2021-08-09, 20:25
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du inser att trollsländor är beroende av syre, inte CO2?

Dom är i allra högsta grad beroende av koldioxid.
Du inser väl att trollsländors föda äter växtlighet. Växtlighet mår bäst vid 800-1000 ppm koldioxid.
Mycket föda (och syre)=stora trollsländor.

Koldioxid är bra. Våra skördar skulle bli mycket större vid 800 ppm.
Finns en anledning till att kommersiella växthus har 800 ppm i inomhusklimatet.
Dessutom binder varm luft mer fukt=mer regn och färre ökenområden.

Du har blivit grundlurad.

Ditt miljömuppande bidrar till världssvälten. Tycker du skall ha ångest över det istället.
2021-08-09, 20:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Du vill verkligen inte svara på frågorna?
Varför?

Att det blivit varmare sedan lilla istiden är det ingen som ifrågasätter.
Att växthusgaser påverkar klimatet är det ingen som ifrågasätter, men klimatkänsligheten är osäker.
Att mänsklig aktivitet producerar växthusgaser är det ingen som ifrågasätter.

Kan du svara nu?

Men du, blir inte ditt inlägg väldigt konstigt om det egentligen bara handlar om att klimatkänsligheten är osäker?
2021-08-09, 20:26
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Mer CO2-skatt är inte lösningen, man behöver däremot inte vara en klimatförnekare för det. Kan man inte acceptera vetenskaplig konsensus men samtidigt tycka det är sjukt att den enskilde individen förväntas ta ansvaret?

Du missförstod mig nog helt. Om du ser vad jag skriver så ser du att jag också skatter är idiotiskt. Jag tycker alla "åtgärder" är idiotiska. Står vi på samma sida eller? Jag trodde först du var en klimathysteriker
2021-08-09, 20:27
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du, blir inte ditt inlägg väldigt konstigt om det egentligen bara handlar om att klimatkänsligheten är osäker?

Nej. Svara på frågorna får du se varför.
2021-08-09, 20:29
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Du vill verkligen inte svara på frågorna?
Varför?

Att det blivit varmare sedan lilla istiden är det ingen som ifrågasätter.
Att växthusgaser påverkar klimatet är det ingen som ifrågasätter, men klimatkänsligheten är osäker.
Att mänsklig aktivitet producerar växthusgaser är det ingen som ifrågasätter.

Kan du svara nu?

Problemet är att koldioxid är en "dålig" växthusgas. Gör knappt någon skillnad.
Metan är 25 gånger mer potent, och den stora elefanten i rummet är simpel vattenånga som står för den överväldigande majoriteten av "växthuseffekten".

Fast det är klart. Lite svårt att försöka skrämma folk till skattehöjningar med läskig vattenånga...
2021-08-09, 20:34
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Metan är 25 gånger mer potent, och den stora elefanten i rummet är simpel vattenånga som står för den överväldigande majoriteten av "växthuseffekten".

Fast det är klart. Lite svårt att försöka skrämma folk till skattehöjningar med läskig vattenånga...

Stämmer. Det är också så att haven släpper ut mer CO2 vid en varmare temperatur.
Dvs temperaturhöjning föregår en del av CO2-ökningen.
2021-08-09, 20:34
Avslutad
Citat:
Man tittar på kända faktorer som påverkar klimatet och kan notera att där inte skett mycket ändring i de naturliga faktorerna, möjligen skulle den avkylning som pågått senaste tusentalet år fortsatt, men det är en långsam process i sammanhanget. Bästa skattningen är att säga att vi står för hela uppvärmningen, möjligen då lite mer än 100%.

Jag har inte hunnit titta i nya SPM, men prova att skumma den eller förra. Det är en typ av information du hittar där.

Ok, men då måste det ju vara tämligen lätt att avgöra hur många % av klimatförändringarna människan står för? Eller tom väldigt lätt?

Hur många % och var finner jag de? Det står ingenting om det i nya SPM.

Någon av dessa experter måste ju veta och gjort ett uttalande?
2021-08-09, 20:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Vattenångan cirkulerar och halten är densamma utslaget på några dagar. Även koldioxiden cirkulerar utslaget på några tusentals år.

Metan kommer att ge oss problem, men övergår till koldioxid på några tiotals år.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-08-09 kl. 20:38.
2021-08-09, 20:37
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Du missförstod mig nog helt. Om du ser vad jag skriver så ser du att jag också skatter är idiotiskt. Jag tycker alla "åtgärder" är idiotiska. Står vi på samma sida eller? Jag trodde först du var en klimathysteriker

Jag är inte någon hysteriker men tycker inte man ska förneka att det sker negativa förändringar då modern vetenskap talar för det, med det sagt tycker jag de ansvariga skall stå för ansvaret. Beskatta skiten ur allt är stöld då allt ansvar läggs på konsumenten.
Senast redigerad av Wallahabibii 2021-08-09 kl. 20:46.
2021-08-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ni sektmedlemmar är verkligen idioter som går på vad som helst. Här kan du läsa mer om detta urgamla projekt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition

Istället för att lita på vad motståndarna skriver på det alltmer politiserade wikipedia kan man ju lyssna på vad skaparna säger.
https://youtu.be/eiPIvH49X-E
2021-08-09, 20:42
Medlem
Jag är ganska övertygad om att klimatförändringar är pågående och mer komma skall pga människans aktiviteter, men det hade varit intressant få veta hur mycket av utsläppen som idag är människan och hur mycket som är naturens.

För den intressanta frågan är om vi verkligen har en chans att vända på det eller förhindra att klimatförändringarna blir verklighet.

Det sägs vi bara har en viss marginal kvar att förbruka. Men jag är mer och mer inne på att det redan är försent när man ser att skogarna brinner i allt större omfattning, att isarna smälter och framförallt att då haven är mättade och inte suger åt sig och renar utsläppen lika mycket som förr.

Alla detaljer ser liksom illa ut och är väl självgående nu oavsett om människan gör mer utsläpp eller inte. När det brakar loss på allvar och då tänker jag nog mest på permafrosten som smälter och släpper ut enorma mängder växthusgaser, att då lär ju det bli ganska mycket skillnad, inte bara 3-4 grader.
2021-08-09, 20:50
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag är ganska övertygad om att klimatförändringar är pågående och mer komma skall pga människans aktiviteter, men det hade varit intressant få veta hur mycket av utsläppen som idag är människan och hur mycket som är naturens.

För den intressanta frågan är om vi verkligen har en chans att vända på det eller förhindra att klimatförändringarna blir verklighet.

Det sägs vi bara har en viss marginal kvar att förbruka. Men jag är mer och mer inne på att det redan är försent när man ser att skogarna brinner i allt större omfattning, att isarna smälter och framförallt att då haven är mättade och inte suger åt sig och renar utsläppen lika mycket som förr.

Alla detaljer ser liksom illa ut och är väl självgående nu oavsett om människan gör mer utsläpp eller inte. När det brakar loss på allvar och då tänker jag nog mest på permafrosten som smälter och släpper ut enorma mängder växthusgaser, att då lär ju det bli ganska mycket skillnad, inte bara 3-4 grader.

Forskarna själva säger ju att vi inte kan göra nånting åt det. Det är ju för att de vet att det är bluff innerst inne. De behöver säga vissa saker för att fortsätta få forskningsanslag. Forskarna är inte dumma, de vet precis vad dom gör.
Sen går det inte ihop att både torka och översvämningar hänger ihop i nån sorts klimatapokalyps. Att inte någon vågar genomskåda detta kommer de ångra sen när de betalat in 3/4 av sina tillgångar till stat, EU och andra organ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in