2021-08-09, 22:34
Medlem
Lyssnade på P1 i bilen på vägen hem precis. I anslutning till IPCC rapporten som släpptes i dag så gjorde man ett reportage i från Zanzibar där ett intervjuobjekt berättade att vattennivån stigit med en meter på de senaste 25 åren och att öar som man tidigare sett nu var försvunna.

Jag tyckte att detta lät helt osannolikt och vid en snabb Googling så får man fram att IPCC säger att vatten nivån stiger med ca 3,6 mm per år, alltså 9 cm på 25 år.

Reportern påstår inte själv att vattennivån stigit med 1 m , men gör ingen ansats till att korrigera påståendet. Är det rimligt att ett nyhetsinslag på PS kommer med så grava felaktigheter? Vad vinner PS på detta? Vill man påvisa att det finns effekter av ett varmare klimat då finns det väl sådana exempel som faktiskt är sanna som vore lämpligare att redovisa.
Citera
2021-08-09, 22:36
Medlem
Anti-WOGs avatar
Dom vill bara skrämma oss med påhittade siffror.
Vill att vi ska ställa våra bilar och ta cykeln istället osv.
Citera
2021-08-09, 22:36
Medlem
Lugn o fin nu i stugan, här skall ekonomierna sättas i rullning…
Citera
2021-08-09, 22:37
Medlem
borde inte havsvattensnivån stiga ungefär samma överallt i världen?
Citera
2021-08-09, 22:38
Medlem
jagarinleggens avatar
Alltså vad fan. Att man konstant måste förklara det uppenbara för folk.

Det finns ingen jävla klimatkris. Man använder klimatet som en ursäkt till att höja skatter. That's it. Precis som kyrkan gjorde. Du föddes med en synd, dvs genom att födas, nu är det dags att betala. Lätta på ditt samvete genom att betala till kyrkan (staten) i form av skatter. Det är ALLT det handlar om.

Det är propaganda. Det är så enkelt.

Vi är påväg ur en istid, tro fan att temperaturen ökar och isar smälter.
Citera
2021-08-09, 22:39
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Lyssnade på P1 i bilen på vägen hem precis. I anslutning till IPCC rapporten som släpptes i dag så gjorde man ett reportage i från Zanzibar där ett intervjuobjekt berättade att vattennivån stigit med en meter på de senaste 25 åren och att öar som man tidigare sett nu var försvunna.

Jag tyckte att detta lät helt osannolikt och vid en snabb Googling så får man fram att IPCC säger att vatten nivån stiger med ca 3,6 mm per år, alltså 9 cm på 25 år.

Reportern påstår inte själv att vattennivån stigit med 1 m , men gör ingen ansats till att korrigera påståendet. Är det rimligt att ett nyhetsinslag på PS kommer med så grava felaktigheter? Vad vinner PS på detta? Vill man påvisa att det finns effekter av ett varmare klimat då finns det väl sådana exempel som faktiskt är sanna som vore lämpligare att redovisa.

Om havet stigit med 1 m borde det väl märkas här hos oss oxå... då borde halva skärgården vara under vatten och många kuststäder vara översvämmade.. bara typisk lögnaktig skräckpropaganda från miljöfundamentalister
Citera
2021-08-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
borde inte havsvattensnivån stiga ungefär samma överallt i världen?

Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Om havet stigit med 1 m borde det väl märkas här hos oss oxå... då borde halva skärgården vara under vatten och många kuststäder vara översvämmade.. bara typisk skräckpropaganda från miljöfundamentalister

Nä för det sker landhöjning på andra ställen.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-08-09 kl. 22:43.
Citera
2021-08-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nä för det sker landhöjning på andra ställen.

jaha men är inte det mest nått som sker i den här delen av världen? typ inte i japan eller venezuela. och om havet inte stigit där...

skit samma du svarade inte serisöt
Citera
2021-08-09, 22:43
Medlem
rtyuios avatar
DENNA MÅNADEN HAR VI PÅ SR OCH SVT EXTRA STORA KAMPANJPRISER på domedagsprofetior om rådande klimathotet i världen. KÖP VÅR STORY!
Oavsett om vi talar sanning eller inte.

Det är i alla fall den uppfattningen jag får när jag sneglar in hos de och läst deras tvivelaktiga "journalistik" senaste tiden.
Citera
2021-08-09, 22:45
Medlem
Faustik-Funks avatar
Specificerade man vilket hav?

Min familj har tillgång till ett landställe ute i ytterskärgården (Östersjön) med sjötomt sedan flera decennium. Där har inte havsnivån förändrats något särskilt sedan 50-talet iaf.

Har dålig koll på hur sådant här fungerar så informationen om en meters höjd vattenlinje i Zanzibar och närmast obefintlig höjning vattennivån i Östersjön kan säkert båda vara sanna.
Citera
2021-08-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Om havet stigit med 1 m borde det väl märkas här hos oss oxå... då borde halva skärgården vara under vatten och många kuststäder vara översvämmade.. bara typisk lögnaktig skräckpropaganda från miljöfundamentalister

Min fråga som jag egentligen ville diskutera är varför PS rapporterar på detta vis om något som är så enkelt att kolla upp? Skiter de i att deras trovärdighet urholkas? Har avståndet till lyssnarna blivit så stort att de tror att alla är dumma i huvudet och inte kan ifrågasätta? Eller kör de bara sin agenda och skiter i vad lyssnarna tycker?
Citera
2021-08-09, 22:46
Jaså, Gretatöntarna är igång igen? Skrämmer inte Covid tillräckligt längre? Är det dags för en ny runda med "klimatkris"? Var har den varit senaste två åren? Satt på paus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in