2021-08-09, 12:08
Medlem
Även jag är lite av manualnörd måste jag erkänna. Lite som att läsa en god bok för mig.

Sedan är det också praktiskt att ibland läsa i manualer som speciella funktioner och specifikationer, innan man köper (så att man ökar chansen att välja rätt produkt).
Citera
2021-08-09, 17:26
Medlem
Amazon-mannens avatar
Finns det ingen jävla Haynes verkstadshandbok till den där Zeon?
Citera
2021-08-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Missuppfattning igen. Den sitter inte med skruvar. Den skruvas in. Hela spindelleden är i princip en skruv.
Det måste ses för att tro på....

Du är väl en sån som börjar skruva direkt och sen läser varför det gick fel eller blev skruvar över.

Men annars har du rätt om broshyr/manualmänniska. Det beror på att jag själv skriver manualer för det jag konstruerar. Manualen, som de flesta slänger, är för mig en kommunikation från en konstruktör till en annan konstruktör. Köper jag en ny grej så läser jag manualen först. Helst före köpet om den finns på nätet.
Fick titta på filmen o ja den lösningen är nog Peugeot ganska ensamma om , tur det för det är typiskt en sån lösning som ger problem när skiten rostat...
Ja jag läser inte manualer o under 25 års skruvande med bilar är det inte ofta skruvar över faktiskt..
Byggt ihop några bilar som kommit i flyttkartonger ..
Ganska ofta får man lösa saker på sätt som inte står i någon manual, även tillverka specialverktyg ..
Skruvar inte med franska bilar om jag inte måste ....o det är sällan jag måste..
Citera
2021-08-09, 18:58
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Manualen, som de flesta slänger, är för mig en kommunikation från en konstruktör till en annan konstruktör. Köper jag en ny grej så läser jag manualen först. Helst före köpet om den finns på nätet.

Manualen ser jag som kvalitetsindikator - En bra produkt/tillverkare har en bra manual. En sämre har en bristfällig, eller i värsta fall ingen alls.
Citera
2021-08-09, 19:47
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.falcon
Hade du ägt en äldre Volvo hade den kostat dig max 500 spänn och 500 att byta. Men med en Fransk pissburk så får man byta hela länkarmen...Det kallas tydligen miljötänkande i dagens Sverige
Nja, har en V50 -07 som jag bytt "framhjulsnav" på 3 gånger, förvisso båda sidor och det sista fick jag tack och lov på garantin från tidigare men billigt var det definitivt inte!
Även haft en Scenic och allt var frid och fröjd fram tills dess att garantin var på väg att sluta gälla. När den väl var passerat hände både det ena och andra med fönsterhissar, turbo mm så till slut slumpade jag bort eländet till en granne som är bilmek.
Han fick fasong på den men den står då och då utanför mekens garage. Den absolut sämsta bilaffär jag någonsin gjort, språjtans ny som den var när det begav sig...
Senast redigerad av PerniWha 2021-08-09 kl. 19:49.
Citera
2021-08-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Nja, har en V50 -07 som jag bytt "framhjulsnav" på 3 gånger, förvisso båda sidor och det sista fick jag tack och lov på garantin från tidigare men billigt var det definitivt inte!

Är ju ingen äkta Volvo, utan bygger på samma plattform som Mazda och Ford (Ford C-car Platform, C1). Lite av en förklädd Mazda.

Nästa generation så fortsatte Ford och Mazda på deras C2-version av plattformen, medans Volvo fortsatte med en egen 100% Volvo-plattform, CMA.
Citera
2021-08-09, 22:25
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är ju ingen äkta Volvo, utan bygger på samma plattform som Mazda och Ford (Ford C-car Platform, C1). Lite av en förklädd Mazda.

Nästa generation så fortsatte Ford och Mazda på deras C2-version av plattformen, medans Volvo fortsatte med en egen 100% Volvo-plattform, CMA.
Nåja, huruvida det är äkta eller ej så står det faktiskt Volvo i fronten på den. Har också besökt fabriken i Gent där dessa monsteråk skruvas ihop. Faktum är att det är den bil jag trivts bäst med av alla jag haft.
Citera
2021-08-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Manualen ser jag som kvalitetsindikator - En bra produkt/tillverkare har en bra manual. En sämre har en bristfällig, eller i värsta fall ingen alls.

Håller med helt. Ser det som ett tecken på om man skall köpa en produkt, eller inte.
Citera
2021-08-09, 22:34
Medlem
Citat:
Nåja, huruvida det är äkta eller ej så står det faktiskt Volvo i fronten på den.

Absolut. Det säger jag inget emot. Ville inte heller påstå att den är oäkta (det är ju lite mycket att ta i kan jag hålla med om). Ville bara påpeka att det inte är en 100% Volvo.
Citera
2021-08-09, 22:43
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Absolut. Det säger jag inget emot. Ville inte heller påstå att den är oäkta (det är ju lite mycket att ta i kan jag hålla med om). Ville bara påpeka att det inte är en 100% Volvo.
Så är det och det blir ju knappast bättre vad tiden lider heller.
Citera
2021-08-09, 22:45
Medlem
Citat:
Så är det och det blir ju knappast bättre vad tiden lider heller.

Med tiden så kommer det säkert gå över till att bli kinesiska plattformar allt mer pga. Geelys ägande (tyvärr).
Citera
2021-08-09, 22:49
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Med tiden så kommer det säkert gå över till att bli kinesiska plattformar allt mer pga. Geelys ägande (tyvärr).
Verkligen tråkig utveckling! Är verksam inom lastbilsindustrin och då såklart inom Volvo och man hoppas att det får fortsätta så lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in