligheten kommer att sticka ut det kommande året. Dödligheten kommer att sticka ut i form av markant lägre dödlighet än normalt. Det är konsekvensen av att en del av samhällets svagaste medlemmar redan har avlägsnats från befolkningen. I det här fallet, så är underdödlighet alltså inte någonting att jubla över.

Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Även med den ökning som såklart kommer när virussäsongen drar igång, men så länge vi är medvetna om det så behöver man inte gripas av panik när media sätter igång med att rapportera om ökade fall. Fall spelar ingen roll, det är antalet döda som gör det, och de kommer ligga på 20-30 i höst.

Jag håller inte med om att det enbart är antalets dödsfall som räknas. Jag anser att även belastningen på sjukvården är en viktig aspekt.
Citera
2021-08-10, 00:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är rent önsketänkande att det här coronaviruset skulle vara annorlunda än de fyra vi redan har.

4? Jag trodde det var 6 andra Coronavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in