2021-08-09, 20:09
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Betala mer skatt är inte lösningen, lösningen är att stora företag som är ansvariga för majoriteten av utsläpp ska använda mer miljövänliga metoder till produktion och bromsa skadorna. Lilla Sverige står inte för så mycket av förändringarna i världen. Värsta länderna är Kina, USA, Indien, Ryssland, Japan etc. Sveriges andel av de globala utsläppen ligger på 0.2 procent så att beskatta påsar och byta till papperssugrör är bara löjligt.

Fast tycker du det verkar som att de stora företagen "bromsar skadorna". Sanningen är att en privatperson betalar mer CO2-skatt än företagen i förhållande till utsläpp. Ser du inte kopplingen här? Självklart handlar det om att passa på att sätta dit den enskilde svage människan, jag tänker inte vara naiv och tro nåt annat.
2021-08-09, 20:10
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad du vill säga är förmodligen att ökningen inte har något med människan att göra.

Vilken är då din alternativa teori?

Nej, så är det inte.
Men svara gärna på frågorna.
2021-08-09, 20:11
Medlem
Jag är trött på alla domedagsprofetior. Jag är pensionär nu och har under min levnad otaliga gånger hört att jorden ska gå under av än det ena och än det andra. Just nu är det klimatet som är faran. Jag bryr mig inte, under min återstående levnad kan jag njuta av några grader varmare klimat. Ska jorden ändå gå under kan jag i vart fall se till att ha så trevligt som möjligt fram till dess.
2021-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Ännu en som gått på propagandan.
Det är bra att du förstår vad du är för en, men vore det då inte bättre att du läste på istället för att gå på denna propaganda?
Citat:
Alla levande organismer tillsammans släpper ut mer är 13 gånger mer koldioxid än vår förbränning av fossila bränslen.
Har någon förklarat skillnaden mellan netto och brutto för dig? Levande organismer tar upp och släpper ut ungefär lika mycket. Idag tar de upp lite mer än de släpper ut och hjälper till att begränsa ökningen av halten i atmosfären.
Citat:
Och då har vi inte ens börjat räkna på hur mycket världshaven frigör...
Världshaven tar upp nära hälften av det vi släpper ut.

Om både biosfär och hav tar upp CO2, varifrån tror du då den ökade halten i atmosfären kommer ifrån?
Citat:
Om du känner dig lite dum nu så är det helt OK. Det är du nämligen.
Dunning-Kruger slår till igen.
Citat:
Koldioxid är bra. 800-1000 ppm är optimalt.
Jaså.
Citat:
Innebär ingen som helst hälsofara. På ubåtar som månadsvis ligger under vattenytan är koldioxidhalten 5000 ppm.
Och du tror alltså att det är hälsoproblem med CO2 som är det man oroar sig för

Sen torde friska, unga män klara betydligt mer CO2 än spädbarn, gamla sjuka m fl.
Citat:
Det var då trollsländor kunde bli halvmeters.
Du inser att trollsländor är beroende av syre, inte CO2?
2021-08-09, 20:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Dessutom släpper människan bara ut 0,6% av koldioxiden som finns i atmosfären.
Motsvarar ungefär en unge som pissar i barnpoolen.

Använd din hjärna istället för att bara bli matad av propaganda.
Prova för en gångs skull att läsa mer än första rubriken när du gör en googlesökning...

Själv föredrar jag att utgå från verkligheten vi lever i. Inte nån hittepå-verklighet.
Människan har ökat mängden koldioxid i atmosfören med ganska precis 50 %.
2021-08-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
31 000 amerikanska forskare som säger att det
är kraftigt överdrivet.
http://www.petitionproject.org/index.php
Ni sektmedlemmar är verkligen idioter som går på vad som helst. Här kan du läsa mer om detta urgamla projekt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition
2021-08-09, 20:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Nej, så är det inte.
Men svara gärna på frågorna.

Vad är då din teori?

För du skriver nu att du menar att det är vi människor som har stått för ökningen.

Om det är så måste det vara ointressant just hur det har gått till, eller?
2021-08-09, 20:16
Medlem
Citat:
Vad du vill säga är förmodligen att ökningen inte har något med människan att göra.

Vilken är då din alternativa teori?

Träden tar upp all koldioxid,så människan har inte orsakat detta.
2021-08-09, 20:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABcd12
Träden tar upp all koldioxid,så människan har inte orsakat detta.

Och frågan är alltså, hur har det då gått till?
2021-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag är seriöst nyfiken på vilken andel i % av klimatförändringarna människan står för och vad temperaturen isåfall hade varit utan människan. Det måste man väl veta när man gör dessa uttalanden?

Vem har räknat ut detta, hur har de gjort det och var finns dessa siffror?
Man tittar på kända faktorer som påverkar klimatet och kan notera att där inte skett mycket ändring i de naturliga faktorerna, möjligen skulle den avkylning som pågått senaste tusentalet år fortsatt, men det är en långsam process i sammanhanget. Bästa skattningen är att säga att vi står för hela uppvärmningen, möjligen då lite mer än 100%.

Jag har inte hunnit titta i nya SPM, men prova att skumma den eller förra. Det är en typ av information du hittar där.
2021-08-09, 20:21
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Fast tycker du det verkar som att de stora företagen "bromsar skadorna". Sanningen är att en privatperson betalar mer CO2-skatt än företagen i förhållande till utsläpp. Ser du inte kopplingen här? Självklart handlar det om att passa på att sätta dit den enskilde svage människan, jag tänker inte vara naiv och tro nåt annat.

Mer CO2-skatt är inte lösningen, man behöver däremot inte vara en klimatförnekare för det. Kan man inte acceptera vetenskaplig konsensus men samtidigt tycka det är sjukt att den enskilde individen förväntas ta ansvaret?
2021-08-09, 20:22
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Vad är då din teori?

För du skriver nu att du menar att det är vi människor som har stått för ökningen.

Om det är så måste det vara ointressant just hur det har gått till, eller?

Du vill verkligen inte svara på frågorna?
Varför?

Att det blivit varmare sedan lilla istiden är det ingen som ifrågasätter.
Att växthusgaser påverkar klimatet är det ingen som ifrågasätter, men klimatkänsligheten är osäker.
Att mänsklig aktivitet producerar växthusgaser är det ingen som ifrågasätter.

Kan du svara nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in